Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Dit is de Bintang Baru....de nieuwe Bintang van de SMN....
De Bintang Lama , de oude ster dus, was van 1918
Bijlagen
Bintang (SMN) 1918.jpeg
Bintang (SMN) 1918.jpeg (45.16 KiB) 2112 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

North Star

Het stoomjacht North Star is gebouwd voor de Amerikaanse miljonair Cornelius Vanderbilt III die het schip gebruikte om er in Europa mee rond te varen en er beroemdheden op te ontvangen. Zo zijn o.m. de Engelse Koning Edward VII, Keizer Wilhelm II en de Tsaar Nicolaas II te gast geweest aan boord van dit luxueuze jacht.

Inhoud 664 bruto ton
Lengte: 233 ft (71 m)
Breedte: 30 ft (9,1 m)

Voortstuwing: ketel + stoommachine (fabricaat onbekend)

Bij het uitbreken van WO1 was het schip in Engeland en is daar ingezet als hospitaal schip. Na de oorlog is het schip als koopvaardijschip ingezet voor de handel met China.

Jan
Bijlagen
North-Star_150kB.jpg
North-Star_150kB.jpg (93.17 KiB) 1937 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Hr Ms. Van Amstel F 806 20201105.jpg
Hr Ms. Van Amstel F 806 20201105.jpg (167.92 KiB) 1850 keer bekeken
Deze aquarel heb ik een paar dagen geleden afgerond.

Hr Ms Van Amstel werd in 1943 gebouwd voor de Amerikaanse marine en kwam als USS Burrows in de vaart.
In 1944 en 1945 heeft de Burrows 7 konvooien begeleidt naar Engeland en Tunesië.
In juni 1945 ging het schip naar Pearl Harbour (Hawaii) om zich aan te sluiten bij de Pacific vloot.
Na de overgave van Japan in augustus 1945 volgden patrouilles tussen de Philippijnen en Okinawa. Dit heeft geduurd tot begin 1946, waarna het schip in de reservevloot terecht kwam.
In 1950 werd het schip gereed gemaakt voor overdracht aan de Nederlandse Marine.
Na deelname aan veel oefeningen heeft het tussen 1959 en 1962 gediend als ’stationsschip’ in de Nederlandse Antillen.
Na groot onderhoud in Den Helder kwam het schip in 1964 terug in de vloot, waarna het schip weer naar Curaçao vertrok.
In mei 1967 kwam het schip terug in Den Helder, waarna het in 1968 gesloopt werd.
Omdat het schip ‘uitgeleend’ was door de Amerikaanse marine kwam de opbrengst van het te slopen schip ten goede aan Amerika.
groeten
Evert Sikkema
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Johan van Oldenbarnevelt 1930 SMN 20131227_01.jpg
Johan van Oldenbarnevelt 1930 SMN 20131227_01.jpg (170.19 KiB) 1726 keer bekeken
Dit schip en het zusterschip Marnix van Sint Aldegonde werden beide gebouwd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam.
Ze kwamen in 1930 in de vaart, maar waren besteld voor de crisis die in 1929 uitbrak.
De Johan van Oldenbarnevelt maakte op 29 april 1930 haar proefvaart met aan boord Koningin Wilhelmina, Prins Hendrik en prinses Juliana. Ze werd geschut in de Nieuwe Noordersluis die toen ook officieel werd geopend door koningin Wilhelmina. Toen ook de Marnix van Sint Aldegonde datzelfde jaar in de vaart kwam waren Prinses Juliana en de Koningin der Nederlanden overbodig geworden.
De Prinses Juliana werd verkocht aan de KNSM, die haar als Costa Rica in de vaart bracht, de Koningin der Nederlanden werd voor de sloop verkocht.
Tijdens de oorlog werden de Oldenbarnevelt en de Aldegonde ingericht als troepentransportschepen.
De Johan van Oldenbarnevelt is de oorlog goed doorgekomen, de Marnix van Sint Aldegonde ging op 11 november 1942 ten onder tijdens een troepentransport naar de omgeving van Kaap Aoka in Frans Noord Afrika (Algiers).

