Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

1.800 dekpassagiers (koelies).
Dat waren niet alleen maar koelies, hoor. Sterker nog: daar zaten vrijwel nooit koelies bij. Het waren voor het overgrote deel gewoon mensen die goedkoop wilden reizen. Koelies hadden geen geld om goedkoop te reizen. Mensen die op koeliecontracten werkten, is een van de schandvlekken op ons rijke koloniale verleden.
Maar het is weer een mooie plaat, Evert. :wink:

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

k neem het direct van je aan Theo, dat koelies geen geld hadden om te reizen.
Ik heb de gegevens uit het boek: Schakel tussen twee Werelden, uitgegeven in 1991 door de Bataafsche Leeuw in Amsterdam.
Daar staat op bladzijde 37: Naast 160 passagiers in hutten hadden ze ook een certificaat voor het vervoer van koelies tot een getal van.... 1800.

Zou er soms bedoeld zijn dat er contractarbeiders vanuit Hongkong mee vervoerd zijn naar Java of zou met koelies soms kooplieden bedoeld zijn, die met hun hele hebben en houden aan boord kwamen?

In het tijdschrift HET SCHIP wordt niet over dekpassagiers gerept: http://www.swzonline.nl/system/files/ar ... 193215.pdf

groeten
Evert Sikkema
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is heel goed mogelijk, Evert, dat hij inderdaad koelies vanuit China naar Indië vervoerde. Afgaande op wat de dekpassagiers bij de KPM aan voeding kregen, moet dat het beste gedeelte van hun contract zijn geweest. Eenmaal op het werk waren het mensonterende toestanden. Maar dat staat wat ver van het onderwerp "scheepsschilderijen", dus laten we daar hier niet dieper op ingaan. Er is genoeg over te vinden.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jacko »

KPM , Van Riebeeck
Bijlagen
Van Riebeeck.jpg
Van Riebeeck.jpg (382.69 KiB) 4546 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jacko »

Prins Willem van Oranje
Bijlagen
Willem.jpg
Willem.jpg (413.93 KiB) 4536 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Alle aquarellen en pentekeningen in het album Nieuwe Schepen uit 1954 van Levensverzekeringsmaatschappij Amstleven zijn geschilderd door Durk Monsma. Geboren in 1910 in Harlingen en overleden in 1992 in Haarlem.
Vroeger stond er ook vaak een schilderij van Durk Monsma afgebeeld in de Blauwe Wimpel. Jammer genoeg waren dat altijd zwart witte afdrukken.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jacko »

Goed om te weten Evert.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door koosn »

Evert, je hebt weer een prachtig schilderij vervaardigt van de Tjisedane.

Het was het eerste schip waarop ik in september 1960 geplaatst werd.
Na een vlucht van 2 dagen, inclusief een overnachting in het Plaswijk hotel in Bangkok, werd ik samen met nog 'n stuk of 14
leerling wtk's op de Tjisedane geplaatst te Singapore.
M'n eerste indrukken en stappen in een exotisch Singapore en op een prachtig oud passagiersschip blijven je de rest van je leven bij.
De leerlingen werden de volgende weken gedistribueerd over de diverse RIL schepen, zodat mijn verblijf op de Tjisedane ook beperkt bleef
tot enkele weken. Bij aankomst Yokohama werd in overgeplaatst naar de Tjiluwah.

Evert, je weet me altijd weer te boeien met je prachtige schilderijen, die de sfeer ook zo mooi aangeven.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Koos, de Tjiluwah heb ik nooit geschilderd, haar zusterschip Tjiwangi wel: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 80#p326182
Het waren mooie schepen om te zien (ik ken ze alleen van foto's hoor).
De Tjiluwah is tussen november 1957 en april 1958 nog enkele keren ingezet om te 'pendelen' tussen Indonesische havens en Singapore met repatrianten die uit Indonesië moesten vertrekken.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Klipper

Geschilderd naar het schilderij ‘The passing ship’ van de Engelse zeeschilder Montague Dawson. Dawson (1895-1973) heeft vele prachtige maritieme schilderijen gemaakt waarbij met name zijn schilderijen van klipperschepen zeer beroemd zijn.

Jan
Bijlagen
Klipper 70x50 cm
Klipper 70x50 cm
klipper_150kB.jpg (147.97 KiB) 4283 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie