Schetsboekie van Piet Bruijns

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Nog een update tot slot.
Ik heb de sfeer nog een beetje aangepast door een wat warmere toon aan de lucht te schilderen en de waterlijn van de Liberty een nadrukkelijkere oranje tint te geven zodat dit het zwaartepunt in het schilderijtje gaat vormen.
Het oog wordt er nu als het ware naar toe geleid.
De naam eronder vormt het signaal dat het nu echt definitief klaar is en er niets meer aan veranderd gaat worden.
Lijstje erom en aan de muur ermee.
Hopelijk bevalt het plaatje jullie en ik ga weer verder met een portret waar ik mee bezig was.
Voorlopig verveel ik me niks onder deze vreemde omstandigheden.
groet
Piet Bruijns
Bijlagen
fullsizeoutput_1363.jpeg
fullsizeoutput_1363.jpeg (300.85 KiB) 817 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door jdbvos »

Ik vind hem schitterend Piet
Chappeau !
En dát op zo'n klein stukkie..
Benieuwd hoe de kleuren worden na vernissen (over een jaar ?) Met dat vernissen gebeurt er altijd een klein wondertje, vind ik....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Toch is dat vernissen nog een riskante bedoeling Jan.
Ik heb het geleerd van een "inlijstgoeroe": Je legt het schilderij plat op een tafel die goed waterpas staat. Daarna giet jet de juiste hoeveelheid vernis uit het flesje op het doek en vervolgens met een platte spalter kruislings met snelle halen uitsmeren, zonder teveel druk op je kwast.
De juiste hoeveelheid vernis, daar zit hem nou juist de kloe. Teveel vernis druipt er langs de kanten af, maar bij te weinig vernis moet je vernis bijgieten en dan beginnen de problemen en krijg je geen egaal oppervlak meer en moet je het met een doek met terpentijn helemaal schoonwrijven.
Daarna, als alles goed gelukt is het schilderij liggend laten drogen en genieten van het resultaat.
Alsof je het pas weer opnieuw geschilderd hebt!
Maar eerst nog een klein jaar geduld.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie