Amazone, Brazilie

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Mart Hoogedoorn »

De velletjes van de Onza's onder mijn barretje,...zou ze nù niet meer kopen :oops:
adelaide 005.jpg
adelaide 005.jpg (32.81 KiB) 5679 keer bekeken
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Brazuca »

Volgens mij is er behalve de moeilijke bevaarbaarheid, door ondieptes, de vele meanders, zandbanken en andere obstructies nog een andere reden waarom het gekapte hardhout niet drijvend over de rivier wordt vervoerd en dat is het soortelijk gewicht van hardhout. Veel van die hardhout soorten hebben een s.g. van dicht bij de 1,0 en sommigen zijn zelfs zwaarder dan water zoals ijzerhout, dat betekent dat die grote boomstammen niet echt lekker drijven, maar als een ijsberg voor het grootste gedeelte onder water blijven.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door gerardN »

Hallo Kombuizers,
Mijn naam is Gerard Nijmeijer. Ik ben niet zo bekend op het forum, maar heb wel redelijk wat berichtjes op mijn naam staan. Ik heb gevaren bij de KNSM, NETM en de KHL. Ik ben gestopt na een paar jaar als 3e wtk bij de KHL te hebben gevaren op bijna alle boten(behalve de oude Gooiland). Ik heb zeer veel hobbies, maar houd me nu bezig met het schrijversvak. Mijn eerste boek gaat uitkomen en heet "Het Buenos Aires complot". De Waterland van de KHL speelt een grote rol, evenals sommige opvarenden en lieden uit Buenos Aires en Rio Grande. Het is een fictie story waarin ex collega's voorkomen, uiteraard allen onder andere namen. Mogelijk zullen enkelen zich hierin herkennen. Bepaalde onderdelen/situaties in het boek hebben in werkelijkheid plaats gevonden.

Thans hebben zich twee POD-uitgevers(printing on demand) gemeld om mijn debuut boek uit te willen geven. Kost me niets. Een POD uitgever kan een boek uitgeven per exemplaar. Elk afzonderlijk boek, dat wordt besteld, wordt vervolgens gedrukt onder een isbn nummer. Het gehele printproces in geautomatiseerd. De uitgever zit dus nooit met een onverkochte voorraad boeken. Het boek wordt geregistreerd bij Centraal boekhuis te Culemborg. Ik weet nog niet met welke uitgever ik in zee ga. Heb de contracten reeds thuis liggen. Voorwaarde bij beide uitgevers is, dat ik bij Boekscout 40 e-mail adressen moet aanleveren en bij Free Musketeers 50 e-mail adressen. Ik heb er al heel wat. Kunnen jullie me nog aan een aantal email adresjes van particulieren helpen? Dat zou prachtig zijn. De email adressen moet ik aan de uitgever doorspelen, waarin opeenvolgend deze mensen dan netjes eenmalig via een email wordt gevraagd wordt of ze benaderd willen worden door de uitgever. (e.e.a. volgens onderstaande concept email). Hopenlijk willen jullie mij wat emailadresjes aanleveren. Bij voorbaat mijn dank.
vr.gr.
Gerard Nijmeijer

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vertrouwelijk

Voorbeeldmail voor het vragen van toestemming bij het toesturen van de promotiemailing naar mensen uit uw eigen omgeving.
-----------------------------
Beste...mevr./hr.,............................

Boekscout.nl gaat mijn boek "Het Buenos Aires complot" uitgeven. De uitgever wil aan een select aantal mensen, die mogelijk geinteresseerd zijn, een promotiemailing sturen op het moment dat het boek beschikbaar is.

De uitgever heeft mij verzekerd, dat je e-mailadres alleen gebruikt zal worden voor het verzenden van de promotiemailing van mijn boek. Je zult dus eenmalig een bericht van hem ontvangen.

Als je deze promotiemailing van Boekscout.nl wilt ontvangen, laat me dat dan even weten, dan kan ik je e-mailadres aan de uitgever doorgeven.
Kopieer in dat geval onderstaande zin in je mail naar mij:

Ik geef toestemming voor gebruik van mijn mailadres voor het toezenden van eenmalige promotiemailing.
.................Uw naam.....................

