Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Britse trawlers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit gaat weliswaar niet over Britse trawlers, maar nog even over het Arendje.
Henk Kuipers (Henkie) heeft deze fraaie tekening gemaakt aan de hand van bovenstaande foto en hetgeen ik me nog herinnerde, aangevuld door Jaap van Duin die de details nog kon beschrijven. :)
arendjehenk1.jpg
arendjehenk1.jpg (38.87 KiB) 5795 keer bekeken
arendje-jos.jpg
arendje-jos.jpg (76.12 KiB) 5781 keer bekeken
Hier de bijdrage van Jaap van Duin. :wink:
arendjetr0.jpg
arendjetr0.jpg (82.45 KiB) 5787 keer bekeken

rinus

Re: Britse trawlers

Bericht door rinus »

Hallo Jan,
dit las ik op jouw website.
Gelukkig heb ik later met mijn toenmalige buurman Jan den Heijer nog wat weekreisjes in de zomervakantie kunnen maken met de SCH9 Arendje

was toch de ex Prinses marijke/Critina
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Rinus,

De SCH9 Arendje was inderdaad de ex-Prinses Marijke. Eigenaar was Teun Ros.

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H161 Joseph Conrad

De H161 Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Deze was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.

Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart.

Inhoud 823 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.

In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H161 Joseph Conrad (olieverf op paneel 50x40cm)
H161 Joseph Conrad (olieverf op paneel 50x40cm)
H161-Joseph-Conrad2_-800x60.jpg (333.29 KiB) 5552 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H322 Stella Leonis

De motortrawler H322 Stella Leonis is onder bouwnr 944 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 29 maart 1960 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 775 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1963 en 1964 werd de Stella Leonis winnaar van de Silver Cod trofee voor de grootste hoeveelheid aangevoerde vis.
Op 26 november 1965 werd de naam gewijzigd in Ross Leonis.
Op 1 oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.
Op 13 december 1976 is voor de kust van Noorwegen brand uitgebroken aan boord; het schip moest toen naar Harstadt voor reparatie en is daarna weer in de vaart genomen.

In 1978 is het schip voor de sloop verkocht.

Jan
Bijlagen
H322 Stella Leonis (40x30 cm)
H322 Stella Leonis (40x30 cm)
H322-Stella-Leonis_800x600.jpg (328.86 KiB) 5451 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H194 Westella

De motortrawler H194 Westella is onder bouwnr 956 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is 18 november 1959 te water gelaten en kwam in maart 1960 in de vaart.

Inhoud: 779 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Op 22 november 1978 is het schip verkocht naar Canada en kreeg het de naam Sea Shepherd met als bestemming het bestuderen en beschermen van zeedieren. In 1979 is de Sea Shepherd voor de Portugese kust geramd door de walvisvaarder Sierra. Na terugkomst in de haven van Leixoes (Portugal) voor het repareren van de schade is het schip door saboteurs tot zinken gebracht .

Het schip is uiteindelijk gelicht en verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H194 Westella 40x40 cm
H194 Westella 40x40 cm
H194-Westella_800x600.jpg (461.77 KiB) 5392 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H200 William Wilberforce

De motortrawler H200 William Wilberforce is onder bouwnr 948 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij F&T Ross Ltd. uit Hull.

Het schip is 8 mei 1959 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 698 bruto ton
Lengte: 179,9 ft (54,83m)
Breedte: 32,8 ft (10 m)

Het schip beschikte over een C.D. Holmes/Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1550 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Op 5 april 1960 is het schip verkocht aan de rederij St. Andrew Steam Fishing Co Ltd te Hull en vervolgens op 14 april 1961 weer doorverkocht aan de rederij Eton Fishing Co Ltd te Hull.
Op 3 mei 1965 verkocht aan Parbel – Smith Ltd uit Hull. Op 20 november 1968 overgegaan naar Grimsby (GY140). Op 1 januari 1975 is het schip overgegaan naar Boston Deep Sea Fisheries Ltd te Grimsby.

In 1978 is het schip voor de sloop verkocht.

Jan
Bijlagen
H200 William Wilberforce (40x40 cm)
H200 William Wilberforce (40x40 cm)
H200-William-Wilberforce_80.jpg (420.1 KiB) 5300 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Britse trawlers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jan, ze zijn weer prachtig.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H218 Arctic Hunter

Deze stoomtrawler is in 1945/46 als St. Mark gebouwd onder nr 1310 bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij St. Andrews Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 november 1945 te water gelaten en kwam in maart 1946 in de vaart.

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 177,6 ft (m)
Breedte: 30,2 ft ( m)

Het schip beschikte over een stoommachine met een vermogen van 166 NHP.

In 1947 is de trawler overgegaan naar Hudson Brothers Trawlers Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Cape Trafalgar. In 1955 nam vervolgens Westdock Steam Fishing Co Ltd uit Hull het schip over en kreeg het de naam Auburn Wyke. In 1959 werd de Auburn Wyke verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en kreeg het de naam Arctic Hunter. Voor deze rederij heeft de trawler tot 1968 gevaren en is daarna gesloopt.

Jan
Bijlagen
H218 Arctic Hunter 50x40 cm
H218 Arctic Hunter 50x40 cm
H218-Arctic-Hunter.jpg (288.9 KiB) 5769 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H155 Arctic Ranger

De H155 Arctic Ranger is onder bouwnr 920 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 14 mei 1957 te water gelaten en kwam op 18 oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 867 bruto ton
Lengte: 192,4 ft (58,6 m)
Breedte: 32,6 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Arctic Ranger was de eerste Britse trawler met een stuurautomaat en tevens de laatste stoomtrawler die in actieve dienst is geweest.

In 1976 is het schip voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son uit Hull.

Prettige feestdagen

Jan
Bijlagen
H155 Arctic Ranger (50x40cm)
H155 Arctic Ranger (50x40cm)
H155-Arctic-Ranger_150kB.jpg (147.65 KiB) 5647 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie