Pagina 268 van 281

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 30 dec 2020 15:04
door Jan de Reus
ms Servaaskerk

Het motorschip Servaaskerk is in 1962 onder bouwnr. 808 gebouwd bij de werf V/d Giessen te Krimpen a/d IJssel in opdracht van de Verenigde Nederlandse Scheepvaart Mij te ‘s Gravenhage. De Servaaskerk behoorde tot de S-kerk klasse welke in totaal uit 9 stuks heeft bestaan.

Inhoud: 8.288 brt Na verlenging bij Wilton-Feijenoord in 1970: 9.831brt
Lengte: 161 m
Breedte: 21 m
Diepgang: 11,9 m

Voortstuwing:
De voortstuwing geschiedde door een 9 cilinder Smit B&W motor met een vermogen van 10.600 apk waarmee een max. snelheid van 18 knopen kon worden bereikt.

Roepletters: PHLR

Geschiedenis:
1962-1970: VNS
1970-1973: Nedlloyd
1973-1977: KJCPL als Straat Forcados
1977-1984: Nedlloyd als Nedlloyd Forcados
1984-1985: Premier Shipping Na. Panama als New Horse
1985: gesloopt te Zhongsha (China)

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 16 jan 2021 16:24
door Jan de Reus
Romance

De eikenhouten brigantijn ROMANCE is in 1936 gebouwd bij de scheepswerf van J. Ring Andersen te Svendborg (Denemarken) als GRETHE. Ze was bestemd voor de kleine handelsvaart binnen Europa en had een laadvermogen van 200 ton.
De GRETHE werd in 1965 door de bekende kapitein Allen Villiers aangekocht om te worden gebruikt voor de filmindustrie. Villiers heeft naam gemaakt als een van de laatste Europese Kaap Hoorn vaarders en heeft vele maritieme boeken op zijn naam staan. Nadat het schip gebruikt was voor de filmindustrie is het in 1966 aangekocht door Arthur en Gloria Kimberley die het de naam Romance gaven.
Van 1966 tot 1989 hebben de Kimberly’s met de Romance gevaren voornamelijk in de tropische wateren van de Stille Oceaan en de Caribische Zee
In 1995 werd het schip door een verwoestende orkaan zwaar beschadigd en was reparatie niet meer mogelijk. In 1996 is het schip in de buurt van de Britse Maagdeneilanden afgezonken.

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 28 jan 2021 16:32
door Evert Sikkema
Kaloekoe KPM 20210128.jpg
Kaloekoe KPM 20210128.jpg (157.18 KiB) 1816 keer bekeken
In 1948 gebouwd in opdracht van de Nederlandse Staat bij de NDSM in Amsterdam en in beheer bij de KPM.
In 1952 overgedragen aan de KPM.
In 1952 lag de Kaloekoe aan de steiger in Ambon toen ze door de Camphuys aangevaren werd, waarbij beide schepen zwaar beschadigd werden.
In 1963 is het schip verkocht aan Indonesië en in 1964 geleverd.
In 1980 is het schip gestrand op de kust van Sulawesi en verloren gegaan.
Het schip kan, ten tijde van de KPM 12 eerste klas passagiers, 18 tweede klas passagiers, 28 derdeklas passagiers en 824 dekpassagiers vervoeren, bij een bemanning van 69.

groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 01 feb 2021 15:30
door Jan de Reus
Shamrock III

Het jacht Shamrock III is ontworpen door William Fife en is onder werfnr. 685 gebouwd bij William Denny & Brothers of Dumberton (Schotland) in opdracht van Sir Thomas Lipton.
De tewaterlating vond plaats of 17 maart 1903. Het schip had een tonnage van 278 brt (139 nrt)
Thuishaven was Greenock

De Shamrock III heeft namens de Royal Ulster Yacht Club meegedaan aan de America’s cup van 1903 en moest het opnemen tegen het Amerikaanse jacht Reliance van de New York Yacht Club. De Reliance wist echter alle 3 races te winnen.
In 1920 is de Shamrock III nog gebruikt om te racen tegen de nieuwe Shamrock IV waarna het schip is gesloopt.

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 13 feb 2021 15:05
door Evert Sikkema
Swartenhondt 20210213-03.jpg
Swartenhondt 20210213-03.jpg (127.78 KiB) 1633 keer bekeken
Swartenhondt 1924 - 1959
Onderstaande tekst is van H. Pronk en geplaatst door Anne Mulder op het onderwerp KPM van Kombuispraat op 21 maart 2009.
img044 pag. 73.jpg
img044 pag. 73.jpg (244.79 KiB) 1633 keer bekeken
img045 pag 74.jpg
img045 pag 74.jpg (269.34 KiB) 1633 keer bekeken
img046 pag 75.jpg
img046 pag 75.jpg (276.1 KiB) 1633 keer bekeken
img047 pag. 76.jpg
img047 pag. 76.jpg (158.78 KiB) 1633 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 18 feb 2021 11:06
door Jan de Reus
Stad Amsterdam

De driemast klipper Stad Amsterdam is in de periode 1997-2000 te Amsterdam. Architect was Gerard Dijkstra. De romp werd gebouwd bij de Oranjewerf van Damen te Amsterdam. De afbouw vond plaats bij het Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Opdrachtgever was Randstad Holding en de Gemeente Amsterdam. Het schip is op 1 juni 2000 gedoopt door Rita Kok, echtgenote van de toenmalige premier Wim Kok.

Inhoud: 723 brt
Afmetingen: 76 x 10,50 m
Diepgang: 4,8 m
Hoogte: 46,25 m
Aantal zeilen: 31 met een totaal zeiloppervlakte van 2.200 vierkante meter
Motorvermogen: 749 kW
Max snelheid (zeilend): 17 knopen
Max snelheid (motor): 11 knopen
Kruissnelheid: 9 knopen
Aantal bemanningsleden: 30
Aantal passagiers: 68 – 115

Geschiedenis:
2001 winnaar van de Cutty Sark Tall Ships Race
2005 Vlaggenschip Sail Amsterdam
2009 in opdracht van de VPRO voor 8 maanden op reis met als thema ‘in het kielzog van Charles Darwin’
2010 Vlaggenschip Sail Amsterdam
2015 Vlaggenschip Sail Amsterdam

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 23 feb 2021 17:04
door Evert Sikkema
Van der Lijn KPM 20210222.jpg
Van der Lijn KPM 20210222.jpg (156.38 KiB) 1415 keer bekeken
Van der Lijn
Gebouw in 1929 in Amsterdam
Begin februari vertrokken naar Tandjong Priok, maar liep kort daarna aan de grond bij de Goodwin Sands, een 10 mijl lange zandplaat tussen Ramsgate en Dover.
Daarna ging het schip terug naar Rotterdam om de schade op te nemen en te repareren.
Op 23 januari 1942 nam de Van der Lijn, samen met de Sloet van der Beele, Both, Reael, Reijnst en Van Swoll in de baai van Ratai, bij Lampong aan de Zuidkust van Sumatra 5000 militairen over van de grote Aquitania (van de Red Star Line). Deze militairen waren bestemd om Singapore te verdedigen tegen de Japanse opmars, maar al op 15 februari van dat jaar viel Singapore, die als onneembare stad werd aangemerkt.
Na terugkeer in Tandjong Priok ontvluchte het schip op 21 februari 1942 de haven en kwam behouden aan in Australië.
Na de oorlog, bij terugkeer naar Indië, verdaagde het door een vloedgolf op de kust bij Saidor (Nieuw Guinea).
Nadat het schip vlot gekomen was werd het naar Sydney gesleept voor de definitieve reparatie.
Één van de kapiteins in de oorlog was Boy Brijl. Zijn levensverhaal is hier te vinden:https://javapost.nl/2013/01/22/van-zeev ... agvoerder/
In juli 1958 kwam het schip aan bij de sloopwerf in Hong Kong.

groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 03 mar 2021 16:30
door Jan de Reus
SS Conte di Savoia

Het passagiersschip Conte di Savoia is in 1932 onder bouwnr. 783 gebouwd bij de Italiaanse werf Cantieri Riuniti dell’ Adriatico te Trieste. Opdrachtgever was in eerste instantie de Italiaanse rederij Lloyd Sabaudo Line. Vanwege de fusie met Navigazione Generale Italiana werd het schip uiteindelijk in dienst genomen door de nieuw gevormde rederij Italia Flotte Riunite. De nieuwe Italia Line was ook eigenaar van de iets grotere Rex die een paar maanden eerder dan de Conti di Savoia in dienst kwam.

De tewaterlating van de Conte di Savoia vond plaats op 18 oktober 1931 en het schip begon aan haar eerste reis op 30 november 1932. Bijzonderheid van de Conte di Savoia was dat het schip was uitgerust met drie Sperry gyroscopische stabilisators. Deze waren bedoeld om het slingeren (rollen) van het schip te beperken maar hebben dit in de praktijk niet echt kunnen waarmaken.

De Conte di Savoia werd zowel ingezet op de lijndienst tussen Genua en New York alsook voor cruises.

Technische gegevens:
Inhoud: 48.504 brt
Lengte: 248,25 m
Breedte: 29.28 m
Diepgang: 9,50 m
Voortstuwing: 4 x Parsons geared stoomturbines met een gezamenlijk vermogen van 130.000 pk
Aantal schroeven: 4
Max snelheid: 27,5 knopen
Aantal passagiers: 2200 in totaal (500 in de 1e klasse, 366 in de 2e klasse, 412 in de toeristen klasse, 922 in de 3e klasse)
Aantal bemanningsleden: 786

Historie
1940 uit de lijndienst gehaald om te worden ingezet voor oorlogsdoeleinden
11 september 1943: gebombardeerd door Duitse vliegtuigen. In brand gevlogen en uiteindelijk gezonken.
10 oktober 1945: na verwijdering van de bovenbouw is het schip gelicht. Er waren plannen om het schip te herbouwen om te worden ingezet voor het vervoer van emigranten naar Zuid-Amerika maar hier is niets van terecht gekomen.
7 januari 1950: Verkocht aan Ricuperi Finsider s.a. (Rome)
24 april 1950: Aankomst bij de Monfalcone werf om te worden gesloopt

Jan

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 13 mar 2021 09:30
door Evert Sikkema
Hollands Diep
Gebouwd in 1961 bij de Biesbosch in Dordrecht
Bruto 9.632 ton, netto 5.793 en deadweight 13.897 ton
LxBxH in meters: 155,12 x 19.42 x 11,21
Motor B&W / P. Smit Rotterdam
5.400 apk
47 bemanningsleden.
In 1970 naar Nedlloyd (Holland Bulk Transport)
In 1970 weer verkocht naar Argentinië (Pampa Argentina)
1980 onder Panamese vlag als Santiago
In 1983 werd de naam Aishan
In 1985 in Pakistan gesloopt.

Eerder ook geplaatst, maar foto is 'verdwenen'
Hollands Diep 20150730_03.jpg
Hollands Diep 20150730_03.jpg (185.57 KiB) 1282 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema

Re: Scheepsschilderijen

Geplaatst: 17 mar 2021 09:45
door Jan de Reus
Flying Cloud

De driemast klipper Flying Cloud is in 1851 gebouwd door Donald McKay uit East Boston (Massachusetts) in opdracht van Enoch Train of Boston. Nog tijdens de bouw werd het schip aangekocht door Grinnell, Minturn & Co uit New York. De Flying Cloud was de beroemdste door McKay gebouwde klipper en was voor meer dan 130 jaar houder van het snelheidsrecord tussen New York en San Francisco (89 dagen en 8 uur)

Inhoud: 1782 brt
Afmetingen: 69 x 12,70 m
Diepgang: 6,55 m

Geschiedenis:
1851 de eerste reis van New York naar San Francisco werd afgelegd in 89 dagen en 21 uur
1854 verbetering van het record met 89 dagen en 8 uur
1862 verkoop naar Engeland (Black Ball Line uit Liverpool) om te worden ingezet voor de route tussen Engeland en Australië/ Nieuw Zeeland; later werd het schip ingezet op de route tussen Newcastle upon Tyne (Engeland) en Saint John, New Brunswick (Canada)
19 juni 1874 de Flying Cloud loopt aan de grond bij Beacon Island bar te Saint John; het schip wordt afgeschreven en verkocht voor de sloop

Jan