Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Bram

scheepschilderijen

Bericht door Bram »

:D Proost Harry en Pitzhu,was even suprised,je heb je Dalwhinie weer dik verdient zo te lezen.
:D bedankt
Groetjes Bram


Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14050
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Afbeelding
INCOTRANS SPIRIT.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Langsbuiging

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha die Joost,

Een mooi plaatje voor Kabeljouwtje en z'n maten, kunnen ze de langsbuiging eens bestuderen van zo'n grote bak, mooi prent
mazzel HH
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14050
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Hallo Harry nu nog één voor Jos!!
Afbeelding
CALTEX EINDHOVEN.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14050
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Afbeelding
American European Lines
Afbeelding

Bram

Scheepsschilderijen

Bericht door Bram »

:) Hallo kombuisenaars hier nog een mooi schilderij van de "Pride of Rotterdam" {P&O}wat ik op het internet vondt ,de naam van de schilder ben ik helaas kwijt . :roll:
Afbeelding
Gr Bram

sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Bericht door sander »

Wandschildering in het boothuis van KNRM station Westkapelle. Op de foto is de reddingboot Uly te zien in een heftige storm.

© Bram Dingemanse

Afbeelding
Groeten Sander

Gebruikersavatar
Oebele
Berichten: 641
Lid geworden op: 20 sep 2004 18:19
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Bericht door Oebele »

Ha mensen,

Nou harry begint over dat ontzettend mooie schilderij van de Incotrans Spirit (waarbij hij het heeft over Langsbuiging) wil ik daar ook wat over kwijt.
Nee, eigenlijk ook niet. :D
ik kom hier weer op terug als ik straks een jaartje scheepskennis heb gehad.
dit ter voorkoming van het stellen van domme vragen! :wink: :lol:
maar ook de rest van die schilderijen ziet er mooi uit, vooral die Pride of Rotterdam zou ik wel boven mijn bed willen hebben! :roll: :wink: :D

de mazzl Kabeljauwtje
www.oebel.waarbenjij.nu
Ajua en tabee, ergens in oktober weer naar zee!

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3372
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Kabeljauwtje,

Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden :!:
Dus hoef je, je eigen daarover niet te schamen :oops:

Of spreek ik nu wartaal. :P
Groetjes Gerrit.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Domme Vragen!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zo is dat Gerrit, niks an toe te voegen, wat overigens niet wegneemt dat die jonge knakkers wel eerst wat NA kunnen denken over hun vragen!!!!

Als we DAT nou bereikt hebben met Kabeljouwtje, dan boeken we vooruitgang!

Hij is op weg naar het Westen EN hij denkt na voor ie vragen stelt, EN hij vraagt permissie an z'n moeder VOOR hij bier drinkt!! CONCLUSIE!!!

Jonge is in de wieg gelegd voor scheeps-wtk!!! Hij hep een gouwuh toekomst. Dat KAN niet meer stuk!! :roll: :shock: :wink: :D

Kabeljouwtje jonge, vraag jij maar rustig, dat komt allemaal best goed met jou!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3372
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Harry,

Dat kom allemaal wel goed met die jongen, hier in IJmuiden maken ze een vent van hem waar je jaloers op zal zijn en scheeps-wtk dat wordt hij niet hij gaat voor 4 strepen met een krul. Let maar op, daar sta je nog eens met je ogen van te :roll:
Groetjes Gerrit.

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wil ik net mijn kooi induike, want het is weer vroeg dag. zie ik dat de vraag van kabeljauwtje niet echt goed beantwoord wordt.
Langsbuiging.
Wat is dat nou?
Ik heb wat mooie ouwe foto's van de Walcheren kunnen opduiken en daar was het heel belangrijk.
Helaas is deze kreet op de Nederlandse Christelijke Koopvardij alleen bekend als:
"Hogging and Sagging".
Dus gewoon een kwestie van de lading verdelen over het hele schip en niet alles in ruim een EN in ruim vijf vijf pleuren.
Of alles in ruim 3 en 4
All the best
Jos

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

buigmomenten

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Jos,

Dat doet me eraan denken dat aan boord van de Duivendrecht er een geheimzinnig houten kistje bij de kapitein in de hut stond. Je kon met vlierpitbolletjes - droom ik nu? - over stangetjes schuiven en zo de verdeling van de lading op mechanische wijze mee simuleren. Dat was nodig om het SG van de lading per tank kon verschillen. Het schip werd een smeerolietanker genoemd en wij hadden allerlei soorten olie en zelfs melasse-troep in de tanks. Door de gewichtsverschillen konden er allerlei ongewenste buigmomenten ontstaan. Niks mis met een katterug, maar toch.... Ken jij dit kastje? Ik heb geen idee hoe dat heette, maar om met de woorden van Harry te spreken het zag er wel listig uit.

Ferry

Ik begrijp dat dit tegenwoordig softwarematig wordt opgelost:
Marine software - Ship stability software - Trim and stability software - Longitudinal Strength software - Marine salvage software - Ground reaction - Oil spill - Onboard load calculator - Tank soundings - Sounding tables - Ullage tables - Grain stability - Offshore platform stability - Cargo vessel - Oil tanker - Fishing vessel safety - Tugboat - Integrated tug and barge - Dry dock - Naval ship - Yacht

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Langsbuigmoment

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha die Ferry, ouwe Sparks!! :wink: :roll:

Heb eens een reis met een collega van je gevaren die m'n hut altiet binnuh kwam met " Ha die meester, mag wel een borrel zeker!" Een eeeen vloeiende beweging ging dat, gordijn an de kant, rhetorische vraag gesteld, fles Bokma gegrepen, miniatuur bloemenvaasje VOL, op de bank neergestreken, fles tussen z'n schoenen EN de eerste slok achter de knopen, allemaaal voooooor dat ie op de bank zat!!!!

