Scheepsschilderijen
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Op 17 februari 1942 wist de Both, samen met de Stagen en Balikpapan vanuit Oosthaven (aan de zuidkust van Sumatra) te ontkomen naar Australië, onder escorte van het Britse schip Hr Ms Ship Goulborn.
De Both heeft de oorlog overleefd, maar werd op 16 april 1958 in de haven van Padang (West Sumatra) tijdens een opstand tegen het Centrale Bewind tot zinken gebracht.
Groeten
Evert Sikkema
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Havengezicht Rotterdam
- Bijlagen
-
- Haven-Rotterdam2_150kB.jpg (79.67 KiB) 2062 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM)
- Bijlagen
-
- Haven-Rotterdam3_150kB.jpg (127.17 KiB) 2007 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Mooi zooitje R.D.M. stoomslepers Jan !.
Met op de achtergrond een Lloyd schip en links misschien een schip van Wilh.Wilhelmsen ?.
m.v.g., Roy
Met op de achtergrond een Lloyd schip en links misschien een schip van Wilh.Wilhelmsen ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
RMS Olympic
De RMS Olympic was een lijnschip van de White Star Line dat dienstdeed van 1911 tot 1935. De bouw vond plaats bij de werf Harland and Wolff te Belfast (Noord Ierland). Het was een zusterschip van de Titanic en van de Britannic en de eerste van de drie schepen die de White Star Line liet bouwen. Kiellegging vond plaats op 16 december 1908 en de tewaterlating was op 20 oktober 1910. Het schip kwam op 14 juni 1911 in de vaart met als thuishaven Liverpool.
Met een lengte van 269 meter was het schip destijds het langste schip ter wereld. De romp bevatte 15 waterdichte schotten, die het schip in 16 waterdichte compartimenten verdeelden. Het schip zou nog kunnen drijven als een kwart van die compartimenten ondergelopen was. Een centraal trappenhuis verbond drie dekken en de eetzaal was de grootste drijvende eetzaal ter wereld. Bij de tewaterlating werd 23 ton vet, olie en zeep gebruikt om het schip van de helling te laten glijden. Het duurde exact 62 seconden om het schip in de rivier te krijgen. Vervolgens werd de luxueuze inrichting van het schip afgebouwd. 29 enorme stoomketels werden geïnstalleerd en in een speciaal gebouwd droogdok werden de drie enorme schroeven aan de assen gezet. Op de dag dat de Titanic te water werd gelaten, kon de Olympic als volwaardig schip worden overgedragen aan de White Star Line.
Afmetingen:
Inhoud: 45.324 BRT waterverplaatsing: 52.067 ton
Lengte: 269 m
Breedte: 28,2 m
Diepgang: 10,5 m
Voorstuwing:
24 x double-ended en 5x single-ended Scotch stoomketels op 215 psi.
2 x viercilinder stoomaangedreven zuigermotoren van elk 16.000 pk (12 MW) voor de twee buitenste (bronzen, driebladige) schroeven.
Eén lagedruk (7psi absoluut) stoomturbine met 18.000pk (13,5MW) voor de centrale (bronzen, vierbladige) schroef.
Max snelheid: 21 knopen
Passagierscapaciteit: 2.584 (in drie klassen)
Bemanning: 1.100
Geschiedenis:
14 juni 1911 aanvang maiden voyage naar New York
20 september 1911: aanvaring met de kruiser HMS Hawke bij het eiland Wight
1915 omgebouwd tot troepen-transportschip
15 mei 1934 aanvaring met het lichtschip LV-117 42 mijl ten zuiden van Nantucket
27 maart 1935: start van haar 257e en laatste reis
12 april 1935: uit de vaart genomen
Jan
Nadat een poging om het schip om te bouwen tot drijvend hotel op niets waren uitgelopen is het schip uiteindelijk in 1937 gesloopt te Schotland
De RMS Olympic was een lijnschip van de White Star Line dat dienstdeed van 1911 tot 1935. De bouw vond plaats bij de werf Harland and Wolff te Belfast (Noord Ierland). Het was een zusterschip van de Titanic en van de Britannic en de eerste van de drie schepen die de White Star Line liet bouwen. Kiellegging vond plaats op 16 december 1908 en de tewaterlating was op 20 oktober 1910. Het schip kwam op 14 juni 1911 in de vaart met als thuishaven Liverpool.
