Pagina 266 van 266

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 29 aug 2020 14:06
door Evert Sikkema
Mijnenveger Ommen M 813  20200714.jpg
Mijnenveger Ommen M 813 20200714.jpg (156.18 KiB) 849 keer bekeken
Hr Ms Ommen 1956 - 1997
Gebouwd van hout, over aluminium spanten. Ook zijn in het schip zo veel mogelijk a-magnetische materialen verwerkt.
Op het aluminium skelet, is een dubbele laag hout aangebracht met een linnen tussenlaag. De buitenhuid was van teak, de binnenhuid van mahonie. Ook de dekken waren van hout en de dekhuizen van aluminium. Eerst was de brug open, later vervangen door een dichte brug.
Één schip uit de Dokkunklasse ligt in Den Helder bij het Marinemuseum. Een aantal van deze mijnenvergers is in gebruik bij een zeekadettenkorps (in Harlingen, Delfzijl en Lemmer). Er is ook nog een schip uit de Dokkumklasse in gebruik bij de marine van Peru.

groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 29 aug 2020 15:44
door jacko
Klopt Evert .
Ik ben nu 76

Groet
Hans

Spiegel werf Schram

Geplaatst: 30 aug 2020 09:46
door Pontonniertje

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 03 sep 2020 14:13
door Evert Sikkema
Hr Ms Overijssel  D 815 20200804-03.jpg
Hr Ms Overijssel D 815 20200804-03.jpg (163.15 KiB) 660 keer bekeken
De onderzeebootjager Hr.Ms. Overijssel (gebouwd in 1957 bij Wilton Fijenoord), was één van de acht schepen van de Frieslandklasse.
Op 1 juli 1958 vertrok de Overijssel vanuit Den Helder naar Nederlands-Nieuw-Guinea. Via het Suezkanaal en Singapore kwam het op 7 augustus 1958 aan in Sorong. In november 1959 was de Overijssel weer terug in Den Helder.

In 1962 was de Overijssel nog een keer in Nederlands Nieuw-Guinea. Op 15 augustus 1962 werd het akkoord van New York getekend, waarbij Nederland Nederlands Nieuw-Guinea overdroeg aan Indonesië. Daarna heeft de Overijssel diverse malen landmacht troepen vervoerd tussen Sorong en Biak, die vandaar uit terug keerden naar Nederland.

Op 15 november 1962 vertrok de Overijssel als laatste Nederlands marineschip van Biak naar Den Helder.
Van Biak naar Singapore mocht de Overijssel niet door Indonesische wateren varen, maar voer rond Borneo (nu Kalimantan) en onder de Filipijnen door. Het schip liep op maximaal vermogen en werd vanuit de lucht in de gaten gehouden door Indonesche militaire vliegtuigen. Op 20 december 1962 was de Overijssel terug in Den Helder. Behalve de vaste bemanning waren ook ruim 30 mariniers aan boord.
In 1982 is de D 815 verkocht aan de Peruaanse marine. Daar werd het schip in dienst genomen als Coronel Bolognesi, waarna het in 1990 is gesloopt.

groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 04 sep 2020 17:32
door Jur de Jong
Vlak voor Kerst 1958 werd mijn vader uitgevlogen naar NNG om het commando van de Overijssel en de hele Task Groep over te nemen. Hij kwam eind 1959 met de Overijssel terug in Nederland.

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 09 sep 2020 19:24
door Evert Sikkema
Gaasterland 20200909-03 .jpg
Gaasterland 20200909-03 .jpg (170.66 KiB) 401 keer bekeken
De Gaasterland was het eerste nieuwbouwschip van de Koninklijke Hollandsche Lloyd na de Tweede Wereldoorlog.
Gebouwd door de firma Vuijk in Capelle aan de IJssel.
De lengte van het schip was ruim 131 meter, de breedte bijna 18 meter, bij een holte van een kleine 8 meter.
In de machinekamer stond een Sulzer motor van 5.000 apk, die het schip een snelheid gaf van 15,5 knopen.
Er was accomodatie aan boord voor 4 passagiers.
In 1975 verkocht naar Liberia, waar het onder de naam Bravo Alex ging varen met thuishaven Monrovia.
gesloopt in 1979.

groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 09 sep 2020 22:59
door cornelisjvm
op dit moment breng ik vijf jaar varen in beeld met illustraties van alle havens die ik heb bezocht. Alleen de Bawean serie moeten nog komen, kijk en lees mijn verhaal op instagram https://www.instagram.com/cornelisjvm/

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 23 sep 2020 15:19
door Jan de Reus
Ponape

De stalen viermast bark Ponape is in 1903 gebouwd in Italië bij de werf Societa Esercizio Baccini te Genua voor rekening van Pietro Milesi uit Genua. Het schip had toen de naam Regina Elena. De tewaterlating vond plaats in juli 1903 en datzelfde jaar kwam het schip in de vaart.

Inhoud: 2.342 brt
DWT: 3.500 ton
Afmetingen: 90,58 m x 12,93 m x 7,06 m

Geschiedenis:
In 1911 is het schip verkocht aan F. Laeisz uit Hamburg (Dui) en kreeg het de naam Ponape. In 1914 werd het schip in beslag genomen door de Engelse Admiraliteit en hernoemd in Bellhouse. In 1915 werd de Bellhouse verkocht naar Noorwegen (A/S Bellhouse, Tønsberg).
In 1925 werd ze verkocht aan Hugo Lundqvist uit Mariehamn (Finland) en kreeg ze opnieuw de naam Ponape. In 1929 werd de Ponape doorverkocht aan de bekende Finse reder Gustaf Erikson uit Mariehamn.

Het schip werd in 1936 gesloopt te Libau (Letland).

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 15 okt 2020 17:38
door Evert Sikkema
Siberië en Kota Inten 20201015-02.jpg
Siberië en Kota Inten 20201015-02.jpg (158.62 KiB) 129 keer bekeken
De sleepboot Siberië van Piet Smit Jr, in 1927 gebouwd op de werf van Piet Smit in Rotterdam. In 1940 in beslag genomen door de Deutsche Kriegsmarine en in 1945 weer terug in Rotterdam. In 1961 verkocht naar Palermo in Italië en in 1995 gesloopt.
Kota Inten, ook gebouwd in 1927 bij Fijenoord in Rotterdam. Net voor de inval van de Duitsers was het schip weer naar Indië vertrokken. Terug naar Rotterdam was niet meer mogelijk, waarna ze ingezet werd op de lijn Java - New York.
In september 1943 is de Kota Inten verbouwd tot troepen transportschip voor 2.100 militairen.
Na de bevrijding van Nederland kwam het schip nog niet terug naar de thuishaven maar vervoerde ze troepen en materieel naar Iwo Jima.
Bij Iwo Jima opende een Japans vliegtuig de aanval op het schip, maar op 20 meter afstand van het schip werd het door een granaat uit een afweerkanon van de Kota Inten getroffen. De bom onder het vliegtuig kwam tot ontploffing en de brokstukken vielen vielen op het schip, waardoor lichte schade ontstond.
Na terugkeer naar Nederland werd het door de regering gevorderd om troepen naar Nederlands Indië te brengen en repatrianten mee terug te nemen (speciaal zieke en gewonde repatrianten).
Het schip is door de Nederlandse regering ook nog ingezet voor het vervoer van emigranten naar Canada.
Pas in 1952 kon de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd weer over haar eigen schip beschikken.
In 1957 werd de Kota Inten in Hong Kong gesloopt.

groeten
Evert Sikkema