Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Hull monitoring system

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Harry,

Nog even een nabrander. Ik krijg alsnog plaatsvervangende schaamte voor die collega van me zeg....;-) Dat zijn de echte innemers. Bij de Shell moest je zelf je jenever 'storen' en ik bestelde dan voor vertrek uit Pernis een gros Blankenheym & Nolet. Dat lijkt veel maar de reizen waren 9 maanden of langer. Op de Kermia heb ik zelfs precies twee jaar aan één stuk gevaren.

Vandaag de dag kan je mooie stress-bandjes overal op de huid en spanten plakken en de spanningen op afstand meten. Dat wordt op een aantal speciale schepen (chemicalieën) al enige jaren toegepast:

Stavanger, August 28, 2002

Telenor Fiber has entered into an agreement with the Norwegian company Navion ASA, and has completed the delivery of the advanced fibre optic hull monitoring system, SENSFIB, to the offshore loaders "M/T Navion Oceania"

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Inderdaad Bert, het heette "Loadicator".
Op de "Kaap Hoorn" hadden we zo'n geval uit Zweden.
Met een uitgebreide Zweedse handleiding erbij en een summiere Engelse vertaling.
Ik heb niet zo lang op de "Kaap Hoorn" gevaren, want ik werd na drie maanden overgeplaatst naar de "Voorne".
"Second, die Loadicator verneukt me" kreeg ik regelmatig van de eerste stuurman te horen.
Je had daar regelmatig soms 6 verschillende ladingen aan boord, die dan dubbel gesepareted moesten worden, maar dan kon op die K-tankers.
Er zat een soort kringleidingsysteem op deze schepen, met overal dubbele aflsluiters aan dek. De details ben ik helaas vergeten...
Maar gelukkig af en toe ook simpele ladinkies, bij de Dhow in Terneuzen een soort terpentine laden, ben de naam even kwijt. Dat werd gedeeltelijk al gelost door aleen maar de ullagegaten open te zetten.
Dan was het scheepje weer mooi schoon om gasolie te kunnen laden.
Maar dan in Pernis weer allerlei soorten jet-fuel laden, die streng gescheiden moesten worden.
En dat was net even teveel voor de lodicator, want het moest in verschillende havens gelost worden.
Maar het gaf wel een prima indicatie, die je dan zelf aan kon passen.
All the best
Jos
Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi,
Hier een schilderij gemaakt door Henkv.d.Veer.
Het is de bananenboot SS.Turrialba in de Maashaven in Rotterdam.

Gr. Adrie

Afbeelding
Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi,
Hier nog één.Het is het K.N.S.M. schip M.s Amor wat inde jaren 50 bij de toenmalige scheepswerf de Gebr. Pot gebouwd is.Op weg naar de Parkkade voor een proefvaart.
Gr. Adrie

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Adrie, heel mooi!
Hier een tekening gemaakt van de "Merwede" op hetzelfde plekkie.
Kan helaas niet goed zien wie de artiest is.
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Afbeelding
Pentekening van de Dock Express 12 en de in het ruim geladen Galaxa.
[afb uit 25 jaar ITC van auteur Henk de Winde.]
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ets van Van Rensburg.
All the best
Jos

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De "Spaarndam", schilderij van Piet Schipperus.
All the best
Jos

Afbeelding
Kees Bloemkool

Bericht door Kees Bloemkool »

Kijk manne,
Dit vindt Kees nou mooi.
De trane biggele over me wange bij het zien van al dit moois.
De BALLLUUUUUUUUUUHHH
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

,,MAIHAR,,
Afbeelding
[Japottinger]


Plaats reactie