Met een lengte van 269 meter was het schip destijds het langste schip ter wereld. De romp bevatte 15 waterdichte schotten, die het schip in 16 waterdichte compartimenten verdeelden. Het schip zou nog kunnen drijven als een kwart van die compartimenten ondergelopen was. Een centraal trappenhuis verbond drie dekken en de eetzaal was de grootste drijvende eetzaal ter wereld. Bij de tewaterlating werd 23 ton vet, olie en zeep gebruikt om het schip van de helling te laten glijden. Het duurde exact 62 seconden om het schip in de rivier te krijgen. Vervolgens werd de luxueuze inrichting van het schip afgebouwd. 29 enorme stoomketels werden geïnstalleerd en in een speciaal gebouwd droogdok werden de drie enorme schroeven aan de assen gezet. Op de dag dat de Titanic te water werd gelaten, kon de Olympic als volwaardig schip worden overgedragen aan de White Star Line.
Afmetingen:
Inhoud: 45.324 BRT waterverplaatsing: 52.067 ton
Lengte: 269 m
Breedte: 28,2 m
Diepgang: 10,5 m
Voorstuwing:
24 x double-ended en 5x single-ended Scotch stoomketels op 215 psi.
2 x viercilinder stoomaangedreven zuigermotoren van elk 16.000 pk (12 MW) voor de twee buitenste (bronzen, driebladige) schroeven.
Eén lagedruk (7psi absoluut) stoomturbine met 18.000pk (13,5MW) voor de centrale (bronzen, vierbladige) schroef.
Max snelheid: 21 knopen
Passagierscapaciteit: 2.584 (in drie klassen)
Bemanning: 1.100
Geschiedenis:
14 juni 1911 aanvang maiden voyage naar New York
20 september 1911: aanvaring met de kruiser HMS Hawke bij het eiland Wight
1915 omgebouwd tot troepen-transportschip
15 mei 1934 aanvaring met het lichtschip LV-117 42 mijl ten zuiden van Nantucket
27 maart 1935: start van haar 257e en laatste reis
12 april 1935: uit de vaart genomen
Jan
Nadat een poging om het schip om te bouwen tot drijvend hotel op niets waren uitgelopen is het schip uiteindelijk in 1937 gesloopt te Schotland
- Bijlagen
-
- Olympic_150kB.jpg (122.85 KiB) 1739 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Fraaie weergave Jan !.
Tevens, zoals altijd bij jou, een kompleet historisch overzicht. Dat maakt een mens blij !.
m.v.g., Roy
Tevens, zoals altijd bij jou, een kompleet historisch overzicht. Dat maakt een mens blij !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Zie hier voor een uitvoerige beschrijving:- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Nedlloyd Westerkerk
Het vrachtschip Nedlloyd Westerkerk is in 1976 als Westerkerk onder bouwnr. 790 gebouwd bij Dok- en Werf Maatschappij Wilton Feijenoord N.V. te Schiedam voor rekening van N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (VNS) te Den Haag. De kiellegging vond plaats op 17 augustus 1966 en de tewaterlating was op 7 juni 1967. Het schip kwam 26 oktober van datzelfde jaar in de vaart. Voor de VNS werden nog drie andere W-schepen gebouwd te weten: Wissekerk, Willemskerk en Waalekerk. De schepen zijn uitgerust met vier 6-tons laadbomen, twee 3-tons kranen, zes 10-tons kranen en een zware laadboom voor lasten tot 120 ton.
Inhoud: 10.710 brt
Deadweight 13.282 ton
Afmetingen: 166,62/152,51 x 22,74 x 12,50 meter
Voorstuwing: 6 cil. 2 stroke single acting dieselmotor Stork met een vermogen van 17.000 pk
Max snelheid: 20 knopen
Aantal schroeven: 1
Call sign: PIOA
Bemanning: 32
Geschiedenis:
1 juli 1970 overgang naar Koninklijke Nedlloyd N.V. te Rotterdam, naam en thuishaven ongewijzigd
aug 1973 thuishaven wordt Rotterdam
feb 1978 overgang naar Nedlloyd Lijnen B.V. te Rotterdam, herdoopt in Nedlloyd Westerkerk
feb 1984 overgang naar Mammoet Shipping B.V. te Amsterdam herdoopt in Westerkerk
mei 1986 overgang naar Nedlloyd Lijnen B.V. te Rotterdam herdoopt in Nedlloyd Westerkerk
maart 1987 aankomst te Taiwan om aldaar te worden gesloopt
Jan
Het vrachtschip Nedlloyd Westerkerk is in 1976 als Westerkerk onder bouwnr. 790 gebouwd bij Dok- en Werf Maatschappij Wilton Feijenoord N.V. te Schiedam voor rekening van N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (VNS) te Den Haag. De kiellegging vond plaats op 17 augustus 1966 en de tewaterlating was op 7 juni 1967. Het schip kwam 26 oktober van datzelfde jaar in de vaart. Voor de VNS werden nog drie andere W-schepen gebouwd te weten: Wissekerk, Willemskerk en Waalekerk. De schepen zijn uitgerust met vier 6-tons laadbomen, twee 3-tons kranen, zes 10-tons kranen en een zware laadboom voor lasten tot 120 ton.
Inhoud: 10.710 brt
Deadweight 13.282 ton
Afmetingen: 166,62/152,51 x 22,74 x 12,50 meter
Voorstuwing: 6 cil. 2 stroke single acting dieselmotor Stork met een vermogen van 17.000 pk
Max snelheid: 20 knopen
Aantal schroeven: 1
Call sign: PIOA
Bemanning: 32
Geschiedenis:
1 juli 1970 overgang naar Koninklijke Nedlloyd N.V. te Rotterdam, naam en thuishaven ongewijzigd
aug 1973 thuishaven wordt Rotterdam
feb 1978 overgang naar Nedlloyd Lijnen B.V. te Rotterdam, herdoopt in Nedlloyd Westerkerk
feb 1984 overgang naar Mammoet Shipping B.V. te Amsterdam herdoopt in Westerkerk
mei 1986 overgang naar Nedlloyd Lijnen B.V. te Rotterdam herdoopt in Nedlloyd Westerkerk
maart 1987 aankomst te Taiwan om aldaar te worden gesloopt
Jan
- Bijlagen
-
- Nedlloyd-Westerkerk_150kB.jpg (69 KiB) 1479 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
groeten
Evert Sikkema
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
NEDLLOYD RIJN
Het vrachtschip Nedlloyd Rijn is in 1962 gebouwd onder bouwnr. 958 bij de Duitse werf Howaldtswerke A.G. te Hamburg voor rekening van de N.V. Stoomvaart Maatschappij "Nederland" te Amsterdam. Het schip had toen de naam Neder Rijn
Inhoud: 10.299 brt
Deadweight: 11.718 ton
Afmetingen (LxBxH) 163,81 x 21,49 x 11,58 m
Voorstuwing: 8 cilinder, 2-stroke single-acting, Dieselmotor fabrikaat Stork met een vermogen 15.000 pk
Max. snelheid: 20 knopen
roepsein PGDP
Geschiedenis:
12 dec 1962 in dienst als Neder Rijn voor de N.V. Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ thuishaven: Amsterdam
1 juli 1970 management door Koninklijke Nedlloyd N.V., thuishaven: ongewijzigd, naam: ongewijzigd
Nov 1972 eigendom overgedragen aan Koninklijke Nedlloyd N.V., thuishaven wordt Rotterdam, naam: ongewijzigd
17 mei 1977 overgedragen Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
April 1979 herdoopt als NEDLLOYD RIJN
26 mei 1981 te Amsterdam overgedragen aan Saudi Ambassador Shipping Co Ltd, thuishaven wordt Jeddah, naam wordt Saudi Ambassador
19 maart 1984 vertrek uit Jeddah voor sloop naar Shanghai, China
1 juni 1984 gearriveerd voor de sloop te Shanghai, China
Jan
Het vrachtschip Nedlloyd Rijn is in 1962 gebouwd onder bouwnr. 958 bij de Duitse werf Howaldtswerke A.G. te Hamburg voor rekening van de N.V. Stoomvaart Maatschappij "Nederland" te Amsterdam. Het schip had toen de naam Neder Rijn
Inhoud: 10.299 brt
Deadweight: 11.718 ton
Afmetingen (LxBxH) 163,81 x 21,49 x 11,58 m
Voorstuwing: 8 cilinder, 2-stroke single-acting, Dieselmotor fabrikaat Stork met een vermogen 15.000 pk
Max. snelheid: 20 knopen
roepsein PGDP
Geschiedenis:
12 dec 1962 in dienst als Neder Rijn voor de N.V. Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ thuishaven: Amsterdam
1 juli 1970 management door Koninklijke Nedlloyd N.V., thuishaven: ongewijzigd, naam: ongewijzigd
Nov 1972 eigendom overgedragen aan Koninklijke Nedlloyd N.V., thuishaven wordt Rotterdam, naam: ongewijzigd
17 mei 1977 overgedragen Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
April 1979 herdoopt als NEDLLOYD RIJN
26 mei 1981 te Amsterdam overgedragen aan Saudi Ambassador Shipping Co Ltd, thuishaven wordt Jeddah, naam wordt Saudi Ambassador
19 maart 1984 vertrek uit Jeddah voor sloop naar Shanghai, China
1 juni 1984 gearriveerd voor de sloop te Shanghai, China
Jan
- Bijlagen
-
- Nedlloyd-Rijn_150kB.jpg (73.31 KiB) 1354 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl