"De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Cor Leliard schreef:Theo,ik heb zitten koekeloeren naar een (foutje) volgens jou in de opmaak,maar heb niets kunnen zien.
Dan zal ik toch wel een zeikerd zijn, want het viel mij onmiddellijk op en ik erger me eraan.
Het boek begint op pagina 8, op een even pagina, een linker pagina. Een boek begint altijd op pagina 3, 5, 7, 9 of 11. Boeken die op een even pagina beginnen, moet je echt met een lantaarntje zoeken. Ik ben er in mijn collectie nog niet eentje tegengekomen. Pagina 8 had blanko moeten blijven en hoofdstuk 1 had op pagina 9 moeten beginnen.
Het zij zo.
Ik zal wel een mierenneuker zijn. :-D

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door BU-6 »

Theo Horsten schreef: Een boek begint altijd op pagina 3, 5, 7, 9 of 11. Boeken die op een even pagina beginnen, moet je echt met een lantaarntje zoeken. Ik ben er in mijn collectie nog niet eentje tegengekomen.
Het boek is daarmee ook nog eens gepromoveerd tot een "collectors item" :wink: . Heb het boek daarom maar heel snel aangeschaft !
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Vaerderij »

Theo ik denk dat het bij de Alk eerder regel als uitzondering is. Kijk eens naar Varen was mooi, varen was prachtig verhalen verzameld door Edward de Groot. Een centenkwestie? Ik heb ook de indruk dat de reden is waarom andere uitgaven (wel van een ander formaat) van bijvoorbeeld Harry de Groot en Arne Zuidhoek zo 'ingedikt' zijn. Zo weinig mogelijk papierverlies. Maar dat doet niets af aan de inhoud van je boek. Als ik een eerste (voorlopige) reactie mag geven dan komt het woord respect bij me boven. De respectvolle manier waarop je achtergronden hebt uitgezocht en even respectvolle manier waarop je personen en situaties beschrijft en uitbeeldt. Het is een boek dat mij in ieder geval lange tijd gaat bezighouden. Omdat er herkenning is ......?
Moi,
Anne
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Anne,
Prima verwoord,veel beter dan ik het zou kunnen.
Dus Theo,ook ik deel Anne's mening
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Compass »

Heb vanmiddag mijn exemplaar opgehaald. Hoewel het 'achteraf gelul' lijkt viel het mij onmidelijk op. Had hier al een vermoeden van toen Theo er over begon.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit gebeurt om papier te besparen.
Ik denk eerder aan een gebrek aan vakkennis van degene die het boek in die vorm gegoten heeft. Hetzij bij "De Alk" dan wel de drukkerij. Een beetje typograaf zou uit zijn vel springen.
Of is dit ook weer een gevolg van voortschrijdende teloorgang van vakkennis? Het tijdsbeeld; van heel veel zaken een heel klein beetje afweten en nergens echt goed in zijn. De gevolgen van de 'een zesje is ook voldoende' en 'als de leerlingen niet slim genoeg zijn maken we het examen maar gemakkelijker' cultuur?

Overigens zijn kennelijk niet in alle landen de geschreven dan wel ongeschreven regels gelijk. Als ik eens bij de Slechte of een antiquair snuffel erger ik me aan de Duitse boeken die om de een of andere duistere reden de opdruk op de rugband precies op de kop hebben staan. Loop je lekker met je hoofd naar rechts gebogen dan moet je ineens links uit de flank voor een Duits boek.

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Theo et all,

Zo te horen Theo ben je weer "bij de les" , doe kallumpies an met die rottrappies, daar lazer je zoooo af!! :lol: Ik zal een bestelling plaatsen in Nederland, want wachten tot de vertaling hier in Canada verschijnt :roll: :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, ik ben weer aardig bij de les, Harry. Maandag gaat het gips van die poot en dat maakt het dan alweer een stuk makkelijker. Kan ik weer autorijden, want autorijden met én een harnas aan én een gipspoot met drie krachteloze vingers werd me toch te dol. Ze controleren hier erg veel en ik geloof nooit dat de politie het op prijs zou stellen. :)

Dat het boek op pagina 8 begon, had ik zelf ook moeten zien toen ik de PDF controleerde, alleen was ik toen helemaal gefocust op de allerlaatste tik- en taalfouten en fouten in de interpunctie. Bovendien reken ik niet op zoiets. Zoals je oog bij het bekijken van welk stuk papier dan ook - maakt niet uit of het tekst is of afbeelding - van linksonder naar rechtsboven gaat, zoek je het begin van een boek automatisch op een rechterpagina.
Toen ik er iets van zei, werd de man die verantwoordelijk was voor de opmaak, een tikkie kribbig. Dat was heel gewoon, zei hij. Er waren plenty boeken die op een even pagina begonnen en niemand zou er over vallen.
Nou, ik dus wel.
Het zij zo. Niks meer aan te doen. Aan de inhoud doet het niets af.
Vaerderij schreef:Als ik een eerste (voorlopige) reactie mag geven dan komt het woord respect bij me boven. De respectvolle manier waarop je achtergronden hebt uitgezocht en even respectvolle manier waarop je personen en situaties beschrijft en uitbeeldt.
Dank je, Anne. Zo had ik het nog niet bekeken, maar het is dan ook een gegeven dat met respect behandeld dient te worden. En dan bedoel ik respect voor iedereen. Reden waarom ik het van verschillende kanten laat zien.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Theo,

Naar aanleiding van je "klacht" dat je boek op een even pagina begint, ben ik eens de boekenkast ingedoken. Er staan een aantal Alken in met betrekking tot spoorwegen.
Van de 7 bekeken boeken zijn er 4 die op een oneven pagina beginnen en 3 stuks beginnen op een even pagina. Er gaat wel altijd een voorwoord of inleiding aan vooraf.
Het is dus niets vreemd bij Alk dat ze een boek op een oneven pagina laten beginnen.
Ik kom weleens bij ze voorbij. Moet ik de zaak verbouwen? 8) :lol:
Ik heb het boek nog niet gelezen. Ik denk dat ik er mee wacht tot in de vakantie.

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bob schreef:Het is dus niets vreemd bij Alk dat ze een boek op een oneven pagina laten beginnen.
Begonnen ze maar op een oneven pagina, dan was het goed. Ze beginnen op pagina 8. Die had blanko moeten blijven en hoofdstuk 1 had op pagina 9 moeten beginnen. Als je een boek openslaat, kijk je naar rechts, niet naar links. Ik zie vooral bij Engelse en Amerikaanse boeken vaak dat elk hoofdstuk weer op een oneven - dus rechter - pagina begint.

Ach, wat geeft het... Laten we - laat ik - ophouden met zeuren. 8)
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door jandezeeman »

Er komt vast en zeker een volgende druk en dan alles wat er nu niet klopt verbeteren. :idea: :idea:
Krijgen we straks toch een perfect boekwerk :lol: :lol:
Heb ik straks 2 dezelfde boeken in de kast staan, :shock:


Gr.

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.


Plaats reactie