Sleepboten

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Denis Lagarde
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2018 16:51

Re: Sleepboten

Bericht door Denis Lagarde »

Dankje Roy, ja ben een poosjes weggeweest druk met werk veel in buitenland geweest, nu weer effies thuis. :)

gr
Denis


Denis Lagarde
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2018 16:51

Re: Sleepboten

Bericht door Denis Lagarde »

Olie op canvas 40x30 cm
Bijlagen
14067455_1059055180868859_8387881760988874362_n.jpg
14067455_1059055180868859_8387881760988874362_n.jpg (124.96 KiB) 3734 keer bekeken

Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Sleepboten

Bericht door Laurent »

Dag allemaal,

hierbij een van mijn gouaches, een schotse sleepboot met een vrachtschip op touw, en route naar een sloopwerf, ergens op de Clyde rivier, met de Islay of Arran op het achtergrond...
DSC_0010.JPG
DSC_0010.JPG (80.63 KiB) 3695 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Noord Holland

De sleepboot Noord Holland is onder bouwnr. 950 gebouwd bij de werf Kramer & Booy te Kootstertille voor rekening van Bureau Wijsmuller. Het was het tweede schip van Bureau Wijsmuller met deze naam.

Het schip is op 23 april 1965 te water gelaten. Op 3 augustus 1965 vond de overdracht plaats.

Inhoud: 599 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 46,19 m
Lengte over alles: 48,38 m
Breedte: 10,08 m
Diepgang: 4,75 m

Het schip beschikte over twee 2-tact enkelwerkende 4 cilinder Werkspoor dieselmotoren. Totaal vermogen was 2950 ipk
Trekkracht: 32 ton
Max. snelheid: 15 knopen

Roepletters: PGHX

In 1983 is de Noord Holland verkocht aan Vermont Shipping Corporation te Fort Lauderdale (Florida). Het schip wordt herdoopt in Sierra met als thuishaven Nassau (Bahama’s).

In 1990 is de Sierra doorverkocht aan de Compania Naviera Asetec S.A. te Cuautitlan te Mexico. Het schip krijgt de naam Cimarron Asetec.

Jan
Bijlagen
Noord-Holland_150kB.jpg
Noord-Holland_150kB.jpg (65.01 KiB) 2135 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Ika Goedkoop

De sleepboot Ika Goedkoop is in 1956 gebouwd bij de Machinefabriek & Scheepswerf Fa. A. van Bennekom te Sliedrecht onder bouwnr. 52 voor rekening van NV Reederij v/h Gebroeders Goedkoop uit Amsterdam. De tewaterlating vond plaats in september 1956 en de oplevering was op 15 januari 1957.

Inhoud: 27 bruto ton
Lengte over alles: 19,60 m
Breedte: 5,50 m
Diepgang: 1,26 m

Het schip beschikte over een dieselmotor type 2SA 6 cilinder Bolnes met een vermogen van 300 pk; in 2009 is deze vervangen door een 4SA 6 cilinder Caterpillar type C18 met een vermogen van 609 pk.

Geschiedenis
1956: Ika Goedkoop eigenaar: Gebr. Goedkoop Rederij NV te Amsterdam
24-3-64: Op het Noordzeekanaal ter hoogte van ’t Barnegat wordt de Ika Goedkoop overvaren door het vrachtschip Geestland; de sleepboot zonk en de kapitein verloor daarbij het leven. De sleepboot werd gelicht en kwam na reparatie opnieuw in de vaart.
1970: Ika Goedkoop eigenaar: Goedkoop Hijs & Transport Maatschappij NV in Amsterdam
1971: Ika Goedkoop eigenaar: Mammoet Transport BV in Amsterdam
1975: Sophie Jacoba II eigenaar: Steenkolen Handelsvereeniging BV in Rotterdam
1984: Lekstroom V eigenaar: Lekstroom Transport BV in Lekkerkerk (rederij: Eerland)

Jan
Bijlagen
IKA-Goedkoop_150kB.jpg
IKA-Goedkoop_150kB.jpg (114.42 KiB) 2056 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7433
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door jdbvos »

Schitterend, Jan !
Oost, west...ook best

roy
Berichten: 11774
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Sleepboten

Bericht door roy »

Zeker een pracht hoor !.
Er zijn 3 van deze sleepboten gebouwd. Bij mij weten varen ze allemaal nog, maar wel met een andere motor. Jammer van die Bolnes karren. Die draaiden altijd en zonder problemen. Althans, dat is mijn ervaring en heb met tientallen van deze karren gevaren...……………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Schelde

De stoomsleepboot Schelde is in 1906 gebouwd bij Wilton (Rotterdam) voor rekening van Internationale Sleepdienst.

Inhoud: 336 bruto ton
Lengte: 41,02 m
Breedte: 7,54 m
Diepgang: 4,17 m

Het schip beschikte over een triple expansie stoommachine met een vermogen van 850 ipk

Geschiedenis:
In 1915 verkocht naar Zweden

Potosi
De stalen vijfmast bark Potosi is in 1895 gebouwd op de Duitse scheepswerf Joh. C. Tecklenborg te Geestemünde voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 8 juni 1895 en het schip kwam op 26 juli 1895 1905 in de vaart. De Potosi was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.

