Pagina 15 van 21

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 29 dec 2016 17:55
door Jan de Reus
GY448 Isernia

Deze stoomtrawler is in 1943 onder bouwnr. 703 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmel te Beverly als Grenadier (Military Class Vessel) voor de Britse Admiraliteit. De tewaterlating vond plaats op 26 september 1942 en het schip kwam op 10 februari 1943 in de vaart
Inhoud: 580 bruto ton
Lengte: 175 ft (53,3 m)
Breedte: 30 ft (9,1 m)

Stoommachine: fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000IHP
Max. snelheid: 11 knopen

Geschiedenis:
Op 20 april 1946 verkocht aan de rederij Great Grimsby & East Coast Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. Het schip kreeg toen de naam Isernia met visnr. GY448.
December 1946 omgebouwd tot oliestoker.
Op 16 november 1965 beschadigd a.g.v. brand in de machinekamer
Op 19 november 1965 gestrand bij deingang van de haven van Peterhead
In 1966 verkocht aan Arie Rijsdijk en te Hendrik Ido Ambacht gesloopt

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 29 dec 2016 17:55
door Jan de Reus
GY448 Isernia

Deze stoomtrawler is in 1943 onder bouwnr. 703 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmel te Beverly als Grenadier (Military Class Vessel) voor de Britse Admiraliteit. De tewaterlating vond plaats op 26 september 1942 en het schip kwam op 10 februari 1943 in de vaart
Inhoud: 580 bruto ton
Lengte: 175 ft (53,3 m)
Breedte: 30 ft (9,1 m)

Stoommachine: fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000IHP
Max. snelheid: 11 knopen

Geschiedenis:
Op 20 april 1946 verkocht aan de rederij Great Grimsby & East Coast Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. Het schip kreeg toen de naam Isernia met visnr. GY448.
December 1946 omgebouwd tot oliestoker.
Op 16 november 1965 beschadigd a.g.v. brand in de machinekamer
Op 19 november 1965 gestrand bij deingang van de haven van Peterhead
In 1966 verkocht aan Arie Rijsdijk en te Hendrik Ido Ambacht gesloopt

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 11 jan 2017 17:23
door Jan de Reus
Hull fish market

Op het schilderij ligt links de trawler H116 St Dominic afgemeerd. Het lossen van de trawler door de losploeg is gedaan en op de voorgrond liggen nog de metalen vaten (kits) waarin de vis naar de markt werd vervoerd.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 13 feb 2017 13:26
door Jan de Reus
H267 Cape Canaveral

De trawler H267 Cape Canaveral is in 1963 onder bouwnr. 1480 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd (te Selby UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Inhoud 805 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Mirrlees met een vermogen van 1800 pk.

De Cape Canaveral is in 1965 overgegaan naar British United Trawlers en kreeg de naam Ross Canaveral.

In 1978 werd het schip opgelegd en uiteindelijk gesloopt.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 19 feb 2017 10:57
door Jan de Reus
GY 590 Vianova

De motortrawler Vianova is onder bouwnr 939 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 12 december 1958 te water gelaten en kwam op 14 april 1959 in de vaart.

Inhoud 559 bruto ton
Lengte: 165 ft (50,3 m)
Breedte: 30,4 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1150 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Vianova is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1980 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 24 feb 2017 10:53
door jdbvos
Ik denk dat jij deze wel mooi vind, Jan. Een mooi plaatje van een eveneens mooi onderwaterschip....

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 28 feb 2017 13:18
door Jan de Reus
Ja, ziet er mooi uit. Schepen met nog een echte zeeg.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 17 mar 2017 19:20
door Jan de Reus
Uitzetten van de trawl aan boord van een Engelse trawler.

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 20 mei 2017 15:33
door Jan de Reus
H592 St Apollo

De stoomtrawler H592 Saint Apollo is onder bouwnr 798 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 september 1948 te water gelaten en kwam eind 1948 in de vaart.

Afmetingen:
Inhoud 798 bruto ton
Lengte: 181,7 ft ( 55,4 m)
Breedte: 30,8 ft ( 9,4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 13,3 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
Op 9 november is het schip verkocht aan Firth Steam Trawling Co Ltd uit Hull.
Op 11 oktober 1960 vond er een aanvaring plaats met de Belgische trawler Rubens 30 mijl ten zuid oosten van IJsland waarbij de Rubens is gezonken. De bemanning is overgenomen door de St Apollo en aan land gezet te Hull.
Voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son Ltd te Hull in 1973.
In 1974 is de St Apollo gesloopt op de Victoria Dock Slipway te Hull.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 05 jun 2017 19:04
door Jan de Reus
H171 Cornelis Vrolijk FZN

De hektrawler Cornelis Vrolijk FZN is in 1988 gebouwd bij de Ysselwerf te Capelle aan de IJssel onder bouwnr 211 in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij. te IJmuiden. Het schip kwam als SCH171 in de vaart. In 2009 werd het schip omgevlagd naar de UK en kreeg toen het visnummer H171.

Bruto inhoud: 5579 brt
Lengte over alles: 114,20 m
Breedte: 17 m
Diepgang: 7,06 m
Holte: 10,20 m
Voortstuwing: Deutz dieselmotor type SBV16M640 met een vermogen van 9523 pk (7009 kW)

Geschiedenis:
1994 aanpassing motorvermogen: 7996 pk (5885 kW)
1999 aanpassing motorvermogen: 9520 pk (7007 kW)
2009 omgevlagd naar de UK als H 171 Cornelis Vrolijk Fzn van North Atlantic Holdings (Cornelis Vrolijk), motor vermogen aangepast: 9670 pk (7117 kW), roepletters: MLPC9
2011 nieuwe motor type Wärtsilä met vermogen 9670 pk (7117 kW). Motor is opgebouwd bij Wärtsila maar is officieel een rebuild Deutz 640.

Jan