Vriendelijke groeten.
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Gerard,

Geen idee hou oud je bent, maar ik zat in een ver verleden met een Nijmeier in Den Helder op Fort Erfprins voor de opleiding Koopvaardijbeveiliging. Dat was ook een wtk.
Twee dingen staan me van hem bij: hij en ik waren de twee enigen van onze bak K 1-1 74 die "Zeer goed" op ons getuigschrift kregen. Dat is één. Het tweede is dat ik nog altijd weet dat de vader van die Nijmeier bij de Koninklijke Marine had gediend en postuum de Militaire Willemsorde had gekregen. Ben jij bijgeval die Nijmeier of ben je daar een zoon van?
De Nijmeier die ik bedoel, vind je op onderstaande foto, gehurkt, helemaal rechts. Helemaal links zit ik. Ik ken nog een aantal namen van de anderen, maar niet allemaal.

Afbeelding

Dit gezegd hebbende: je boek dat door Boekenscout wordt uitgegeven zonder dat dat jou iets kost. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik zet daar zéér grote vraagtekens bij en zou je met klem willen aanraden om nog eens heel goed na te denken en uit te pluizen waar de instinker zit. Want die is er, neem dat gerust van mij aan. Van Boekenscout weet ik niets, maar de ervaringen met Free Musketeers zijn niet onverdeeld gunstig, om het dan maar heel voorzichtig uit te drukken. Een van onze geachte forumleden was ook zo haastig met het tekenen van een contract en ook hij hoefde niets te betalen. Nou, vergeet het maar. Ik weet niet hoeveel exemplaren hij inmiddels heeft verkocht van de stapel boeken die hij - toen de aap tenslotte uit de mouw kwam - verplicht was af te nemen. Enfin, ga maar eens wat rondkijken op het forumonderdeel "Boeken". Ik hak al een slordig jaartje met de boekenbijl - dik dertig jaar, om wat preciezer te zijn - en heb ook enige ervaring met internetuitgeverijen POD. Lees om te beginnen DIT maar eens.

Uitgeven in eigen beheer gaat uitstekend en als ik nog in Nederland woonde, zou ik nooit meer anders doen - denk ik. Maar dan zou ik het ook écht in eigen beheer gaan doen. Ik zou mijn boek helemaal zelf opmaken, zelf het omslag ontwerpen en me vervolgens bij de Kamer van Koophandel inschrijven als uitgever. Dat is een heel simpele zaak en dat heeft als voordeel dat je dan je eigen ISBN's kunt aanvragen. Dat is de enige voorwaarde voor een ISBN: je moet uitgever zijn. Vroeger kostte een ISBN-nummer iets van 6 euro; ik meen dat het nu 23 euro kost, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Vervolgens zou ik mijn eigen drukker zoeken en daar een deal mee maken. Datzelfde doen al die "internetuitgevers" ook en die laten jou dan vervolgens - terecht - betalen voor hun diensten. Maar ik bedoel maar: daar zit verder helemaal niets bij.
Al dat gescherm van die "internetuitgevers" met royalty's, is grote flauwekul. Ik zie dat Boekenscout 10% van de netto verkoopprijs betaalt. Nou, dat mag dan ook wel. Ik weet niet hoe dik jouw boek is, maar als het een roman is, een thriller, dan zit je toch al gauw aan 300 pagina's. Als je dat in eigen beheer gaat uitgeven, kom je toch al gauw aan een verkoopprijs van 21,95 of daaromtrent. Je houdt dat niet op 19,95. Zeg nou maar even dat het 22 euro wordt. Daar zit 6% btw in, dus de nettoprijs is 20,07. Jij vangt 2 euro per boek. Wil je je eigen boek kopen, dan betaal je 16,50. Als je er 100 verkoopt, mag je blij zijn en dus vang je 200 euro. Blijft de vraag hoeveel je eerst hebt moeten investeren.

Neem van mij aan: voor niks gaat de zon op en het barst van de oplichters en zakkenvullers die inspelen op het grote verlangen van mensen om een boek uitgegeven te krijgen. Van datgene wat ze aangeboden krijgen, wordt 85% uitgegeven. Ja, wat een wonder: waarom zouden ze het niet uitgeven? Jij betaalt, dus hun kassa rinkelt en daar gaat het om.

Ik wens je alle succes met je boek, Gerard, maar nogmaals: kijk uit!

Als in eigen beheer wilt uitgeven, kan ik je twee uitgeverijen aanraden, maar die vind je ook als je dat stukje leest waar ik je hierboven op wees. Daar betaal je gewoon voor het opmaken en het omslagontwerp en vervolgens zeg je maar hoeveel je er gedrukt wilt hebben. Daar rolt dan een prijs per exemplaar uit en dan helpen zij je bij het vaststellen van een verkoopprijs. Kostprijs plus 30% is vrij normaal. Maar die 30% zjjn dan wel helemaal voor jou, minus wat administratiekosten.
Bij die twee betrouwbare internetuitgevers, moet je rekenen op een investering van ongeveer 500 euro, maar dan weet je ook heel precies waar je aan toe bent. Het beste wat je daarna kunt hopen, dat is dat je je kosten er weer uithaalt. Dan zul je er ongeveer 150 moeten verkopen.

In april 2005 gaf ik het bundeltje Vroeger had je lol in eigen beheer uit. Dat loopt na vijf jaar nog steeds en daar heb ik geen omkijken meer naar. Dat gaat allemaal vanzelf; ik krijg alleen zo nu en dan een factuur en een paar centen op mijn rekening. Ik heb werkelijk geen idee meer hoeveel exemplaren er in die vijf jaar zijn verkocht, maar dat moeten er inmiddels toch aardig wat zijn. Iedereen blij: de internetuitgever die € 1,10 per boekje krijgt en ik ook, want ik krijg 3,90. Ook daar kan ik geen Ferrari van rijden, maar ik hoef er helemaal niets meer voor te doen. Kijk, dat zijn eerlijke zaken. Ik heb daar destijds een paar centen in moeten steken - ook iets van een 500 euro - en die waren er al vrij gauw weer uit. Dat was mijn enige voorwaarde toen ik besloot om het in eigen beheer te gaan doen: het hoefde geen geld op te leveren, maar het moest wel kostendekkend zijn. Inmiddels heb ik er vast wel een paar centen aan verdiend, maar ik heb geen idee hoeveel en dat interesseert me ook niet. Die eerste investering van ongeveer 500 euro, daar zit de verdienste van die internetuitgever in en dat is een heel normale en eerlijke zaak. Je weet ook precies wat ze daar voor doen. Natuurlijk hebben ze een deal met een drukker en zijn de drukkosten die ze jou berekenen een beetje hoger dan wat ze in werkelijkheid betalen. Nou, dat mag; dat is eerlijke handel. Zij maken het boek keurig voor je op, maar ze geven ook een handleiding uit waarin precies staat hoe je dat zelf kunt doen en dan bespaar je weer een paar centen, ik meen iets van 80 euro. Ik laat dat liever aan hun over; leven en laten leven, dan weet ik dat het goed gebeurt en hoef ik niets te doen. Het omslagontwerp doen ze ook voor je; doe je dat zelf, dan is dat prima, maar dan krijg je géén korting. Het gaat mij niet om die paar tientjes ontwerpkosten, maar ik vind het gewoon leuk om het zelf te doen. O, in die eerste investering zit ook die paar centen voor het aanvragen van een ISBN. Denk je nou echt dat ze dat gratis voor je gaan doen? En opname in het Centraal Boekhuis kost ook geld en dat wordt aan je doorberekend. Waarom zouden Boekenscout en Free Musketeers jou die centen cadeau doen?

Als "internetuitgevers" jou vragen om mee te helpen bij hun promotie, dan deugt er bij voorbaat al iets niet. Ik zou daar nooit aan beginnen. En echt: geloof ze niet als ze zeggen dat iets gratis is. Waar doen ze het dan voor? Voor jouw mooie blauwe kijkers? Of omdat ze in jou bij voorbaat een groot literair talent zien? Vergeet het maar.
Boek uitgeven: prima. Je weet zelf wel of je iets goeds hebt geproduceerd of niet. Twijfel je daaraan, dan moet je het aan iemand laten lezen die dat kan beoordelen en bereid je dan voor op kritiek. Want alleen dan heb je er iets aan: als iemand je duidelijk en zonder omhaal vertelt wat er goed is aan je boek, maar vooral ook wat er niet goed is en hoe dat beter zou kunnen.

De kans om je boek bij een reguliere uitgever onder te brengen, is heel klein. Als je dat toch wilt proberen en je gaat het insturen, hou dan rekening met maanden wachten op een antwoord met grote kans op een afwijzing. Uitgevers worden bedolven onder de ongevraagde manuscripten en alleen als je contacten hebt in die wereld, maak je kans om niet helemaal onderin die enorme stapels terecht te komen.
En van die keiharde feiten in het boekenvak en die kleine kans om je boek uitgegeven te krijgen, maken bepaalde lieden handig gebruik door jou te vertellen dat al die reguliere uitgevers gek zijn en dat je bij hun moet komen. Zij geven jouw boek uit, gegarandeerd. Dat kost je niets - je krijgt zelfs nog geld toe.
Jaja, en da geleufde gij...? :-D

Ik heb nog even nagekeken wat het aanvragen van een ISBN nummer kost:
Als u een publicatie wilt uitgeven in eigen beheer, dan kunt daarvoor online een ISBN aanvragen bij het Bureau ISBN Registratie.
Het tarief voor het aanvragen van een uitgeversaanduiding is in 2008 € 47,17 (excl. BTW), en het registreren van een ISBN kost € 6,42 (excl. BTW). De kosten voor een uitgeversaanduiding gelden voor iedere nieuwe uitgever, ook als u in eigen beheer uitgeeft. Kies bij het invullen van het online formulier alleen voor een eenmalig ISBN wanneer u zeker weet dat u daarna nooit meer een boek zult uitgeven. Om bij een volgende uitgave niet opnieuw voor de uitgeversaanduiding te hoeven betalen kiest u op het formulier voor bv 'eens in de paar jaar'.
Het is dus nog steeds € 6,42, maar je moet eenmalig betalen voor de uitgeversaanduiding. Inschrijven bij de kamer van Koophandel is dus niet noodzakelijk.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door gerardN »

Hallo Theo,
Bedankt voor je uitgebreide beantwoording. Ik zal proberen om op een aantal punten van je schrijven in te gaan. Allereerst kennen wij elkaar al geruime tijd vanuit dit Forum. Ik ben 65 jaar jong en al geruime tijd vervroegd gepensioneerd. Echter de laatste jaren heb ik niet vaak meer op Kombuispraat gezeten. Ik had teveel andere hobbies. Zo ben ik o.a. reeds een aantal jaren druk bezig als wtk bij de Rotterdamse zeekadetten in de Waalhaven. Verder een uitgebreide groentetuin en nog meer. Deze winter heb ik me op het schrijven gestort. Allereerst heb ik mijn 10 jaar koopvaardij beschreven. Deze map met tekst (A4 formaat) en foto's is echter niet bedoeld om te publiceren. Een deel uit de map (de ondergang van de Jacob Verolme) is reeds door de Beverwijkse schrijver Willem Moojen in zijn boek "Bakboord uit" opgenomen. Lanasta uit Emmen geeft dit uit. Over de naam Nijmeijer het volgende. Ik ben geen familie van de Nijmeijer, zoals jij bedoelt. Een van mijn grootvaders heeft vroeger bij de Kon. Marine in Athjee gediend, maar dat is al weer heel wat jaren geleden. Zijn naam was Hermanus Vrouwe. Ook heb ik geen connecties met de beroemde/beruchte ??? Tanja Nijmeijer in Columbia. De afgelopen winter heb ik dus heel wat afgeschreven en ik vind het een prachtige hobby. Het heeft altijd wel een beetje in mijn bloed gezeten. Vanuit mijn vroegere wal-loopbaan echter bleef het altijd bij technische rapportages en veel verder kwam ik niet. Over het eerste boek, dat ik nu wil laten uitgeven heb ik zo'n 4 maanden gedaan en het telt rond de ca. 250 pagina's. Ik heb het internet langdurig afgestruind naar uitgevers en de meesten daarvan willen een geprinte copy aangeleverd hebben. Daar heb ik helemaal geen zin in, dus ik heb gezocht naar uitgevers, die genoegen namen met een email en attachment. Zo stuitte ik op de POD-uitgevers. Ik heb thans twee contracten thuis liggen, die ik aan 't bestuderen ben. Mijn uitgangspunt is, dat ik er niet veel aan behoef te verdienen. Maar ik wil er ook geen stuiver zelf aan uitgeven. Deze twee uitgevers, zowel de Free Musketeers als Boekscout nemen alle kosten op zich, ook het aanvragen van een ISBN nummer, etc. Het kost me niets, uitgezonderd het feit, als er teveel correcties moeten worden gepleegd. Daar wordt per correctie of pagina een bedragje voor berekend, hetgeen ze in hun contract exact opgeven. Hier zit natuurlijk wel een addertje onder het gras, want wat zij een correctie vinden, kan in mijn ogen wel goed zijn. Voor de omslag zijn ook geen kosten. Ik moet zelf zorgen voor een printklare copy volgens een door hun opgegeven formaat/protocol. Per boek ontvang ik zo'n 10 tot 12 %. Vang me niet exact op deze getallen. Dus bij verkoop 1000 exemplaren is er 120 euro voor mij. Begrijp me goed, het gaat mij om de eer. Ik hoef er absoluut niet van te leven. Het is voor mij allemaal hobbywerk. Er worden geen exemplaren vooraf gedrukt. De uitgever gaat pas drukken als er vraag is naar een paar exemplaren, zodat hij dus nooit met een onverkochte voorraad boeken blijft zitten. Het klinkt mij allemaal vrij positief in de oortjes, maar je hebt inderdaad gelijk, dat de uitgever degene is, die er veel aan kan verdienen. Ik zie het natuurlijk wel zo, dat de uitgever er van moet leven en een kantoortje draaiende moet houden met mogelijk personeel. Ik gun hen dat ook best een redelijke winst. Zelf uitgeven heb ik absoluut geen zin in. Ik wil het puur bij het schrijven houden. Eigenlijk denk ik met Free Musketeers in zee te gaan, aangezien deze uitgever het boek promoot bij Bol.com, Bruna, Scholtens, etc. Boekscout doet dit niet. Free Musketeers is ook met zijn correcties goedkoper dan Boekscout verneem ik uit de contracten. Ik hoop, dat je mijn instelling wilt begrijpen. Theo, ik hoop graag nog wat van je te horen. Nogmaals mijn hartelijke dank voor het geven van je mening.
vriendelijk groetend,
Gerard Nijmeijer
Hellevoetsluis.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Gerard,

Jij bent die Nijmeier dus niet. In mijn aantekeningen schrijf ik die naam trouwens als Neimeier, dus dat is een ander. Maakt verder ook niet uit. Terug naar je boek.

In 4 maanden een boek schrijven is wel supersnel, man. Mijn eerste boek duurde net zo lang als een kind maken: ik deed er negen maanden over. Dat was 250 pagina's manuscript, wat uiteindelijk in druk 204 pagina's werden. Over de laatste, De Prijs, heb ik vijf jaar gedaan, maar dat was dus alleen het schrijven. Al met al ben ik vanaf de eerste aantekeningen tot het moment dat het boek uitkwam 15 jaar bezig geweest. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet gauw tevreden ben; het moet allemaal kloppen tot in de kleinste details.

Tja, een geprint manuscript... De reguliere uitgeverij accepteert nooit een manuscript per e-mail. Die willen dat uitgeprint hebben op A4 met 1,5 regelafstand en brede kantlijnen. Daarnaast willen ze dan ook nog een korte samenvatting van het verhaal hebben wat niet meer dan drie A4-tjes in beslag mag nemen, maar waarin wel heel duidelijk tot uitdrukking moet komen wat het is en waar het over gaat. Wil je je print terug hebben als ze er niets in zien, dan moet je de portokosten er bij insluiten. Als je geluk hebt, krijg je een briefje dat ze het hebben ontvangen en dat je over ongeveer drie maanden hoort wat ze ervan vinden. Gewoonlijk krijg je het onmiddellijk terug met een standaardbriefje waarin ze zeggen dat het heel interessant is, maar dat het niet "in het fonds past". Vaak hoor je ook helemaal nooit meer iets.

