Pagina 4 van 9

Re: Sleepboten

Geplaatst: 29 dec 2018 18:38
door Denis Lagarde
Dankje Roy, ja ben een poosjes weggeweest druk met werk veel in buitenland geweest, nu weer effies thuis. :)

gr
Denis

Re: Sleepboten

Geplaatst: 13 jan 2019 22:07
door Denis Lagarde
Olie op canvas 40x30 cm

Re: Sleepboten

Geplaatst: 14 jan 2019 10:01
door Laurent
Dag allemaal,

hierbij een van mijn gouaches, een schotse sleepboot met een vrachtschip op touw, en route naar een sloopwerf, ergens op de Clyde rivier, met de Islay of Arran op het achtergrond...
DSC_0010.JPG
DSC_0010.JPG (80.63 KiB) 6485 keer bekeken

Re: Sleepboten

Geplaatst: 30 aug 2019 11:00
door Jan de Reus
Noord Holland

De sleepboot Noord Holland is onder bouwnr. 950 gebouwd bij de werf Kramer & Booy te Kootstertille voor rekening van Bureau Wijsmuller. Het was het tweede schip van Bureau Wijsmuller met deze naam.

Het schip is op 23 april 1965 te water gelaten. Op 3 augustus 1965 vond de overdracht plaats.

Inhoud: 599 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 46,19 m
Lengte over alles: 48,38 m
Breedte: 10,08 m
Diepgang: 4,75 m

Het schip beschikte over twee 2-tact enkelwerkende 4 cilinder Werkspoor dieselmotoren. Totaal vermogen was 2950 ipk
Trekkracht: 32 ton
Max. snelheid: 15 knopen

Roepletters: PGHX

In 1983 is de Noord Holland verkocht aan Vermont Shipping Corporation te Fort Lauderdale (Florida). Het schip wordt herdoopt in Sierra met als thuishaven Nassau (Bahama’s).

In 1990 is de Sierra doorverkocht aan de Compania Naviera Asetec S.A. te Cuautitlan te Mexico. Het schip krijgt de naam Cimarron Asetec.

Jan

Re: Sleepboten

Geplaatst: 06 sep 2019 17:06
door Jan de Reus
Ika Goedkoop

De sleepboot Ika Goedkoop is in 1956 gebouwd bij de Machinefabriek & Scheepswerf Fa. A. van Bennekom te Sliedrecht onder bouwnr. 52 voor rekening van NV Reederij v/h Gebroeders Goedkoop uit Amsterdam. De tewaterlating vond plaats in september 1956 en de oplevering was op 15 januari 1957.

Inhoud: 27 bruto ton
Lengte over alles: 19,60 m
Breedte: 5,50 m
Diepgang: 1,26 m

Het schip beschikte over een dieselmotor type 2SA 6 cilinder Bolnes met een vermogen van 300 pk; in 2009 is deze vervangen door een 4SA 6 cilinder Caterpillar type C18 met een vermogen van 609 pk.

Geschiedenis
1956: Ika Goedkoop eigenaar: Gebr. Goedkoop Rederij NV te Amsterdam
24-3-64: Op het Noordzeekanaal ter hoogte van ’t Barnegat wordt de Ika Goedkoop overvaren door het vrachtschip Geestland; de sleepboot zonk en de kapitein verloor daarbij het leven. De sleepboot werd gelicht en kwam na reparatie opnieuw in de vaart.
1970: Ika Goedkoop eigenaar: Goedkoop Hijs & Transport Maatschappij NV in Amsterdam
1971: Ika Goedkoop eigenaar: Mammoet Transport BV in Amsterdam
1975: Sophie Jacoba II eigenaar: Steenkolen Handelsvereeniging BV in Rotterdam
1984: Lekstroom V eigenaar: Lekstroom Transport BV in Lekkerkerk (rederij: Eerland)

Jan

Re: Sleepboten

Geplaatst: 06 sep 2019 17:52
door jdbvos
Schitterend, Jan !

Re: Sleepboten

Geplaatst: 06 sep 2019 19:33
door Roy
Zeker een pracht hoor !.
Er zijn 3 van deze sleepboten gebouwd. Bij mij weten varen ze allemaal nog, maar wel met een andere motor. Jammer van die Bolnes karren. Die draaiden altijd en zonder problemen. Althans, dat is mijn ervaring en heb met tientallen van deze karren gevaren...……………

m.v.g., Roy

Re: Sleepboten

Geplaatst: 27 sep 2019 13:07
door Jan de Reus
Schelde

De stoomsleepboot Schelde is in 1906 gebouwd bij Wilton (Rotterdam) voor rekening van Internationale Sleepdienst.

Inhoud: 336 bruto ton
Lengte: 41,02 m
Breedte: 7,54 m
Diepgang: 4,17 m

Het schip beschikte over een triple expansie stoommachine met een vermogen van 850 ipk

Geschiedenis:
In 1915 verkocht naar Zweden

Potosi
De stalen vijfmast bark Potosi is in 1895 gebouwd op de Duitse scheepswerf Joh. C. Tecklenborg te Geestemünde voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 8 juni 1895 en het schip kwam op 26 juli 1895 1905 in de vaart. De Potosi was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.

Inhoud: 4027 brutoton Waterverplaatsing: 8350 ton
Afmetingen: 133 m x 15,1 m x 7,7 m
Hoogte mast tov waterlijn: 56,6 m
Zeilplan: 43 zeilen waarvan 24 dwarsgetuigd, 12 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen.
Totaal zeiloppervlak is 5250 m²
Max snelheid: 19 knopen
Bemanning: 44 koppen

Geschiedenis:
1914: Geïnterneerd te Valparaiso Chili
1917: verkocht aan F.A Vinnen shipping co. Te Bremen
1920: als oorlogsbuit overgegaan naar Frankrijk welke het schip verkocht aan Argentinie (Floating Docks Co. Buenos Aires)
1923: Na drie jaar opgelegd te zijn wordt het schip gekocht door de Chileense rederij Gonzales, Soffie & Cia uit Valparaiso en hernoemd in Flora.
1925: Op weg naar Kaap Hoorn op de Atlantische oceaan in brand geraakt en uiteindelijk in de buurt van Comodoro Rivadavia tot zinken gebracht door de Argentijnse kruiser Patria.

Jan

Re: Sleepboten

Geplaatst: 27 sep 2019 17:29
door Roy
Hij is wederom zeer fraai Jan !.

m.v.g., Roy

Re: Sleepboten

Geplaatst: 14 nov 2019 15:01
door Jan de Reus
West Terschelling

Haven van West Terschelling met op de achtergrond de sleepboot Holland.

Jan