Mijn "Zeker Sparks ouwe reus, ga gerust je gang" was ook een formaliteit die ik Voooor geprogrammeerd mompelde, onderdeel van het ritueel. Ik hoop voor hem dat ie z'n routines heeft veranderd, want anders MOET dat problemen opgeleverd hebben voor z'n lever op de wat langere duur.
" Ja zie je Boom, vroeger luste ik dat spul helemaal NIET, maar bij Erhard & Deckers zat ik op een boot en daaaaar kregen we een fles in de week en je kon dat toch NIET wegpleuren, of wel dan????""

Een volgende reis zat ie op een zusterschip en kwamen de twee schepen elkaar tegen ergens in de Indische Oceaan, toen we op VHF afstand zaten werd er natuurlijk heen en weer geluld, ik ook met die sparks en een paar andere collega's die er aan boord waren: " Heeeh Hogeboom, HOE is dat met die Japanse Saaar afgeloopuh????" Heeeeeeh Sparks wat leuk om je te spreken, m'n vrouw staat hier bij me en wil ooooook graag FF goeie dag zegguh!!!!!
Zou graag nog is een borrel met um drinkuh!! maar ik dwaal af, die Sparks!!!!! :wink: :roll:

Terug naar het onderwerp!!


Daaaarom juist noem ik dit gewoon het Langsbuigmoment! :wink:

De Belgen noemen een "helicopter" een hefschroefvliegtuig en spreken OOK van "den langen omvaart"

Mooooooooooi toch!!

Wat betreft die "listige kissies" voor het berekenen van het juiste ladingplan en daarbij OOK de sterkte van het schip in overweging nemende is ter een hoop met "schade en schande" geleerd. Nu blijft het een feit natuurlijk dat met de huidige electronische en computer middelen inclusief een listig "software pakketje" hier en daar kun je natuurlijk wel tot in de puntjes de zaak uitviegielieren in een VOOOOR geprogrammeerd programmaaaaatje, daarbij het gevogel en het "gegiste buigmomenten bestekkie" het bos in sturend. ALS je doet wat je moet doen!!!
Bij met name de bulkers en ook de tankers zijn er nogal wat bakkies geweest die dus duidelijk met dit "langsbuigmoment" te maken hadden, a) omdat het er niet meer was. b) omdat het werd overbelast c) omdat er werd gedacht "dat loopt niet zo'n vaart" d) alle voorgaande samen en omdat ze er helemaal NIET over dachten , en zelfs het listige kissie van de ouwe maar overboord hadden gepleurd.
Voor de serieus geinteresseerde lezer raad ik dus aan om : Return of the Coffin Ships van Bernard Edwards heel zorgvuldig te lezen. De ondertitel is " The Debyshire Enigma"
In 9 van de 10 gevallen komt vroeg of laat het "Langsbuigmoment" wel boven water. Een moderne en jong zeevarende, met een redelijk verstand en een beetje greep op z'n "laptoppie" om met de woorden van Oomuh Koomuh te spreken, (Jos leg FF plat, hij loopt dagdienst!!!!) die aan boord van zo'n bulkfietsje of oliepotje stapt realiseert zich snel dat het woord "Langsbuigmoment" feitelijk een heel belangrijk woord voor hem/haar is geworden. Met name de laatste jaren is de broekriem bij bulkfietsjes en oliepotten behoorlijk aangetrokken, maar vlugge jongens zijn er overal en blijven listige idee-en ontwikkelen, die dan vaak achteraf helemaal NIET zo listig blijken te zijn!!!

PS je. Een bijzonder serieus onderwerp voor de zeeman en jammergenoeg geen enkele reden om dit met "gele bekkies :shock: " op te fleuren.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op deze T2 tanker ging er duidelijk iets mis.
All the best
Jos

Afbeelding

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3055
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Mannen,

Ik kan me herinneren dat het houten kistje "Loadicator" heette al heb ik er zelf nooit mee gewerkt.
Maar tegenwoordig hebben programma's als "Locopias" dezelfde functionaliteit ingebouwd en draaien op elk oud laptoppie.

Maar elk hulpmiddel is afhankelijk van de juiste gegevens en daarmee is het bv met de Dongedijk mis gegaan. Verkeerd opgegeven gewichten van containers en ook nog een foutje in de software waarin de tanktophoogte een aantal centimeters te laag was ingevoerd en daar ga je dan.
Ik denk dat die Loadicators ook pér schip (of serie zusterschepen) in elkaar gefröbeld werden en ze zullen dus wel een véélvoud gekost hebben als tegenwoordig laptop, soft- en hardware bij elkaar

Wat betreft het "Derbyshire Enigma" heb ik pas nog een documentaire gezien op Discovery of Nat.Geographic.
Ze hebben het wrak opgespoord en daarna, (gefinanciëerd door ik dacht de Britse BOT) onder water onderzocht en het blijkt dus géén kwestie van hog of sag geweest te zijn maar een aantal ventilatiekokers op het voorschip dat tijdens een typhoon is weggeslagen en waardoor het voorschip vervuld raakte. Vervolgens door de steeds maar toenemende diepgang vóór zijn de luiken van het vóórste ruim ingeslagen en daardoor weer die van ruim 2 etc en dan is het dus héél snel gedaan.
Interessante Documentaire!!

Groetjes,
Bert de Boer



Plaats reactie