In 1951 is de Johan verbouwd tot emigrantenschip, in 1959 volgde de verbouwing tot cruiseschip, waarbij de schoorstenen werden verlengd met een 'kap', de achtermast kwam te vervallen en werd als het ware naar voren verplaatst, achter de stuurhut en de voormast werd 'afgeknot' tot de zaling.
In 1963 verkocht aan een Griekse reder met Lakonia op de boeg en achtersteven. In datzelfde jaar door brand verwoest, waarbij 128 mensen om het leven kwamen. Toen het wrak weggesleept werd is het 250 mijl voor Gibraltar gekapseisd en gezonken.

groeten
Evert Sikkema
Patru (R.I.P)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Evert Sikkema schreef: 22 nov 2020 18:47 De Johan van Oldenbarnevelt maakte op 29 april 1930 haar proefvaart met aan boord Koningin Wilhelmina, Prins Hendrik en prinses Juliana. Ze werd geschut in de Nieuwe Noordersluis die toen ook officieel werd geopend door koningin Wilhelmina.
Dag Evert,
De officiële proefvaart en overdracht was meen ik al op 26 april 1930 gebeurd, ook met heel veel gasten aan boord.
Maar dat maakt verder niet zoveel uit, je schilderij is mooi.
Ik denk dat de JvO, na de Oranje, zo'n beetje het meest geschilderd is van alle SMN-schepen.
Het eerste olieverf op doek dacht ik al in 1930 door Ernst Marie Eden voor de brochure bij de indienststelling.


JvO 1930 Erst Marie Eden Olieverf.jpg
JvO 1930 Erst Marie Eden Olieverf.jpg (182.61 KiB) 1671 keer bekeken
Groet, Paul G.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Proefvaart: 26 April 1930.
Oplevering: 26 April 1930.
Op 29 April 1930 betrokken bij de opening van de Noordersluis in IJmuiden.

Je hebt helemaal gelijk, Paul.

Groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Peru

De ijzeren driemaster Peru is in 1876 gebouwd door John Key & Sons te Kinghorn, Fife, Schotland voor rekening van James White Robertson uit Dundee. De tewaterlating vond plaats op 17 augustus 1876 en op 9 oktober vertrok de Peru onder commando van kapitein James Graig voor haar eerste reis naar San Francisco via Kaap Hoorn.

Inhoud: 710 brt
Afmetingen: 183 feet (55,77 m) x 30 feet (9,14 m) x 18 feet (5,4 m)

Geschiedenis:
21 november 1889 aan de grond gelopen bij Silloth Island in de Whitsunday Passage 1020 km ten noorden van Brisbane (Australië) Reparatie vond plaats in december 1889 te Auckland
1880 Gecharterd door Shaw Savill Co
1887 Gecharterd door New Zealand Shipping Co
1906 Verkocht aan Joseph James of Auckland voor de som van £2,025,-
1907 Hernoemd in Louisa Craig
1915 Verkoop aan George Herbert Scales of Wellington voor de som van £6,500,-
1916 Hernoemd in Raupo
1921 Opgelegd te Wellington
1922 Verkocht aan Canterbury Steam Shipping Co om te worden gebruikt als kolenhulk te Lyttelton
1937 Gesloopt te Lyttelton

Jan
Bijlagen
Peru_150kB.jpg
Peru_150kB.jpg (83.72 KiB) 1550 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Mooi, Jan!

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jinny »

61 Jaar, toch een respectabele leeftijd...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Paradijsvogel te Oude Rijn, Leiden
Bijlagen
Paradijsvogel_150kB.jpg
Paradijsvogel_150kB.jpg (144.38 KiB) 1387 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie