Schetsboekie van Piet Bruijns

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Roy »

Hallo Piet,

Misschien interessant voor je:
Uit 1948 stammen de "Garoet", "Slamat" en "Mataram" waren zusters en niet geklonken maar gelast.
De klasse bestond uit totaal 9 schepen.
Uit 1937 stammen de "Brastagi" en "Weltevreden".
Uit 1939 stammen de "Bantam" en "Japara", welke 10 meter langer waren.
Uit 1949 stammen de "Blitar" en "Lankoeas", welke een verhoogde midscheeps hadden.
Er is over deze klasse van schepen veel meer te vertellen, maar dat valt buiten het kader van dit topic. Dit was dus even globaal zonder verder in viese ouwe boekies te hoeven snuffelen. :idea: :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Goede avond allemaal.
Ik blijf vanavond nog maar even rommelen in het schuurtje van mijn vader:

Afbeelding

Prachtig toch, hij was nooit iets kwijt...........

Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Op één van mijn talrijke fietstochten kwam ik weer eens in Antwerpen terecht en wel op
het betonnen kerkschip sint Josef dat daar in één van de dokken lag (en nog ligt)!

Afbeelding

Hangend over het luikhoofd en kijkend in het diepe ruim werd ik duizelig van de
immense diepte.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Verder door, de Noorderlaan af, richting de Schelde kon je destijds op linkeroever het zeilschip
de Mercator zien liggen. Om daar te komen moest je met de fiets de diepe roltrapen van de
voetgangerstunnel af, dik een kilometer fietsen en dan weer terug naar boven.
Je stond dan in een andere wereld: linkeroever. Bijna nog onbebouwd toen met veel bossages.

Afbeelding

Voor een paar frankskes mocht je het schoolschip bezichtigen. De verblijven van de officieren
zagen er prachtig uit met veel mahoniehout en glanzend koperen beslag.
Maar de cadetten sliepen er in slaapzalen in hangmatten, die allen keurig in het gelid hingen.
Wel comfortabel als het schip aan de wind op één oor lag.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
aegis R.I.P.

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door aegis R.I.P. »

Geweldig die tekeningen uit die tijd ik herken er veel in zo struinde ik de haven van Enkhuizen af kijken op de vrachtschepen wel binnenvaart maar een hele belevenis voor me en stukjes meevaren met schepen.
Een oom zat als kapitein op de Staverse boot de van Hasselt en af en toe mee met hem of alleen draaien aan het eind van de spoorhaven.

Ik kan me voorstellen dat een grote vaartschip nog veel meer indruk maakt met diepe ruimen je was wel heel ondernemend. 8)

De tekening van het schuurtje met al die zaken waarin voor een buitenstaander niets te vinden is maar voor de eigenaar wel heb ik ook iets van meegemaakt we hadden een manager die op zijn bureau een enorme zooi had opgeruimd en was helemaal niet blij hij kon niets meer vinden. :mrgreen:

groet Feike.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Brazuca »

Het blijft een feest van herkenning...;

Vroeger kwamen wij vaker in de Vlaamse steden dan in de Hollandse steden, gewoon om dat ze dichterbij lagen. En in die tijd waren sommige zaken goedkoper in België. Dat was ook de reden dat er in de grensstreek van allerlei zaken werden gesmokkeld zoals boter, sigaretten en andere zaken. (er werd beide kanten op gesmokkeld...)

Antwerpen was in de 60-er jaren met de auto, alleen via de grensovergang in Putte te bereiken, maar op de fiets konden via Berendrecht en Zandvliet ook in de haven komen. Er was toen nog grenscontrole, maar wij passeerden zonder enig document bij ons te hebben.
Ik ben ook diverse malen op de Mercator geweest, maar die lag toen meestal in Oostende. (daar kwamen wij om oesters af te leveren bij de lokale visboer).

Ook de stad op zich was interessant, de Keizerlei, de Meir. de vogeltjesmarkt op Zondag, een 'cafe filtre' drinken op een terras of een café.
En natuurlijk een puntzak met Vlaamse frieten kopen aan het frietkot in Putte. Daar had je er diverse van vlak bij de grens voor de vrachtwagenchauffeurs die moesten wachten totdat hun papieren werden afgestempeld.

Enfin, Piet mocht je nog meer plaatjes hebben uit het `Antwerpse` , laat ze allemaal maar zien.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Hallo Feike en alle andere kombuizerianen.
Leuk al die reacties. Het geeft mij steeds meer plezier om mijn schetsboekje eens verder open te trekken
en iedereen mee te laten delen in mijn jeugdherinneringen.
Dank je wel allemaal.

Over meevaren gesproken, Feike :

Afbeelding

Vaak fietste ik naar de sluizen bij Aanswest (Hansweert) en vroeg ik of ik mee mocht varen naar Wemeldinge.
Het is me nog nooit geweigerd!
Hier sta ik in de stuurhut van een uit de kluiten gewassen tanker, de "Altair" van rederij de Haas uit Bergen op Zoom.
(met een heel vriendelijke kapitein)!
We varen zojuist onder de Vlaakse brug door en voor het eerst keek ik door een échte kijker. Zo helder......ongelofelijk.
Thuis hadden we nog zo'n éénogige zeeroverskijker waar je amper iets door zag.
Die kijker komt later nog wel een keertje aan bod.

In Wemeldinge aangekomen. monsterde ik weer opnieuw aan op een interessant schip, voor een reisje Hansweert
Zo kwam je de dag tenminste nuttig door en dan nog eens om zes uur thuis zijn voor het eten!
Op de fiets terug naar Bergen, gelukkig meestal met de wind "in 't hol"
groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Roy »

Da's nu toch ook wat !. Op die "Altair" van Gebr. de Haas heb ik ook nog eens een weekje gevaren en in die zelfde streken met bunkerwerk in de Everdinge notabene !. Dat was in 1974.
Ik meen dat de kapitein Gerrit Boekhout heette, maar namen van mensen onthouden is beslist niet mijn sterkste kant. :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door leo-shof »

roy schreef: maar namen van mensen onthouden is beslist niet mijn sterkste kant. :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Ach Roy als je maar onthoud hoe de kokin in huis heet dan komt alles goed :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

De kleine sluis in Hansweert is te voet zo genomen.

Afbeelding

De oude schippers draaien zich wel tien keer om in hun graf als ze wisten dat je tegenwoordig zo door de sluis van Hansweert kunt lopen.

Wat een gewoel.......
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie