Pagina 249 van 281

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 01 sep 2019 13:44
door Zeepaardje
De afdeling Scheepvaart van het privé-Buisman's GS museum te Zwartsluis was reeds in het bezit van een schilderij van Ms. SERVUS door K.Koster.
Zie: https://www.kustvaartforum.com/viewtopi ... &start=150
Dat schilderij is voor de komende expositie in gebouw "Sluuspoort", gerestaureerd door Dhr. Freddy Weijs.

Tot onze grote verbazing vinden we via Marktplaats nog zo'n schilderij van ms. SERVUS door K.Koster.
Kwalitatief is deze stukken beter dan de eerste.

Ms. SERVUS had als manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelsmaatschappij N.V. te Rotterdam.
Het embleem op de schoorsteen is waarschijnlijk van een charter.
Wie kan ons vertellen van wie dat schoorsteen embleem is?


SERVUS K.KOSTER (2)A.jpg
SERVUS K.KOSTER (2)A.jpg (206.33 KiB) 2870 keer bekeken


Servus K.Koster schoorsteen embleem (A).jpg
Servus K.Koster schoorsteen embleem (A).jpg (210.84 KiB) 2870 keer bekeken

HoutMoet.
Zeepaardje.

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 01 sep 2019 20:57
door Allen
SERVUS

Had ook als manager:

Date/Name Ship 1956-09-25 SERVUS
Manager: W.B.W. Lyle, Leith, Great Britain
Eigenaar: Enid Shipping Co. Ltd., Leith, Great Britain
Homeport / Flag: Leith / Great Britain

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 01 sep 2019 21:19
door Zeepaardje
Hallo Allen,

Dat klopt wat je schrijft.
Maar op het schilderij is de SERVUS toen het nog van Buisman N.V. uit Zwartsluis was.
Toen voer het onder W.H. James & Co, maar die hadden, bij mijn weten geen eigen schoorsteen embleem.

HoutMoet,
Zeepaardje.

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 03 sep 2019 15:24
door Old Fart
Lichtschip NOORD-HINDER in 1955
Was onderdeel van een groep radio-bakens t.b.v. de scheepvaart - met het risico dat op het schip werd ge"homed ",aangezien dit baken NH nogal centraal lag. Hier een near-miss geval met de Shell K-tanker Kellia.
Gouache 30x40cm
groet
Frits Hoogstrate
Risky Homing-950.jpg
Risky Homing-950.jpg (119.93 KiB) 2775 keer bekeken

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 12 sep 2019 10:51
door jdbvos
Ooit van Paul Kerrebijn gehoord ? Ik niet...
Maar op de Instagram-site van Maritiemmuseumrotterdam lieten ze iets van z'n werk zien...
En dat noopte mij tot 'effe goegelen'...
Kijkt eens hier
putdiepe zucht...dan zinkt mij de moed wat in de schoenen...

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 12 sep 2019 10:59
door Roy
Het is een zeer bekende schilder Jan.
Voor de marine heeft hij o.a. kalenders gemaakt.
Ik meen dat hij dit ook voor de N.S. gedaan heeft.
De man heeft een zeer herkenbare, dus eigen, stijl van schilderen,. Het spreekt mij wel aan !.

m.v.g., Roy

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 12 sep 2019 13:01
door jeroen
Ik had een tijdje niet meer naar z'n website gekeken, dank je Jan voor het weer eens onder de aandacht brengen. We hebben hier toch ook de nodige reproducties van zijn werken in huis.

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 12 sep 2019 20:09
door Jan de Reus
Diomed

Het motorschip Dioned is in 1956 gebouwd bij Caledon Shipbuilding & Engineering te Dundee, Schotland onder bouwnr. 501 voor rekening van de China Mutual SN Co Ltd (UK).
Het schip behoorde tot een klasse vrachtschepen waarvan er uiteindelijk 27 zijn gebouwd. Het schip was bestemd voor de handelsvaart tussen de UK en het verre oosten. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. De tewaterlating vond plaats op 12 april 1956 en het schip kwam in september 1956 in de vaart.

Inhoud: 7980 brt
Afmetingen (loa x breedte): 149,8 m x 19 m
Voorstuwing: 6 cil. dieselmoter met een vermogen van 6800 pk waarmee een max snelheid van 16 knopen kon worden behaald (enkelschroefs).

Geschiedenis:
1970 Overgegaan naar de Glen Line en hernoemd in Glenbeg
1972 Terug naar China Mutual SN Co Ltd en oude naam teruggekregen
1973 Verkocht aan Nan Yang Sg Co te Macao en hernoemd in Kaising
1976 Verkocht aan Golden City Maritime Corp SA
1983 Gesloopt te Kaohsiung

Idomeneus

Dit motorschip is als Laertes in 1949 gebouwd bij de werf High Walker (Vickers Armstrong) onder bouwnr. 112 voor de NV Nederlandsche Stoomvaart Mij ‘Oceaan’. De tewaterlating vond plaats op 14 april 1949 en het schip kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 7664 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet) x (28,3 feet)
Voorstuwing: 8 cil. dieselmotor B&W type 2SCSA met een vermogen van 6800 pk waarmee een max snelheid van 16 knopen kon worden behaald (enkelschroefs).

Geschiedenis:
1972 Overgegaan naar de China Mutual SN Co Ltd te UK en hernoemd in Idomeneus
1975 Overgegaan naar de Elder Dempster Lines Ltd
1976 Overgenomen door de Gulf Sg Lines Ltd en hernoemd in Gulf Voyager
1978 Gesloopt te Gadani Beach

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 13 sep 2019 21:00
door warbout
Dat is zeker een smul Jan.

grt, Willem.

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 13 sep 2019 22:17
door Roy
Echt een mooi Liverpool sfeertje Jan !.
Een pracht hoor die ouwe Blauw Pijpers.

m.v.g, Roy