Hr Ms Tromp

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

Type 35 Torpedoboot (Duitse Kriegsmarine)
Op het schilderij is een scene weergegeven van een Duitse torpedoboot tijdens operatie Cerberus. Deze operatie vond plaats op 12 en 13 februari 1942 waarbij de Duitse slagschepen Scharnhorst en Gneisenau en de kruiser Prinz Eugen vanuit de Franse havenstad Brest via het Kanaal naar Duitsland zijn gevaren.

In totaal zijn er voor de Duitse Kriegsmarine 12 schepen van dit type gebouwd (T1 t/m T12) op twee verschillende werven in de periode 1936-1940. Dit soort schepen werd beschouwd als gelijkwaardig aan de bestaande S- en E-boten maar met een grotere actieradius.

Om als torpedoboot te kunnen worden ingezet was o.m. een laag profiel nodig en lag v.w.b. de bewapening, de nadruk op torpedobuizen. Slechts 1 kanon was voorzien welke achterop was geplaatst om na een torpedo-aanval bij het terugtrekken te kunnen worden gebruikt. Teneinde een hoge snelheid (35 knopen) te kunnen ontwikkelen was een hoog vermogen machine noodzakelijk. Hiervoor werden o.m. hoge druk Wagner ketels (70atm, 460oC) toegepast. De schepen bleken in de praktijk niet te voldoen vanwege een te lage zeewaardigheid (het waren ‘natte’ schepen) en veel storingen aan de voortstuwingsinstallatie. Dat heeft er toe geleid dat ze nooit zijn ingezet voor het doel waarvoor ze zijn ontworpen.

Technische data
Waterverplaatsing (T1-T8): 844 ton standaard/1088 ton vol
Waterverplaatsing (T9-T12): 839 ton standaard/1082 ton vol
Lengte: 82,2 waterlijn, 84,3 over alles
Breedte: 8,62 m
Diepgang: 2,33 m normaal, 2,94 m max
Aantal schroeven: 2
Voortstuwing: 2 x Wagner stoomturbines gekoppeld aan 4 Wagner boilers
Machinevermogen: 31.000 pk
Max. snelheid: 35 knopen
Bewapening:
1 x 1 kanon 105/42 SK C/32
3 x 1 kanons 20/65 C/38
2 x 3 torpedobuizen bovendeks
30 zeemijnen
Bemanning: 119 koppen
Geschiedenis
T1: bouwnr 1380 Werf Schichau, Elbing Oplevering: dec 1939 gezonken op 10 april 1945
T2: bouwnr 1381 Werf Schichau, Elbing Oplevering: dec 1939 gezonken op 29 juli 1944
T3: bouwnr 1382 Werf Schichau, Elbing Oplevering: feb 1940 gezonken op 14 maart 1945
T4: bouwnr 1383 Werf Schichau, Elbing Oplevering: mei 1940 overgegeven aan de USA in mei 1945
T5: bouwnr 934 Werf Deschimag, Bremen Oplevering: jan 1940 gezonken op 14 maart 1945
T6: bouwnr 935 Werf Deschimag, Bremen Oplevering: apr 1940 gezonken op 17 nov 1940
T7: bouwnr 936 Werf Deschimag, Bremen Oplevering: dec 1939 gezonken op 29 juli 1944
T8: bouwnr 937 Werf Deschimag, Bremen Oplevering: okt 1939 gezonken op 3 mei 1945
T9: bouwnr 1393 Werf Schichau, Elbing Oplevering: juli 1940 gezonken op 3 mei 1945
T10: bouwnr 1394 Werf Schichau, Elbing Oplevering: aug 1940 gezonken op 18 dec 1944
T11: bouwnr 938 Werf Deschimag, Bremen Oplevering: mei 1940 overgegeven aan UK in mei 1945
T12: bouwnr 939 Werf Deschimag, Bremen Oplevering: juli 1940 overgegeven aan USSR in mei 1945

Jan
Bijlagen
Type-35-Torpedoboot_150kB.jpg
Type-35-Torpedoboot_150kB.jpg (77.21 KiB) 2499 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

HMS Euryalus
‘Omnia audax’

De Britse lichte kruiser Euryalus behoorde tot de Dido klasse waarvan er in totaal 11 eenheden voor de Royal Navy zijn gebouwd. Deze kruiser was het vijfde schip met de naam Euryalus in de Royal Navy.

