Hr Ms Tromp

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

F801 Tromp

Hr. Ms. Tromp was een fregat en de naamgever van de Trompklasse. De Tromp had één zusterschip, de De Ruijter. Deze schepen stonden bij de marine ook bekend als geleide-wapenfregatten (GW-fregat). Het schip is vernoemd naar de 17e eeuwse admiraals Maarten Harpertszoon Tromp en Cornelis Tromp. De Tromp was het achtste schip dat die naam voerde in de Nederlandse marine.

Bouw
De bouw van de Tromp is in 1971 begonnen en duurde ongeveer vier jaar.
Kiellegging: 4 augustus 1971
Te waterlating: 2 juni 1973
In dienst gesteld 3 oktober 1975
De (Bofors) geschutkoepel op het schip, met twee 120 mm kanons, is afkomstig van de onderzeebootjager Hr. Ms. Gelderland, die in 1974 uit dienst is gesteld. Beide koepels zijn toen verwijderd en voor hergebruik op de fregatten gereviseerd.

Technische gegevens
Waterverplaatsing 4300 ton
Afmetingen 138 x 14,80 m
Machinevermogen 2 Rolls Royce Tyne gasturbines (kruisvaart) 8000 pk
2 Rolls Royce Olympus gasturbines (hoofdvaart) 56.000 pk
Snelheid 30 knopen
Bemanning 270 - 306 koppen
Bewapening
• 2 kanons Bofors 120 mm;
• Harpoon SSM;
• NATO Sea Sparrow SAM;
• Standard missile MR-1 SAM;
• Goalkeeper;
• 6 torpedobuizen;
• Lynx helikopter

Levensloop
Gedurende een kwart eeuw waren de Tromp en de De Ruyter de gezichtsbepalende vlaggenschepen van de Nederlandse marine. Niet in het minst door de opmerkelijke bol van de radarantenne. De Tromp heeft het laatste jaar van zijn diensttijd gefungeerd als testplatform voor de SMART-L radar t.b.v. de fregatten van de De Zeven Provinciënklasse. Daartoe werd de lanceerinrichting voor de Standard missiles verwijderd. Het schip is in 1999 uit de vaart genomen en vervolgens gesloopt. Van het 2 jaar later uitdienstgestelde zusterschip de De Ruyter is zowel de behuizing (bol) van de 3 dimensionale radar alsmede de complete brugsectie bewaard gebleven. Deze zijn te bezichtigen in het Marinemuseum te Den Helder.

Prins Willem-Alexander heeft een deel van zijn diensttijd op dit fregat gediend.

Jan
Bijlagen
F801 Tromp (50x40)
F801 Tromp (50x40)
F801-Tromp_800x600.jpg (380.75 KiB) 15832 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Mart Hoogedoorn »

IMG_2110 ex de ruiter admiral grau.JPG
IMG_2110 ex de ruiter admiral grau.JPG (113.51 KiB) 15805 keer bekeken
Niets gaat boven de enige ''De Ruiter'' ,de kruiser vaar nu de Peruaanse marine nog steeds flink mee doet.....Maar hoort dit niet onder ''Marine schepen'' Reusje??

Sorry Jan, als schilderij hoort hij wèl thuis hier,bij je mooie loggers :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

Beste Mart,

Je zegt 'De Ruiter' maar je bedoelt natuurlijk ' De Ruyter' . Ik heb zelf op 'De Ruyter' gevaren. Niet de kruiser maar het GW-fregat. Dus het gaat me een beetje aan het hart als de naam verkeerd wordt gespeld. :wink:

Verder nog bedankt voor je foto.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Sorry om je gekwetst te hebben en ik bedoel HM De RUYTER (DE KRUISER) alwaar IK op gevaren heb in 1956 toen de marine nog niet beknibbeld werd op schepen gebied dan.
Tja... dat ik na 39jaar buiten nederland verblijvend af en toe een lettertje verkeerd typ, moet je me maar niet kwalijk nemen :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Derk Gotink »

Tuurlijk Mart, als je Katje maar goed spelt...........!
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

F806 De Ruyter

De Hr.Ms. De Ruyter is vernoemd naar Admiraal de Ruyter en is het tweede schip in de Trompklasse. De Trompklasse werd gevormd door twee vaartuigen: De Hr.Ms. Tromp F801 en de Hr.Ms. De Ruyter F806. Ze hadden een admiraalscabine en ondersteunende command-and-control facaliteiten. Hierdoor konden ze dienst doen als vlaggenschepen van de Koninklijke Marine. De fregatten hadden kielstabilisatoren en waren uitstekende zeeschepen en wapenplatforms bij de meeste weertypen. De Ruyter was samen met haar zusterschip de Hr.Ms. Tromp een vlaggeschip van de Koninklijke Marine.

Bouw
De Ruyter is gebouwd door de Koninklijke Maatschappij de Schelde. De kiel is op 22 december 1971 gelegd en het schip werd op 9 maart 1974 te water gelaten. De Ruyter is op 3 juni 1976 indienst gesteld. Het schip was toendertijd het dertiende schip in de Koninklijke Marine met de naam De Ruyter. De (Bofors) geschutkoepel op het schip, met twee 120 mm kanons, is afkomstig van de onderzeebootjager Hr. Ms. Gelderland, die in 1974 uit dienst is gesteld. Beide koepels zijn toen verwijderd en voor hergebruik op de fregatten gereviseerd.

Technische gegevens
Waterverplaatsing 4500 ton
Afmetingen 138 x 14,80 m
Machinevermogen 2 Rolls Royce Tyne gasturbines (kruisvaart) 8000 pk
2 Rolls Royce Olympus gasturbines (hoofdvaart) 56.000 pk
Snelheid 30 knopen
Bemanning 270 - 306 koppen
Bewapening
• 2 kanons Bofors 120 mm;
• Harpoon SSM;
• NATO Sea Sparrow SAM;
• Standard missile MR-1 SAM;
• Goalkeeper;
• 6 torpedobuizen;
• Lynx helikopter

Levensloop
Gedurende een kwart eeuw waren de Tromp en de De Ruyter de gezichtsbepalende vlaggenschepen van de Nederlandse marine. Niet in het minst door de opmerkelijke bol van de radarantenne. De Tromp heeft het laatste jaar van zijn diensttijd gefungeerd als testplatform voor de SMART-L radar t.b.v. de fregatten van de De Zeven Provinciënklasse. Daartoe werd de lanceerinrichting voor de Standard missiles verwijderd. Het schip is in 1999 uit de vaart genomen en vervolgens gesloopt. Van het 2 jaar later uitdienstgestelde zusterschip de De Ruyter is zowel de behuizing (bol) van de 3 dimensionale radar alsmede de complete brugsectie bewaard gebleven. Deze zijn te bezichtigen in het Marinemuseum te Den Helder.

Jan
Bijlagen
F806 De Ruyter (olieverf op board 50x40 cm)
F806 De Ruyter (olieverf op board 50x40 cm)
F806-De-Ruyter.jpg (307.71 KiB) 15431 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
HansR
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2009 18:56

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door HansR »

Hallo Sobats,
Weer een foto die hier eigenlijk niet thuis hoort. maar gezien de reactie van Mart Hoogedoorn waaruit blijkt dat de andere foto van "onze De Ruyter" hem aanspreekt wil ik hem deze "oldie" niet onthouden !!!
Als je nog meer van die oldies wilt, laat maar horen.
Overigens, hierbij het bewijs dat "we" (de Koninklijke Marine) niet alleen maar met mooi weer op zee waren zoals menige koopvaardijer wel eens denkt !!!!
Bijlagen
073 Doorman met kruisers de Ruiter en Zeven provinsieën.JPG
073 Doorman met kruisers de Ruiter en Zeven provinsieën.JPG (45.34 KiB) 15296 keer bekeken
083 De Ruiyter in storm.JPG
083 De Ruiyter in storm.JPG (50.73 KiB) 15296 keer bekeken
"M" fregat in storm, dus we voeren NIET alleen maar bij mooi weer !!!
"M" fregat in storm, dus we voeren NIET alleen maar bij mooi weer !!!
087.JPG (22.84 KiB) 15296 keer bekeken
088.jpg
088.jpg (50.19 KiB) 15296 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1146
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door jeroen »

Hans,

De opmerking bij die laatste 2 foto's klopt niet. Dat is een M-fregat die daar vaart ipv de ozb-jager Drenthe.
Groeten Jeroen
HansR
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2009 18:56

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door HansR »

Verroest, nu ik ze zelf nog eens goed bekijk, je hebt gelijk, ik heb deze gekregen van een maat van me, oud korporaal machinist van de Drenthte, vandaar mijn blunder !!!
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Bedankt Hans,voor de prachtige actie foto van de èchte De RUYTER toen.
Foto vermoedelijk ge maakt tijdens stabilisatie proeven in 1956/57 boven ierland waarbij ik aanwezig was,normaal zocht ook de marine dit soort weers omstandigheden niet op...wat een duik en klappen maakte dat schip toen,vooral de duiken, dan zaten mijn klootjes voor mijn keelgat...tenminste zo voelde dat aan.In mijn verdere zeemansloopbaan,dit nooit meer zo erg meegemaakt.(vaartijd 1953/1996 met enige zeer korte pittstops) :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie