ms Oranje

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: ms Oranje

Bericht door Geep »

Ik gaf mijn vissen geen pilletjes. De zieke visjes nam ik naast mij in m'n kooi
Alleen mijn Knor-Goeramie, ( rijst-sawa vis), die mocht niet, die houd je dag en nacht wakker.
Bij binnen lopen in Sydney, werd het lachen, levende have moet je daar aangeven.
Aangeven, hoeveel levende dier die je hebt. Aan de hand v/d soorten wis ik hoeveel, er waren
Kwamen de controle diensten, de vissen tellen die kringetjes zwemmen waren zij gauw de tel
kwijt!
Ik had al een flesje jenever klaar staan dode vis.
Moet je bewijzen, Van haven tot haven
Vrgr. Geep

Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: ms Oranje

Bericht door Chr.Vr. »

Goedemiddag Paul ,
Om even de naam krabbers terug te komen van de sloepen ,
de krabber diende als sjorring, als de sloep in de davids hangende was, een staaldraad aan de binnen kant ,van het vaste gedeelte van de david op een putting , boven met sluiting , onder spanschroef met slip haak + een talreep, als de slip haak vast zat [roest] kon de talreep door gesneden worden ,en om de sloep tegen beschadiging te voorkomen bij het afvieren hingen er twee schaatsen, hoe ze genoemd werden aan de binnen kant van de sloep die je als het nodig was, met een spindel van de sloep kon lossen.
grtn.
Chris V
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ms Oranje

Bericht door jdbvos »

Ik was degene met die naam, Chris...
Ik meen toch echt dat ik destijds als leerling de "krabbers" toegewezen kreeg bij sloepenrol op "mien sloep" op de Zonnekerk.
Het ding werd me aangewezen, de werking werd me duidelijk gemaakt, en Jantje had er een taak bij. M'n collega Louitje, in dezelfde boot, kreeg de verantwoording over de pluggen...
Maar je kunt best gelijk hebben hoor, 't is lang geleje, en een mix-up is door de jaren misschien wel behoorlijk ingeroest geraakt...wie zal het zeggen..
Of -net als bij die geien- rederij-gebonden benamingen ??? Kan het me bij reddingsmiddelen haast niet voorstellen: daarvoor geld teveel dezelfde benamingen, neem ik aan...
Hier een foto van de Amstelburcht waarop dat ding een beetje te zien is...
Bijlagen
sloep Amstelburcht.jpg
sloep Amstelburcht.jpg (125.15 KiB) 3191 keer bekeken
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: ms Oranje

Bericht door v+d »

Volgens Maritiem digitaal zijn het schaatsen of glijspanten.
Wij noemden het schaatsen, glijspanten is ook een aan te nemen benaming.
Hier bij mij thuis zouden ze glieiezers zeggen :wink:


Plaats reactie