Pagina 21 van 26

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 09 jan 2020 21:06
door Jan de Reus
H124 St. Britwin

De stoomtrawler H124 Saint Britwin is onder bouwnr 821 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 april 1950 te water gelaten.

Inhoud 742 bruto ton
Lengte: 183,4 ft ( 55,8 m)
Breedte: 30,8 ft ( 9,1 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,8 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
Op 15 april 1975 is het schip opgelegd te Hull en in datzelfde jaar verkocht voor de sloop aan C F Booth te Rotherham.
Op 22 oktober 1975 kwam het schip aan te Blyth om te worden gesloopt.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 08 apr 2020 22:01
door Jan de Reus
H218 Arctic Hunter

Deze stoomtrawler is in 1945/46 als St. Mark gebouwd onder nr 1310 bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij St. Andrews Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 november 1945 te water gelaten en kwam in maart 1946 in de vaart.

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 177,6 ft (54,1 m)
Breedte: 30,2 ft ( 9,2 m)

Het schip beschikte over een stoommachine met een vermogen van 166 NHP.

In 1947 is de trawler overgegaan naar Hudson Brothers Trawlers Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Cape Trafalgar. In 1955 nam vervolgens Westdock Steam Fishing Co Ltd uit Hull het schip over en kreeg het de naam Auburn Wyke. In 1959 werd de Auburn Wyke verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en kreeg het de naam Arctic Hunter. Voor deze rederij heeft de trawler tot 1968 gevaren en is daarna gesloopt.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 09 apr 2020 11:11
door jdbvos
Weer heel mooi, Jan
Fraaie schepen...mooie lijnen

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 09 apr 2020 15:12
door Roy
Inderdaad heel mooi !.
Die Britten hadden trouwens veel van die mooie stoom- en motortrawlers. Alleen jammer dat je ze er vaak zo verwaarloos uitzagen.
In 1978 zag ik in Fleetwood dat op een trawler van Marr gewoon over de meeuwenstront heen geschilderd werd...………. :o :idea:

m.v.g., Roy

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 27 jun 2020 15:16
door Jan de Reus
GY79 Lord Mountevans

De Engelse stoomtrawler Lord Mountevans is in 1951 onder bouwnr. 1362 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd te Selby (UK) voor rekening van Associated Fisheries Trawling Co. Ltd. uit Hull (UK). De tewaterlating vond plaats op 11 november 1950 en het schip kwam in april 1951 in de vaart als H169 Lord Mountevans met als thuishaven Hull.

Inhoud: 712 BRT
Afmetingen: 181,3 ft() x 31,1 ft() x 15,1 ft()
Voortstuwing: Triple expansie stoommachine met een vermogen van 1000 ipk fabrikaat Amos & Smith Ltd

Geschiedenis:
04/1951 Associated Fisheries Trawling Co. Ltd., Hull
07/1953 overgang naar Lord Line Ltd., Hull
04/1963 registratie overgezet naar Grimsby; nieuwe registratienummer wordt H79
10/1965 overgang naar Hellyer Bros. Ltd.
02/1966 overgang naar Northern Trawlers Ltd., Grimsby
15/11/1973 gesloopt te Victoria Dock Slipway, Hull door Albert Drape & Son Ltd

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 08 jul 2020 16:48
door Jan de Reus
H218 Arctic Hunter

Deze stoomtrawler is in 1945/46 als St. Mark gebouwd onder nr 1310 bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij St. Andrews Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 november 1945 te water gelaten en kwam in maart 1946 in de vaart.

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 177,6 ft (54,1 m)
Breedte: 30,2 ft ( 9,2 m)

Het schip beschikte over een stoommachine met een vermogen van 166 NHP.

Geschiedenis:
In 1947 is de trawler overgegaan naar Hudson Brothers Trawlers Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Cape Trafalgar. In 1955 nam vervolgens Westdock Steam Fishing Co Ltd uit Hull het schip over en kreeg het de naam Auburn Wyke. In 1959 werd de Auburn Wyke verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en kreeg het de naam Arctic Hunter. Voor deze rederij heeft de trawler tot 1968 gevaren en is daarna gesloopt.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 09 jul 2020 11:08
door Roy
Wat een pracht plaat van een prachtig schip Jan !.
Mare, waarom is deze trawler zo vaak in andere handen overgegaan ?. Was er iets mee dat de eigenaren vaak geld koste ?.

m.v.g., Roy

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 29 jul 2020 15:59
door Jan de Reus
H95 Kingston Sapphire

De stoomtrawler H95 Kingston Sapphire is onder bouwnr 896 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 22 juni 1955 te water gelaten en kwam in november 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1976 is het schip verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te Londen.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 16 sep 2020 21:14
door Jan de Reus
BX634 Karlsburg

De Duitse stoomtrawler BX634 Karlsburg is in 1955 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 791 voor rekening van de Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven.

Inhoud: 646 bruto ton register.
Afmetingen: 60,40 x 9,19 x 4,38 m.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 880 pk waarmee een maximum snelheid van 12,4 knopen kon worden behaald.

Bemanning: 23 koppen

In 1972 is het schip gesloopt.

Jan

Re: Britse trawlers

Geplaatst: 20 nov 2020 15:55
door Jan de Reus
H347 Junella

De hektrawler Junella was de eerste Engelse diepvries hektrawler en is in 1962 onder bouwnr. 900 gebouwd bij de werf Hall Russell & Co. Ltd te Aberdeen voor rekening van rederij J. Marr & Son Ltd. uit Hull. De Junella is op 6 maart 1962 te water gelaten en ving haar eerste visreis aan op 17 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 1440 bruto ton
Lengte: 240,7 ft (73,4 m)
Breedte: 38,7 ft (11,8 m)

Het schip beschikte over een dieselelektrische motor van het fabrikaat English Electric Co. Type CSKPRM met een vermogen van 3237 pk waarmee een max. snelheid van 16 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 26.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 11x12 stations L. Sterne V.P. vriezers met een capaciteit van 25 ton vis/dag.

Geschiedenis:
Juni 1973 verkocht aan Atlantic Trawling Pty te Hoot Bay Zuid Afrika. Naam werd Bluefin (CTA124)
1977 werd het schip geregistreerd op de Cayman Eilanden onder de naam Southern Islands
1993 gesloopt te Aberdeen

Jan