Pagina 153 van 156

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 05 jan 2019 17:17
door Jan de Reus
ms Servaaskerk

Het motorschip Servaaskerk is in 1962 onder bouwnr. 808 gebouwd bij de werf V/d Giessen te Krimpen a/d IJssel in opdracht van de Verenigde Nederlandse Scheepvaart Mij te ‘s Gravenhage. De Servaaskerk behoorde tot de S-kerk klasse welke in totaal uit 9 stuks heeft bestaan.

Inhoud: 8.288 brt Na verlenging bij Wilton-Feijenoord in 1970: 9.831brt
Lengte: 161 m
Breedte: 21 m
Diepgang: 11,9 m

Voortstuwing:
De voortstuwing geschiedde door een 9 cilinder Smit B&W motor met een vermogen van 10.600 apk waarmee een max. snelheid van 18 knopen kon worden bereikt.

Roepletters: PHLR

Geschiedenis:
1962-1970: VNS
1970-1973: Nedlloyd
1973-1977: KJCPL als Straat Forcados
1977-1984: Nedlloyd als Nedlloyd Forcados
1984-1985: Premier Shipping Na. Panama als New Horse
1985: gesloopt te Zhongsha (China)

jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 05 jan 2019 18:48
door roy
Wederom; een mooi schip op een mooi schilderij vastgelegd.
In "onze tijd" kwam je dergelijke schepen gewoon in het wild tegen...…………….
Kom er nog maar eens om. :shock: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 05 jan 2019 20:52
door jdbvos
...uit de tijd dat NL een zeevarende natie was, en je overal ter wereld de NLse 3-kleur zag wapperen op mooie en goed onderhouden schepen.....
...en op die Kerkschepen het onvermijdelijke schijthuisplein, en geen plafonds in de hutten... :-D
Ik heb nog gevaren op zo'n Spaarnekerk, Bovenkerk, en Zonnekerk....heel wat anders als een Mississippi Lloyd of zelfs een Karakorum
…voelt potdomme aan of je oud wordt als je op dat goud hebt gevaren...

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 06 jan 2019 01:48
door roy
Ja Jan, geen beschieting tegen het onderdeks...…………..
Zou dat ook niet komen omdat het Bouwbureau van de K.N.S.M. deze S-kerk schepen ontworpen heeft ?.
De K.N.S.M. liep ook bepaald niet voorop met het creëren van geriefelijke onderkomens voor de opvarenden...………….. :!: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 17 feb 2019 11:29
door Denis Lagarde
Haven van Rotterdam
Acryl op canvas 100x50 cm
Vers van de ezel :)

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 17 feb 2019 11:44
door Evert Sikkema
Mooi hoor dat Rotterdamse havengezicht, trouwens ook de Servaaskerk van Jan de Reus. Ik zelf schilder nooit een schip in ‘vogelperspectief’, omdat ik de zee dan niet kan krijgen zoals ik het wil.
Groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 17 feb 2019 14:01
door roy
Een pracht hoor !.
Het geeft een duidelijk beeld van hoe de havens er anno nu uitzien.

m.v.g., Roy

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 18 feb 2019 10:08
door Denis Lagarde
Dankje Roy en Evert, was veel werk en veel details , maar mooi om te doen.

gr
Denis

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 18 feb 2019 10:15
door jdbvos
schitterend !

...en 100 x 50 cm.... Da's een fors formaat :shock: ...

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 18 feb 2019 13:51
door Denis Lagarde
Dankje Jan, maar het moest wel een beetje groot anders was het helemaal niet te doen met die details.

gr
Denis

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 22 feb 2019 16:06
door Jan de Reus
Pamir

De stalen viermast bark Pamir is in 1905 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 29 juli 1905 en het schip kwam op 18 oktober 1905 in de vaart. De Pamir was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.

Inhoud: 39020 brutoton
Afmetingen: 114,5 m x 14 m x 7,25 m
Hoogte mast: 51,2 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 3800 m²
Max snelheid: 16 knopen

Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geinterneerd te Santa Cruz de la Palma (Canarische Eilanden)
1920 overgevaren naar Hamburg en overgedragen aan Italië als oorlogsbuit
Na korte tijd te zijn ingezet als kolenschip tussen Napels en Rotterdam in 1922 opgelegd te Genua.
In 1924 verkocht aan de rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat.
28 juli 1931 voor de laatste keer afgemeerd te Hamburg.
1931 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
3 augustus 1941 Gevorderd als oorlogsbuit door Nieuw Zeeland.
1948 Overgedragen aan Gustaf Erikson uit Finland
1951 Verkocht aan Heinz Schliewen en omgebouwd tot opleidingsschip
21 september 1957 is de Pamir 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren vergaan tijdens de orkaan Carrie.

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 22 feb 2019 17:32
door Allen
Zie voorgaande bericht en schildering van @Jan

PAMIR

Pamir001.JPG
Pamir001.JPG (91.53 KiB) 6655 keer bekeken

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 01 mar 2019 15:37
door Jan de Reus
RMS Queen Mary
Het stoomschip Queen Mary was een trans-Atlantisch passagiersschip van de Engelse Cunard White Star Line (later Cunard Line). Samen met haar zusterschip de Queen Elizabeth verzorgde ze de lijnservice tussen Southampton en New York via Cherbourg. Omdat het schip werd gecontracteerd om post te vervoeren voor de Royal Mail heeft het de prestigieuze toevoeging RMS (Royal Mail Ship) gekregen.
De Queen Mary is begin dertiger jaren onder bouwnr. 534 gebouwd bij de werf John Brown and Company te Clydebank, Schotland en werd op 26 september 1934 te water gelaten. Op 27 mei 1936 vertrok ze voor haar eerste reis.

De Queen Mary veroverde in 1936 de Blauwe wimpel voor de snelste trans-Atlantische oversteek. Een jaar later moest ze deze weer afstaan aan de Franse Normandie maar in 1938 wist ze de Blauwe wimpel te heroveren en behield deze tot 1952.
De Queen Mary werd tijdens WO2 ingezet als troepentransportschip. Na afloop van de oorlog werd het schip weer ingezet als passagiersschip en heeft dit tot eind 1967 gedaan. Het schip werd verkocht naar Amerika en ligt als museumschip/hotel afgemeerd te Long Beach (USA).

Inhoud: 81.237 BRT waterverplaatsing: 81.961 ton
Lengte: 311 m
Breedte: 36 m
Hoogte: 55 m
Diepgang: 11,9 m

Voorstuwing: 24 Yarrow boilers gekoppeld aan 4 Parsons single reduction geared stoomturbines met een totaal vermogen van 160.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 33 knopen
Passagierscapaciteit: 2.139
Bemanning: 1.100

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 01 mar 2019 17:03
door Breeze
Mocht je ooit in de buurt zijn van Long Beach, een bezoek aan het Koninklijke Marietje is de moeite waard. Je kon zelfs de schroeven onder water bekijken, maar dat was 35 jaar geleden. Nu zie ik dat het er niet meer bijstaan.
Maar dit:
The Steam and Steel Tour will take guests approximately 25 ' below the water line where they will have a chance to walk through Boiler Rooms 1- 4, as well as the Water Softening Plant and the Turbo-Generator Room 1.
lijkt me ook interessant.

Adri

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 17 mar 2019 14:15
door Denis Lagarde
Eendracht in het Oostgat nabij Zouteland, olie op canvas 70 x 50 cm

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 29 mar 2019 19:04
door Jan de Reus
Amerikaans zeiljacht (naam is mij niet bekend)