De Kim

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.

Belangstelling voor dit boek?

Ja
25
69%
Misschien...
4
11%
Nee
7
19%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Theo Horsten (R.I.P.)

De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Omdat er geen week voorbij gaat of er wordt naar gevraagd, ga ik ernst maken met de heruitgave in eigen beheer van mijn eerste boek uit 1977

De kim blijft altijd even ver.

De prijs van het boek is afhankelijk van de oplage en daarom zou ik graag een indruk willen hebben van de belangstelling die er werkelijk voor is en daarom begin ik hier dan maar.
Het boek zal gewoon in de boekhandel of rechtstreeks bij de uitgeverij te bestellen zijn.
Het zal een paperback worden op formaat A5, dat is 15 x 21 cm.
Omvang ruim 200 pagina's.
De prijs zal dan naar schatting tussen de 15 en de 20 euro worden.
Als ik er in de komende week werk van ga maken, moet het binnen twee maanden ook rond zijn.
Of ik het omslag zoals hieronder aangegeven, mag gebruiken, moet ik met de oorspronkelijke uitgever overleggen.
Als dat problemen geeft, ontwerp ik zelf een nieuw omslag.
Ik heb het altijd een mooi omslag gevonden, ontworpen door P.A.H. van der Harst.
De titel geef me nooit aangestaan, maar toch laat ik die maar zo om verwarring te voorkomen.
Bijlagen
KIM 300.jpg
KIM 300.jpg (29.29 KiB) 5838 keer bekeken

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: De Kim

Bericht door Cor Leliard »

Goede morgen Theo,
Kan je heel in het kort zeggen waar het over gaat.
Aan de totel te zien zou je zeggen,je blijft "het"proberen maar het doel komt maar niet dichterbij.
Groeten uit een regenachtig en niet zo koud Breda
Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door Ton Pekel »

Hallo Theo
Ik heb op "MISSCHIEN" gestemd, zoals Cor ook al heeft gemeld... waar gaat het over.
Misschien dat je de achterkant van de omslag op dit forum kan zetten.
Hoef je niks te typen op je PC
Ook hier na sneeuw nu regenachtig 3,5 graad....hoera.. geen sneeuw schuiven.... :lol:
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De Kim

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb op JA gestemd omdat Theo met het boek "de Prijs" bewezen heeft een goed maritiem boek te kunnen schrijven. Zijn andere boeken ken ik niet dus ik kan alleen op "de Prijs" afgaan.
In de loop der tijd heb ik vele "maritieme" boeken gelezen. De meeste waren middelmatig tot waardeloos. Het zal hoogst waarschijnlijk een verademing zijn om een goed boek gelinkt aan de zeevaart te lezen.
Kom er maar mee.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: De Kim

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
ik ben heel erg benieuwd naar dit boek! :)
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja, waar gaat het over?
Dat is een goeie vraag, mensen. :)
Dat had ik er inderdaad maar beter gelijk bij kunnen vermelden.
Maar ja, ik ben dan ook een boekverkoper van niks. :roll:

Laat ik beginnen met de tekst die de uitgever destijds op het achterplat zette.
Ook daar was ik het niet mee eens, net zomin als met de titel, maar omdat het mijn eerste boek was, had ik daar weinig in te zeggen en liet ik me ook nogal snel overreden. Maar hier komt hij dus; daarna zal ik mijn eigen versie geven.

Afbeelding

Dat niet goed afgestelde kompas en dat "idool najagen" bevalt me niet omdat het flauwekul is.
Het boek berust op drie persoonlijke ervaringen die helemaal los van elkaar staan, helemaal niets met elkaar te maken hebben, maar die samengevoegd een goed verhaal opleverden. Na dertig jaar vind ik het nog steeds een goed verhaal.

De drie basisgegevens zijn:
  • Je kent iemand al vele jaren, dat denk je althans. Dan sterft hij en ben je door de omstandigheden gedwongen om je in zijn leven te verdiepen waar blijkt dat je hem eigenlijk helemaal niet kende. Dat hij voor jou totaal onbekende kanten had. Dat kan je dan verwonderen, verbazen, maar misschien is het ook een teleurstellende ervaring.
  • Terwijl je bezig bent om je in zijn leven te verdiepen en daardoor gedwongen bent om door zijn meest persoonlijke zaken te gaan, krijg je het gevoel dat hij haast tastbaar aanwezig is. Dat hij over je schouder meekijkt. Ik heb dat voorval ook in "De Prijs" terloops genoemd omdat het zo'n heel sterke en bijzondere ervaring was.
  • Je maakt iets mee dat je diep raakt, een zeer intense ervaring. Op zeker moment komt daar een einde aan, is het afgelopen. Dan begin je te twijfelen en ga je je afvragen of je het eigenlijk wel hebt meegemaakt of dat je het alleen maar gedroomd hebt. Toch zijn er mensen die er ook bij waren, bij wie je het kunt navragen en die bevestigen dat gedeelte dat ze kunnen bevestigen, maar niet alles. Je voelt dat je het eigenlijk maar beter kunt laten rusten, maar keert desondanks terug naar de plaats waar het gebeurd zou zijn. Aanvankelijk vind je daar niets, wat een bevestiging lijkt van je gevoel dat het misschien helemaal niet gebeurd is. Maar dan vind je iets terug... Op den duur geef je het op en gaat verder met je leven. Maar je blijft zoeken in de hoop toch nog eens terug te vinden wat daar ergens achter de kim verdwenen is.
Beter kan ik het niet uitleggen. Nogmaals: dat zijn persoonlijke ervaringen, maar dan los van elkaar. Die ervaringen deed ik deels op in de tijd toen ik "dertiende man" was: reserve-aflosser die overal moest inspringen waar iets bijzonders aan de hand was en waar de reguliere aflosser niet voor beschikbaar was. Ik had mijn koffer steeds gereed staan en was altijd, bij dag of bij nacht, binnen een halfuur klaar om af te reizen. Ik was net een postduif, alleen werd ik uitgevlogen waarna ik per schip terugkwam. Ik kwam in actie bij ziekte en ongevallen, bij echtscheidingen gouden bruiloften en andere calamiteiten, maar altijd onverwacht. Dat betekende dat degene die je moest gaan aflossen ook geen voorbereidingstijd had gehad omdat hij op stel en sprong was afgereisd voordat ik aan boord was omdat er thuis ellende was, of hij was met gillende sirene naar het ziekenhuis gebracht, of hij was dood in zijn hut gevonden, dat kon ook. Dat onverwachte en dat onregelmatige, dat vond ik prachtig. Ik meen dat ik een keer drie schepen in veertien dagen had. Van het vliegveld door de agent aan boord gebracht waar ze al klaar stonden om voor en achter te maken en gelijk weer wegwezen, terug naar Holland, om daar gelijk weer naar Schiphol te gaan voor de volgende. Dat waren niet altijd schepen van de rederij maar ook schepen die "aan kantoor" waren en die even geholpen moesten worden.
Al was het dan meestal kort, je moest natuurlijk wel een poosje in een omgeving leven waar iemand onverwacht uit vertrokken was zonder iets op te ruimen. Je moest kasten en laden openmaken om papieren te zoeken en om je eigen, weinig spullen op te bergen. Dan kon het gebeuren dat je iets tegenkwam en dacht: hé, kijk nou toch eens...
Ik ging daar buitengewoon discreet mee om en dat wist iedereen al snel. Ik zou daar nooit met iemand over praten, ook niet als ik me rot moest lachen omdat datgene wat ik tegenkwam nu wel helemaal niet paste bij de man die ik meende te kennen en al helemaal niet als ik dingen tegenkwam die een beetje een teleurstelling waren, want ook dat gebeurde soms. Dat bedoel ik dus als ik zeg dat je soms wel kunt denken dat je iemand kent, terwijl dat helemaal niet zo is.

Nou ja, daar kun je dus een verhaal van maken. Het schip dat ik bij het schrijven in gedachten had, was voor iedereen die de Groninger kustvaart kende in die tijd, 1976-'77 gemakkelijk te herkennen, zo ook de reder die ik daarbij beschrijf. Ook de kapitein was voor velen herkenbaar, alleen had die nooit op dat schip gevaren. Kortom, het is zoals altijd: Lees maar, er staat niet wat er staat.

Het aardige was echter dat ik de vrouwenfiguur die in het boek voorkomt, volledig uit de dikke duim had gezogen. Dat zweer ik. Die was pure fantasie. Toen werd ik niet lang na het verschijnen van het boek aangesproken door iemand die het had gelezen en dat ging toen aldus:
"Dat schip dat je beschrijft, dat is de ......"
"Ja, dat klopt."
'En die reder die jij Smit noemt, dat is in werkelijkheid ......"
"Ja, dat klopt ook."
"Die kapitein die je beschrijft, dat is ...... van de ......, maar die dooie kapitein, dat is ...... van de ......"
"Dat heb je allemaal heel goed gezien en begrepen."
"Toch snap ik één ding niet."
"Wat snap je dan niet?"
"Hoe kon jij dat nou weten van dat wijf, man? Dat wist echt helemaal niemand!"
"Die heb ik verzonnen. Die dame heb ik uit mijn duim gezogen."
"Kom op, lul nou niet. Die heb je niet verzonnen. Dat klopt allemaal, alleen wist niemand daar iets van behalve ik."

Tja, daar valt natuurlijk niet tegen te knokken... :-D

Maar goed, ik hoop dat dit voldoende informatie geeft en voldoende nieuwsgierig maakt. Het verplicht allemaal tot niets en ik zou ook niet aan een heruitgave beginnen als er niet telkens weer naar het boek gevraagd werd. Ik kan nu wel proberen om de oorspronkelijke uitgever voor een goedkope herdruk te interesseren, maar die voelt daar vast niets voor. Daarom kan ik het maar beter in eigen beheer doen.

Oh, nog even, dan weet je dat je geen kat in een zak koopt. De uitgever van destijds, Nico Witteman van De Boer / Unieboek, durfde toen maar liefst 6000 exemplaren aan, wat heel veel is voor een debuutroman. Daarvan gingen er 4000 vlot over de toonbank, In de twee jaar daarna druppelde dat nog wat na, waarna het overschot in de ramsj ging. Nu kom je het nog maar zelden ergens tegen. Maar 6000 exemplaren... Daar moet je vandaag de dag eens om komen! Nog geen 2000.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: De Kim

Bericht door Compass »

Helaas moet ik NEE stemmen. Ik heb de originele uitgave :lol:

Bert de Boer
Teamspirit

Re: De Kim

Bericht door Teamspirit »

Ik heb ook op ja gestemd. Klinkt als een zeer boeiend boek. Een nadeel is dat ik binnenkort de zee op ga en dus niet meer kan reageren en dus ook niet verder kan regelen.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De Kim

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Teamspirit,

Aan partner, ouders, buurman of vriend zeggen dat je het boek graag wilt hebben en ze hebben voor 5 december a.s. een mooi kadootje voor je. :wink:

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Re: De Kim

Bericht door HarryW »

Lijkt me een mooi boek om mee te nemen aan boord :-D

Gr Harry
Thank You, till the next time Bye Bye


Plaats reactie