De Euryalus is gebouwd bij Chatham Dockyard. De kiellegging vond plaats op 21 oktober 1937 en de tewaterlating was op 6 juni 1939. Het schip werd op 30 juni 1941 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 5600 brt (standaard) 6850 brt (full load)
Afmetingen: 156 x 15,4 x 4,3 meter
Voorstuwing:
4 x oliegestookte Admiralty 3 drum ketels gekoppeld aan 4 stoomturbines fabrikaat Parsons met een totaal vermogen van 46 MW (62000 apk)
Max snelheid: 32,25 knopen
Aantal schroeven: 4
Actieradius:
1500 mijl bij een snelheid van 30 knopen
4240 mijl bij een snelheid van 16 knopen
Bewapening (origineel):
5 × dubbelloops 5,25 inch (133 mm) kanon (zee/luchtdoel)
1 x 4 inch (102 mm) kanon
2 x vierloops 0,5 inch machinegeweer
3 x vierloops 2 pounder (37/40 mm) pompoms
2 x drieloops torpedobuizen voor 533 mm torpedo’s
Bewapening (1943-1944):
5 × dubbelloops 5,25 inch (133 mm) kanon (zee/luchtdoel)
3 x 20 mm kanon
4 x dubbelloops 20 mm kanon
2 x vierloops 0,5 inch machinegeweer
2 x vierloops 2 pounder (37/40 mm) pompoms
2 x drieloops torpedobuizen voor 533 mm torpedo’s
Bewapening (1944-1948):
5 × dubbelloops 5,25 inch (133 mm) kanon (zee/luchtdoel)
3 x 20 mm kanon
6 x dubbelloops 20 mm kanon
2 x vierloops 0,5 inch machinegeweer
3 x vierloops 2 pounder (37/40 mm) pompoms
2 x drieloops torpedobuizen voor 533 mm torpedo’s
Bemanning: 480 koppen

Geschiedenis:
1941 ingezet in de Middellandse Zee als escort voor de Malta konvooien
1 oktober 1941 toegevoegd aan Force W te Gibraltar
11 november 1941 toegevoegd aan het kruiser squadron te Alexandrië als onderdeel van Middellandse Zee vloot
22 maart 1942 deelname aan de Tweede Slag bij Sirte
10 juli 1943 ingezet bij de invasie van Sicilië (operatie Husky)
9 september 1943 ingezet bij de landingen op Salerno (operatie Avalanche)
januari 1945: toegevoegd aan de British Eastern Fleet
20 maart 1945 aankomst te Ulithi om samen met de United States Fifth Fleet te worden ingezet tegen Japan
Na de overgave van Japan weer onder Brits commando en ingezet bij de bevrijding van HongKong
Na de oorlog ingezet bij het South Atlantic Station
19 september 1954: buitendienststelling
18 juli 1959 aankomst te Blyth om te worden gesloopt bij Hughes Bolckow

Jan
Bijlagen
HMS-Euryalus_150kB.jpg
HMS-Euryalus_150kB.jpg (62.01 KiB) 2328 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

HMS Daring
‘Splendide audax’

De Britse destroyer HMS Daring (D05) was het naamschip van de Daring-klasse destroyers waarvan er in totaal 8 voor de Royal Nayy zijn gebouwd in de periode direct na WO2. Naast de Royal Navy heeft dit type schip ook dienst gedaan bij de Royal Australian Navy (4 eenheden) HMS Daring was het zesde schip met deze naam in de Royal Navy.

De HMS Daring is gebouwd bij de werf Swan, Hunter & Wigham Richardson te Tyne and Wear (UK). De kiellegging vond plaats op 29 september 1945 en de tewaterlating was op 10 augustus 1949. Het schip werd op 8 maart 1952 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 2830 brt (standaard) 3820 brt (full load)
Afmetingen: 120 x 16 x 4,1 meter
Voorstuwing:
2 x oliegestookte ketels fabrikaat Foster Wheeler gekoppeld aan 2 stoomturbines fabrikaat Parsons met een totaal vermogen van 22.370 kW (54000 apk)
Max snelheid: 30 knopen
Aantal schroeven: 2
Actieradius: 8100 km bij een snelheid van 20 knopen
Bewapening:
3 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon
2 x dubbelloops 40 mm Bofors luchtdoel kanons
1 x dubbelloops 40 mm Bofors luchtdoel kanons
1 × Squid 3 loops anti onderzeebootmortier
2 x 5 loops torpedobuizen voor 533 mm torpedo’s
Bemanning: 300 koppen
Geschiedenis:
Mei 1952 – Aug 1954 inzet in de Middellandse Zee
Aug 1954 – Nov 1956 toegevoegd aan de Home Fleet
Nov 1956 – Okt 1958 inzet in de Middellandse Zee; nam deel aan het bombardement van Suez
Okt 1958 – Jan 1959 verbouwing te Devonport waarbij haar achterste torpedobuizen werden verwijderd en vervangen door een extra dekhuis
Jan 1959 – Dec 1960 inzet in de Middellandse Zee en bij de Home Fleet
Dec 1960 – Apr 1963 in reserve geplaatst
Apr 1963 – Dec 1966 verbouwing te Devonport waarbij de laatste torpedobuizen werden verwijderd
Nov 1966 – Okt 1968 toegevoegd aan de Home Fleet; in 1967 ingezet in de Oost waarbij Singapore en HongKong werden aangedaan
Dec 1968 in reserve geplaatst
1971 verkocht voor de sloop

Jan
Bijlagen
HMS-Daring2_150kB.jpg
HMS-Daring2_150kB.jpg (78.11 KiB) 2238 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

F809 Van Kinsbergen

Het fregat Hr. Ms. Van Kinsbergen werd gebouwd bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) te Vlissingen.
De kiellegging vond plaats op 2 september 1975 en de tewaterlating op 16 april 1977. Op 24 april 1980 is de Hr.Ms. Van Kinsbergen’ in dienst gesteld.

Het Standaard fregat ‘Van Kinsbergen’ behoorde tot de ’Kortenaer’- klasse welke in totaal uit 10 eenheden heeft bestaan.
Andere 9 schepen uit deze klasse waren:

F807 Kortenaer
F808 Callenburgh
F810 Banckert
F811 Piet Heyn
F816 Abraham Crijnssen
F823 Philips van Almonde
F824 Blois van Treslong
F825 Jan van Brakel
F826 Pieter Florisz

Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 3785 ton (volgeladen)
Grootste lengte: 130,50 m
Grootste breedte: 14,60 m
Gemiddelde diepgang: 4,30 m

Voortstuwing: Combined Gas or Gas (COGOG)
2 Rolls Royce Olympus TM3B gas turbines (51600 apk)
2 Roll Royce Tyne RM1C gas turbines (9800 apk)
2 verstelbare schroeven
Kruisvaart: 20 knopen
Max snelheid: 32 knopen.

De bewapening bestond uit:
1 x 76mm OTO-Melara Dual Purpose-Gun;
24 x Sea Sparrow SAM (2 x 4 in Mk.29 launcher / manual reload);
8 x Harpoon RGM-84 SSM (2 x 4 in Mk.141 launcher);
1 x 30mm Signaal SGE-30 Goalkeeper Close in Weapon System (CIWS);
2 x Mk.32/Mod.9 - twin 12,75” Torpedobuizen voor afvuren Mk.46/Mod.5 torpedo’s;
hangaar + vliegdek met ruimte voor 2 helikopters

Bemanning: 175-200 koppen
Geschiedenis:
Uit dienst gesteld op 1 maart 1995 en verkocht naar Griekenland. Hernoemd in F461 HS Navarinon.

Jan
Bijlagen
F809-Van-Kinsbergen_150kB.jpg
F809-Van-Kinsbergen_150kB.jpg (161.14 KiB) 1778 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

D809 Zeeland
‘Ik worstel en kom boven’

Hr. Ms. Zeeland werd gebouwd bij de Koninklijke Maatschappij de Schelde (KMS)
te Vlissingen. De kiellegging vond plaats op 12 januari 1951 en de tewaterlating
op 27 juni 1953.
Het schip werd op 1 maart 1955 in dienst gesteld.

De ‘Zeeland’ was een onderzeebootjager van de ‘Holland’ klasse welke in totaal uit 4 eenheden heeft bestaan.

Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 2215 ton (2765 ton volgeladen)
Grootste lengte: 111,30 m
Grootste breedte: 11,32 m
Gemiddelde diepgang: 3,88 m

Machinevermogen:
2 boilers en 2 Werkspoor stoomturbines met in totaal een vermogen van 45.000 apk gaven het schip een max snelheid van 32 knopen.

Bereik: 4000 nm bij een snelheid van 18 knopen.

De bewapening bestond uit:
4 Bofors kanons van 12 cm (in 2 dubbeltorens)
1 AA mitrailleurs van 40 mm
1 raketwerper
2 raket dieptebomwerpers (2x 4 buizen met een diameter van 357 mm)
2 dieptebomrekken

Sensoren:
Radars: LW-02, DA-01, ZW-01, M45
Sonars: Type 170 en 162

Bemanning: 247 koppen

Op 29 september 1978 is de ‘Zeeland’ uit dienst gesteld en is op 1 januari 1979 afgevoerd van de sterkte. Het schip is 8 november 1979 verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
D809 Zeeland3_150kB.jpg
D809 Zeeland3_150kB.jpg (160.83 KiB) 1679 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

F802 Van Speijk


Hr. Ms. Van Speijk werd gebouwd bij NDSM te Amsterdam. De kiellegging vond plaats op 1 oktober 1963 en de tewaterlating was op 5 maart 1965.
Het fregat werd 14 april 1967 in dienst gesteld.

De ‘Van Speijk’ was de naamgever van een klasse fregatten van de Koninklijke Marine welke in totaal uit 6 eenheden heeft bestaan. Het ontwerp van deze schepen is gebaseerd op de Engelse ‘Leander’ klasse fregatten.
In de periode 1977-1983 zijn de fregatten van de Van Speijk klasse gemoderniseerd waarbij de wapensystemen zijn vervangen en o.m. een hangar is toegevoegd.

Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 2835 ton
Grootste lengte: 113,40 m
Grootste breedte: 12,50 m
Gemiddelde diepgang: 4,20 m

Voortstuwing:
2 boilers type B.W. ‘integral furnace controlled super heat’ en 2 Werkspoor stoomturbines met in totaal een vermogen van 30.000 apk gaven het schip een max snelheid van 28,5 knopen.

Bereik: 4000 nm bij een snelheid van 18 knopen.

De bewapening bestond uit:
2 x kanons van 4,5 inch (11,4 cm) (in 1 dubbeltoren)
2 x Seacat raket tegen luchtdoelen
1 x dieptebommortier Mk10 Limbo
6 x mk44 torpedobuizen
1 x Westland Wasp helicopter

Na verbouwing is het 4,5 inch kanon vervangen door een 76mm Oto Melara kanon en zijn Harpoon raketten geïnstalleerd. De Westland Lynx kwam in de plaats van de Wasp helicopter

Sensoren:
Radars: LW-02, DA-02, M45
Na verbouwing: LW-03, DA-05, M44, M45

Bemanning: 256 koppen (183 na verbouwing)

Op 29 september 1987 is de ‘Van Speijk’ uit dienst gesteld en verkocht aan Indonesië als Slamet Riyadi (352).

Jan
Bijlagen
F802-Van-Speijk_150kB.jpg
F802-Van-Speijk_150kB.jpg (154.42 KiB) 1213 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

USS Enterprise (CVN-65)
‘We are Legend’
‘Ready on Arrival’
‘The First, the Finest’
‘Eight Reactors, None Faster’



Het Amerikaanse vliegdekschip was het eerste nucleair aangedreven vliegdekschip van de Amerikaanse marine en is gebouwd bij de werf Newport News Shipbuilding and Drydock Company in de jaren 1958 tot 1961.

De kiellegging vond plaats op 4 februari 1958 en de tewaterlating was op 24 september 1960.
Het schip werd op 25 november 1961 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 93.284 brt (94.781 brt volgeladen)
Afmetingen:
Lengte: 332 m (later 342 m)
Breedte: 40,5 m (waterlijn) 78,4 m (vliegdek)
Diepgang: 12 m
Voorstuwing:
8 x Westinghouse A2W nuclear reactors gekoppeld aan 4 x Westinghouse geared stoomturbines met een totaal vermogen van 210 MW (280.000 pk)
Max snelheid: 33,6 knopen
Aantal schroeven: 4
Actieradius: ongelimiteerde afstand (levensduur reactors 20-25 jaar)
Vliegtuigcapaciteit: 60+ (max 90); uitgerust met 4 stoomaangedreven catapulten
Aantal bemanningsleden: 5.828 (max) 3000 scheepsbemanningen 1800 air wing

Geschiedenis:
1961 Toegevoegd aan de Tweede vloot
1962: Ingezet bij de Cuba crisis
1963-1964 Ingezet in de Middellandse Zee
1964 Onderhoud te Newsport
1965 Toegevoegd aan de Zevende vloot; ingezet voor de kust van Vietnam
1966-1967 Als onderdeel van Taskforce 77 ingezet in de Golf van Tonkin
1968 Ingezet voor de kust van Korea
1969 Brand op het vliegdek ontstaan door oververhitting van een raket waarbij 27 opvarenden om het leven kwamen en 314 opvarenden gewond raakten. Na reparatie te Pearl Harbor werd de Enterprise toegevoegd aan Taskforce 71 en ingezet voor de kust van Korea
1970 Tweede onderhoudsbeurt te Newport
1971-1973 Ingezet voor de kust van Vietnam
1973 Aanpassingen uitgevoerd bij Puget Sound Naval Shipyard te Bremerton (Washington)
1975 Ingezet bij de evacuatie van Amerikaanse- en Vietnamese burgers
1976-1988 Ingezet in de Westelijke Pacific
1989 Round the World cruise
1990-1994 Groot onderhoud te Newport
1996 Ingezet bij Bosnië voor het afdwingen van de ‘no-fly zone’
1997 Onderhoud te Newport
1998 Inzet in de Perzische Golf voor operatie Desert Fox
2001 Inzet bij Afghanistan
2002 Onderhoud bij Norfolk Naval Shipyard te Portsmouth (Virginia)
2003-2004 Inzet bij Irak
2006-2007 Inzet in de Perzische Golf
2008-2009 Onderhoud te Newsport
2010 Opwerken
2011 Inzet in de Perzische Golf en de Middellandse Zee
2012 Out of Service
2017 Uitdienststelling

Jan
Bijlagen
USS-Enterprise_150kB.jpg
USS-Enterprise_150kB.jpg (142.08 KiB) 808 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 756
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hr Ms Tromp

Bericht door Jan de Reus »

D811 Gelderland

De onderzeebootjager Hr. Ms. Gelderland is gebouwd bij de werf Wilton Fijenoord te Schiedam. De kiellegging vond plaats op 10 maart 1951 en de tewaterlating op 19 september 1953.
Op 17 augustus 1955 is de Hr. Ms. Gelderland in dienst gesteld.

De Hr. Ms. Gelderland was een onderzeebootjager van de ‘Holland’ klasse welke in totaal uit 4 eenheden heeft bestaan.

Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 2150 ton (2600 ton volbeladen)
Grootste lengte: 111,3 m
Grootste breedte: 11,3 m
Gemiddelde diepgang: 3,88 m

Machinevermogen:
2 boilers en 2 Werkspoor Parsons stoomturbines met in totaal een vermogen van 45.000 apk gaven het schip een max snelheid van 32 knopen.

Bereik: 4000 nm bij een snelheid van 18 knopen.

De bewapening bestond uit:
4 x Bofors kanons van 12 cm (in 2 dubbeltorens)
1 x AA mitrailleurs van 40 mm
2 x Boforsraket dieptebomwerpers (2x 4 buizen met een diameter van 357 mm)
2x dieptebomrekken

Sensoren:
Radars: Holland Signaal LW-02, Holland Signaal DA-01, Holland Signaal ZW-01
Sonars: Van de Heem PAE 01 en Van der Heem CWE 10

Bemanning: 256 koppen

In 1973 is de Hr. Ms. Gelderland uit dienst gesteld waarna het van 1973 tot 1988 aan de kade van het Marine Etablissement Amsterdam heeft gelegen als instructie schip voor de Technische Opleiding Koninklijke Marine (TOKM). In 1993 is het schip gesloopt te Zaandam.

Jan
Bijlagen
D811-Gelderland_150kB.jpg
D811-Gelderland_150kB.jpg (165.87 KiB) 489 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie