Nieuwe scheepvaartboeken
Nieuwe scheepvaartboeken
ZOJUIST VERSCHENEN:
NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 9 en 10
In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre acht delen en wel over Wilde vaart, Lijnvaart (2), Passagiersvaart, Tankvaart, Koelvaart en Kleine Handelsvaart (2). Zojuist zijn de delen 9 en 10 uitgebracht en zullen binnenkort in de winkel liggen.
Deel 9 Lijnvaart (3)
In dit deel worden schepen uit de Korte Lijnvaart in beeld gebracht. Vanuit diverse Nederlandse havens hebben in de loop der jaren vele grote en kleine rederijen diensten onderhouden op havens in Groot-Brittannië en Ierland, Noord-Europa, IJsland, de westkust van Frankrijk, het Iberische schiereiland, Marokko en het Middellandse Zee gebied. De grootste spelers in deze zogenaamde ‘korte lijnvaart’ waren na de oorlog de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, Van Nievelt, Goudriaan & Co., Hollandsche Stoomboot Maatschappij en Wm.H. Müller & Co., rederijen die ook belangen hadden in de intercontinentale lijnvaart. Geleidelijk werden de korte lijnen naar Groot-Brittannië en Noord-Europa nagenoeg geheel overgenomen door ferrydiensten, die inmiddels eigendom zijn van grote buitenlandse concerns. In dit eerste deel gewijd aan de Korte Lijnvaart komen zes van de in de negentiende eeuw gestarte rederijen aan bod die ook na de Tweede Wereldoorlog in de conventionele korte lijnvaart actief waren, P.A. van Es & Co., KNSM, Hudig & Veder, Havreboot, Stoomvaart Maatschappij Zeeland en Wm. H. Müller & Co. Aangezien Müller (Batavier) in 1970 werd overgenomen door de KNSM en werd voortgezet als Scheepvaartbedrijf Kroonburgh (naderhand KNSM-Kroonburgh), zijn ook de na die overname nog aangeschafte schepen opgenomen.
Deel 10 Wilde vaart (2)
In het eerste deel van Wilde vaart (NKB deel 1) zijn de schepen van de voor de Tweede Wereldoorlog opgerichte trampvaartrederijen opgenomen. Buiten enkele kleine rederijen, onder meer behorend tot handelmaatschappijen in de energie-branche, die één of enkele schepen aanschaften, waren het vooral de grote lijnvaartreders die vanuit belangenspreiding na de oorlog een wilde vaartdochter opzetten. Zowel SMN, KRL als KPM hebben in de wilde vaart geparticipeerd en hun belangen werden in 1970 samengevoegd in Holland Bulk Transport. Een grote speler werd de Breskense reder Vroon, die op basis van het succes in de kustvaart en vervoer van levend vee, een grote, internationaal opererende rederij wist te ontwikkelen met belangen in onder meer tank-, koel/vries- en containervaart.
In dit deel van ‘Nederlandse koopvaardijschepen in beeld’ zijn de trampschepen opgenomen van de na de Tweede Wereldoorlog in de algemene vrachtvaart gestarte Nederlandse rederijen die één of enkele schepen groter dan 500 brt in hun vloot hebben gehad, zoals - naast bovengenoemde - Montaan, Anker Kolen, RKC, Voigt, Joon, Reederij ‘Amsterdam’, Triton, William Pont, Buisman, Holscher, Kahn, Invotra, Lijnzaad, James Smith e.v.a.
NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 9 en 10
In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre acht delen en wel over Wilde vaart, Lijnvaart (2), Passagiersvaart, Tankvaart, Koelvaart en Kleine Handelsvaart (2). Zojuist zijn de delen 9 en 10 uitgebracht en zullen binnenkort in de winkel liggen.
Deel 9 Lijnvaart (3)
In dit deel worden schepen uit de Korte Lijnvaart in beeld gebracht. Vanuit diverse Nederlandse havens hebben in de loop der jaren vele grote en kleine rederijen diensten onderhouden op havens in Groot-Brittannië en Ierland, Noord-Europa, IJsland, de westkust van Frankrijk, het Iberische schiereiland, Marokko en het Middellandse Zee gebied. De grootste spelers in deze zogenaamde ‘korte lijnvaart’ waren na de oorlog de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, Van Nievelt, Goudriaan & Co., Hollandsche Stoomboot Maatschappij en Wm.H. Müller & Co., rederijen die ook belangen hadden in de intercontinentale lijnvaart. Geleidelijk werden de korte lijnen naar Groot-Brittannië en Noord-Europa nagenoeg geheel overgenomen door ferrydiensten, die inmiddels eigendom zijn van grote buitenlandse concerns. In dit eerste deel gewijd aan de Korte Lijnvaart komen zes van de in de negentiende eeuw gestarte rederijen aan bod die ook na de Tweede Wereldoorlog in de conventionele korte lijnvaart actief waren, P.A. van Es & Co., KNSM, Hudig & Veder, Havreboot, Stoomvaart Maatschappij Zeeland en Wm. H. Müller & Co. Aangezien Müller (Batavier) in 1970 werd overgenomen door de KNSM en werd voortgezet als Scheepvaartbedrijf Kroonburgh (naderhand KNSM-Kroonburgh), zijn ook de na die overname nog aangeschafte schepen opgenomen.
Deel 10 Wilde vaart (2)
In het eerste deel van Wilde vaart (NKB deel 1) zijn de schepen van de voor de Tweede Wereldoorlog opgerichte trampvaartrederijen opgenomen. Buiten enkele kleine rederijen, onder meer behorend tot handelmaatschappijen in de energie-branche, die één of enkele schepen aanschaften, waren het vooral de grote lijnvaartreders die vanuit belangenspreiding na de oorlog een wilde vaartdochter opzetten. Zowel SMN, KRL als KPM hebben in de wilde vaart geparticipeerd en hun belangen werden in 1970 samengevoegd in Holland Bulk Transport. Een grote speler werd de Breskense reder Vroon, die op basis van het succes in de kustvaart en vervoer van levend vee, een grote, internationaal opererende rederij wist te ontwikkelen met belangen in onder meer tank-, koel/vries- en containervaart.
In dit deel van ‘Nederlandse koopvaardijschepen in beeld’ zijn de trampschepen opgenomen van de na de Tweede Wereldoorlog in de algemene vrachtvaart gestarte Nederlandse rederijen die één of enkele schepen groter dan 500 brt in hun vloot hebben gehad, zoals - naast bovengenoemde - Montaan, Anker Kolen, RKC, Voigt, Joon, Reederij ‘Amsterdam’, Triton, William Pont, Buisman, Holscher, Kahn, Invotra, Lijnzaad, James Smith e.v.a.
De eeuw van de `Nederland` 1870-1970.
Beste Kombuizers,
Het boek, De eeuw van de `Nederland` (boeknummer ISBN 90 74861 21 0) NUGI 646/922 .)
is een fantastische mooi boek met prachtige foto's en verhalen over de geschiedenis van de SMN.
(Het is de bedoeling niet dat ik dit boek wil promoten hoor, want daar word ik geen € beter van).
Misschien is dit boek al eens de revue op deze topic gepasseerd.
Het boek `Voor en Achter`Het verhaal achter de Zeeman, ISBN 90 288 3680 2, ook met een allerhande van verhalen en foto's, is leuk om te lezen.
Ik heb deze boeken een jaar of drie geleden gekregen als verjaardagscadeau .
M.v.g. Bertus.
Het boek, De eeuw van de `Nederland` (boeknummer ISBN 90 74861 21 0) NUGI 646/922 .)
is een fantastische mooi boek met prachtige foto's en verhalen over de geschiedenis van de SMN.
(Het is de bedoeling niet dat ik dit boek wil promoten hoor, want daar word ik geen € beter van).
Misschien is dit boek al eens de revue op deze topic gepasseerd.
Het boek `Voor en Achter`Het verhaal achter de Zeeman, ISBN 90 288 3680 2, ook met een allerhande van verhalen en foto's, is leuk om te lezen.
Ik heb deze boeken een jaar of drie geleden gekregen als verjaardagscadeau .
M.v.g. Bertus.
Re: De eeuw van de `Nederland` 1870-1970.
Hallo Bertus
Je heb het over het boek De eeuw van de Nederland ,ik heb hem ook ge kocht,bij de
boekenwinkel ging het al niet meer ,de uitgever vertelde dat hij al uitverkocht was,ik heb
hem toen gekocht in het scheepvaart museum in Rotterdam die had er toen nog een
paar,maar dat is wel 4 jaar geleden,ikvind het ook een heel mooi boek
vrGroetHenk
Je heb het over het boek De eeuw van de Nederland ,ik heb hem ook ge kocht,bij de
boekenwinkel ging het al niet meer ,de uitgever vertelde dat hij al uitverkocht was,ik heb
hem toen gekocht in het scheepvaart museum in Rotterdam die had er toen nog een
paar,maar dat is wel 4 jaar geleden,ikvind het ook een heel mooi boek
vrGroetHenk
Re: Nieuwe scheepvaartboeken
Nieuw boek:
Boek over scheepsmemorabilia: Lijnvaart in herinnering verankerd
Ijmuiden, 25 oktober 2010
Onlangs verschenen de twee delen van ‘Lijnvaart in herinnering verankerd’. Aan de hand van objecten, afkomstig van de grote lijnvaartrederijen uit de peridode 1855-1980 wordt een schat aan informatie verkregen, waarbij de lezer met meer dan 1500 afbeeldingen een blik wordt gegund in de keuken van het verzamelgebied scheepsmemorablia.
De selectie omvat de 11 grootste rederijen, die een lijndienst onderhielden in de periode 1855 – 1980. In deel I treft men een selectie aan van fraaie scheepsmodellen, kunstnijverheid, kommaliewant en scheepssouvenirs. Deel II toont een selectie van schilderijen en prenten, posters, folders, labels, stickers, affiches, aandelen, doopcertificaten, menu’s, emaille agentschapborden, administratieve boekwerken en bescheiden, postvlaggen en tot slot penningen en medailles.
Wim Barten, Dick Griffioen en George Reuchlin hebben gezamenlijk zes jaar aan de totstandkoming van deze beide delen gewerkt. De samenstellers van het boek geven van ieder verkocht boek € 2.50 aan de KNRM. Iedere donateur van de KNRM kan nu voor een speciale actieprijs in het bezit komen van één of beide delen van het boek "Lijnvaart in herinnering verankerd”. Normaal is de prijs per deel € 39,95, de actieprijs is € 34,95 per deel en bij afname van beide delen €64,95 (exclusief verzendkosten).
U kunt deze boeken bestellen via email of via W. Barten e/o D.G.Griffioen, Uitlandseweg 6 A, 1759 JG Callantsoog onder vermelding van het donateursnummer en uw woonadres.
Boek over scheepsmemorabilia: Lijnvaart in herinnering verankerd
Ijmuiden, 25 oktober 2010
Onlangs verschenen de twee delen van ‘Lijnvaart in herinnering verankerd’. Aan de hand van objecten, afkomstig van de grote lijnvaartrederijen uit de peridode 1855-1980 wordt een schat aan informatie verkregen, waarbij de lezer met meer dan 1500 afbeeldingen een blik wordt gegund in de keuken van het verzamelgebied scheepsmemorablia.
De selectie omvat de 11 grootste rederijen, die een lijndienst onderhielden in de periode 1855 – 1980. In deel I treft men een selectie aan van fraaie scheepsmodellen, kunstnijverheid, kommaliewant en scheepssouvenirs. Deel II toont een selectie van schilderijen en prenten, posters, folders, labels, stickers, affiches, aandelen, doopcertificaten, menu’s, emaille agentschapborden, administratieve boekwerken en bescheiden, postvlaggen en tot slot penningen en medailles.
Wim Barten, Dick Griffioen en George Reuchlin hebben gezamenlijk zes jaar aan de totstandkoming van deze beide delen gewerkt. De samenstellers van het boek geven van ieder verkocht boek € 2.50 aan de KNRM. Iedere donateur van de KNRM kan nu voor een speciale actieprijs in het bezit komen van één of beide delen van het boek "Lijnvaart in herinnering verankerd”. Normaal is de prijs per deel € 39,95, de actieprijs is € 34,95 per deel en bij afname van beide delen €64,95 (exclusief verzendkosten).
U kunt deze boeken bestellen via email of via W. Barten e/o D.G.Griffioen, Uitlandseweg 6 A, 1759 JG Callantsoog onder vermelding van het donateursnummer en uw woonadres.
Groeten Sander
Re: Nieuwe scheepvaartboeken
Geen idee wanneer deze is uitgegeven. Uitgever "Aprilis - Zaltbommel".
quo vadis
Re: Nieuwe scheepvaartboeken
Vandaag zag ik dan eindelijk het 2e deel van de "Willem Ruys". In de boekwinkel liggen. Prijs 62,50.
mvgrt.
Anne
mvgrt.
Anne
Re: Nieuwe scheepvaartboeken
Van gebruiker Enst, George Venendaal, kreeg ik een mailtje dat hij een nieuw boekje heeft uitgegeven met de veelbelovende titel "Hij die nooit gevaren heeft weet niet hoe een zeeman leeft".
Hij stuurt mij een gratis exemplaar, ben erg benieuwd.
All the best
Jos
http://www.boekscout.nl/html/boek.asp?id=1736
Hij stuurt mij een gratis exemplaar, ben erg benieuwd.
All the best
Jos
http://www.boekscout.nl/html/boek.asp?id=1736
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Nieuwe scheepvaartboeken
Hallo Jos,
Laat ff weten wat je vond van het boek
gr Cor
Laat ff weten wat je vond van het boek
gr Cor
Il parle Il a parle
Re: Nieuwe scheepvaartboeken
Hallo Jos,
Dat heb je snel geplaatst.
Morgen verstuur ik het boekje.
Groet,
George Venendaal
Dat heb je snel geplaatst.
Morgen verstuur ik het boekje.
Groet,
George Venendaal
Re: Nieuwe scheepvaartboeken
Hallo George,
ik kijk er naar uit.
Je had natuurlijk ook radiopeilingen en decca, de radiopeilingen gaven je een indicatie waar je ongeveer zou kunnen zitten en de decca werkte pas goed als je in het Kanaal zelf zat.
Tja, zo ging dat vroeger.
Bij welke rederij heb je gevaren?
All the best
Jos
ik kijk er naar uit.
Vanaf de Atlantic het kanaal aanlopend was de 100 vademlijn altijd een van de vaste zekerheden van het gegist bestek, of je op de koerslijn zat moest je altijd maar afwachten totdat je de vuurtoren van Ouessant in zicht kreeg, met helder weer was de blink op grote afstand al te zien, bij slecht zicht was Ouessant altijd vrij laat zichtbaar op de radar.bleek de gis aardig te kloppen. Het snijpunt van koerslijn en dieptelijn was even na zessen bereikt
Je had natuurlijk ook radiopeilingen en decca, de radiopeilingen gaven je een indicatie waar je ongeveer zou kunnen zitten en de decca werkte pas goed als je in het Kanaal zelf zat.
Tja, zo ging dat vroeger.
Bij welke rederij heb je gevaren?
All the best
Jos