Inhoud: 4027 brutoton Waterverplaatsing: 8350 ton
Afmetingen: 133 m x 15,1 m x 7,7 m
Hoogte mast tov waterlijn: 56,6 m
Zeilplan: 43 zeilen waarvan 24 dwarsgetuigd, 12 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen.
Totaal zeiloppervlak is 5250 m²
Max snelheid: 19 knopen
Bemanning: 44 koppen

Geschiedenis:
1914: Geïnterneerd te Valparaiso Chili
1917: verkocht aan F.A Vinnen shipping co. Te Bremen
1920: als oorlogsbuit overgegaan naar Frankrijk welke het schip verkocht aan Argentinie (Floating Docks Co. Buenos Aires)
1923: Na drie jaar opgelegd te zijn wordt het schip gekocht door de Chileense rederij Gonzales, Soffie & Cia uit Valparaiso en hernoemd in Flora.
1925: Op weg naar Kaap Hoorn op de Atlantische oceaan in brand geraakt en uiteindelijk in de buurt van Comodoro Rivadavia tot zinken gebracht door de Argentijnse kruiser Patria.

Jan
Bijlagen
Schelde_150kB.jpg
Schelde_150kB.jpg (64.33 KiB) 1727 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 11774
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Sleepboten

Bericht door roy »

Hij is wederom zeer fraai Jan !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

West Terschelling

Haven van West Terschelling met op de achtergrond de sleepboot Holland.

Jan
Bijlagen
West-Terschelling_150kB.jpg
West-Terschelling_150kB.jpg (122.44 KiB) 651 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

roy
Berichten: 11774
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Sleepboten

Bericht door roy »

Dat stekkie met de "Holland" heb je treffend weergegeven Jan !.
Mare, missen we de "Brandaris" van de K.N.Z.H.R.M. niet een beetje ?. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

jan stolp
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door jan stolp »

Ik denk dat het dan eerder de Carlot zou zijn ,aan die sportvisser en de charterschepen op de achtergrond te zien.
De naam van de sportvisser schiet me even niet te binnen,( Petra ?)
Groeten
Jan

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Ika Goedkoop

De sleepboot Ika Goedkoop is in 1956 gebouwd bij de Machinefabriek & Scheepswerf Fa. A. van Bennekom te Sliedrecht onder bouwnr. 52 voor rekening van NV Reederij v/h Gebroeders Goedkoop uit Amsterdam. De tewaterlating vond plaats in september 1956 en de oplevering was op 15 januari 1957.

Inhoud: 27 bruto ton
Lengte over alles: 19,60 m
Breedte: 5,50 m
Diepgang: 1,26 m

Het schip beschikte over een dieselmotor type 2SA 6 cilinder Bolnes met een vermogen van 300 pk; in 2009 is deze vervangen door een 4SA 6 cilinder Caterpillar type C18 met een vermogen van 609 pk.

Geschiedenis
1956: Ika Goedkoop eigenaar: Gebr. Goedkoop Rederij NV te Amsterdam
24-3-64: Op het Noordzeekanaal ter hoogte van ’t Barnegat wordt de Ika Goedkoop overvaren door het vrachtschip Geestland; de sleepboot zonk en de kapitein verloor daarbij het leven. De sleepboot werd gelicht en kwam na reparatie opnieuw in de vaart.
1970: Ika Goedkoop eigenaar: Goedkoop Hijs & Transport Maatschappij NV in Amsterdam
1971: Ika Goedkoop eigenaar: Mammoet Transport BV in Amsterdam
1975: Sophie Jacoba II eigenaar: Steenkolen Handelsvereeniging BV in Rotterdam
1984: Lekstroom V eigenaar: Lekstroom Transport BV in Lekkerkerk (rederij: Eerland)

Jan
Bijlagen
IKA-Goedkoop2_150kB.jpg
IKA-Goedkoop2_150kB.jpg (94.23 KiB) 563 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Roode Zee (II)

De stoomsleepboot Roode Zee is in 1908 gebouwd bij J.&K. Smit te Kinderdijk voor rekening van Internationale Sleepdienst.

Inhoud: 573 bruto ton
Lengte: 52,10 m
Breedte: 9,15 m
Diepgang: 5,50 m

Het schip beschikte over een triple expansie stoommachine met een vermogen van 1500 ipk

Geschiedenis:
In 1933 te Hendrik Ido Ambacht gesloopt.

Jan
Bijlagen
Roode-Zee_150kB.jpg
Roode-Zee_150kB.jpg (78.28 KiB) 473 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7433
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door jdbvos »

mooi sfeertje, Jan !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus »

Oceanic

De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.

De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.

Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m

Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.

Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen

Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht

Jan
Bijlagen
Oceanic3_150kB.jpg
Oceanic3_150kB.jpg (73.89 KiB) 329 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl



Plaats reactie