Bij internetuitgevers is dat anders; die vinden het prima als je ze een manuscript mailt. Hoe meer hoe liever. Maar laat ik er verder niet op doorgaan. Ik ken ze en ik heb geen enkel vertrouwen in ze. Toch heb ik zelf ook een bundeltje bij een internetuitgeverij ondergebracht, zul je dan misschien zeggen. Ja, dat klopt. Ik had die verhalen liggen. ik wist dat er belangstelling voor was, maar ik wist - en weet - ook dat het heel erg moeilijk is om een verhalenbundel bij een reguliere uitgeverij onder te brengen. Ik was even naar Nederland geweest en kocht op de terugweg op Schiphol een HP-De Tijd. Daarin stond een uitgebreid artikel over het fenomeen "uitgeven in eigen beheer" en "internetuitgevers". Ze lieten een aantal van die lieden de revue passeren en kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat er maar twee waren die betrouwbaar waren en deden wat ze beloofden. Daar heb ik toen eentje van gekozen: BOEKENBENT en daar ben ik vijf jaar later nog alijd heel tevreden over. Die doen helemaal niks gratis en waarom zouden ze ook? Ze vertellen je precies wat het kost en doen voor dat geld exact wat ze beloofd hebben te zullen doen; daar zit niks tussen. Ik zeg "ze", maar het is gewoon een mevrouw die dat thuis vanuit haar kamertje allemaal regelt en een goeie deal met een goeie drukker heeft.

Zoals je elders hebt kunnen lezen, komt er binnenkort een heruitgave van mijn eerste boek uit 1977 De kim blijft altijd even ver. Als je de berichten niet hebt gelezen, kun je ook HIER even klikken, dan ben je helemaal op de hoogte. Ik wilde dat in eigen beheer doen omdat ik niet verwachtte dat een reguliere uitgever er iets voor zou voelen om een boek van 33 jaar geleden in herdruk uit te geven. Ik ben toen op zoek gegaan naar een betrouwbare internetuitgever. Dat ik niet opnieuw naar Boekenbent ging, was niet omdat ik niet tevreden was, maar omdat ik een ander zag die de boeken wat fraaier verzorgde en dat vond ik voor dit boek belangrijk. Ik kwam toen terecht bij KIRJABOEK. Ook die doen niets gratis; je moet gewoon alles betalen, maar je weet precies wat het kost en wat je krijgt. Meer verlang ik niet. Ik was helemaal klaar om met ze in zee te gaan, maar vond het niet meer dan netjes om de uitgever die De Prijs uitgaf - Uitgeverij De Alk in Alkmaar - te vertellen waar ik mee bezig was, onder vermelding dat zij, naar ik aannam, toch niets voor een heruitgave voelden. Tot mijn verbazing bleken ze daar wél brood in te zien en dus gaat dat nu door. Ik heb dat liever, want dan heb ik er verder geen omkijken meer naar en kost het me écht geen geld. Echte uitgevers nemen het risico om jouw boek uit te geven in de hoop daar een paar centen wijzer van te worden. Vandaar dat ze erg goed uitkijken wát ze uitgeven. Internetuitgevers nemen geen enkel risico; die geven gewoon alles uit wat ze toegestuurd krijgen en laten de schrijver er voor betalen.

Zelf via een internetuitgever 1000 boeken verkopen is érg veel, Gerard. Of is dat een tikfout en bedoel je 100 stuks? Een echte uitgever met echte contacten in de boekhandel waagt zich voor een eerste druk aan hooguit 2000 exemplaren. Als jij er via het internet 200 verkoopt, mag je je beide handjes dichtknijpen. Je zegt dat je bij verkoop van 1000 exemplaren 120 euro krijgt, maar ik neem aan dat je 100 exemplaren bedoelt.
Wat die correctiekosten betreft: ik weet niet wat Free Musketeers berekent, maar bij Kirjaboek betaal je daar 3,50 per 1000 woorden voor. Free Musketeers zal vast niet minder rekenen. Dat kan nooit per pagina of per correctie, maar alleen voor een heel manuscript. Per correctie kan immers niet? Je zult het toch echt helemaal moeten lezen, aandáchtig lezen, om de fouten te vinden. Jij hebt 250 pagina's manuscript dus dat zullen 100.000 woorden zijn en dus ga je 350 euro betalen voor de correctie. Als ze het goed doen, is dat niks te veel want corrigeren is tijdrovend en inspannend werk. Met 100.000 woorden heb je 3 tot 4 dagen werk. Bij mij hoeven ze dat niet te doen; ik doe dat zelf, zoals ik ook voor uitgeverijen wel manuscripten van anderen persklaar heb gemaakt. Maar dat zal dus zo'n onverwachte kostenpost worden die je op je bordje krijgt bij een "gratis" uitgave.

En dan hebben we het dus over corrigeren en nog niet over redigeren. Als je boek redactie nodig heeft, dan moet je daar extra voor betalen, gewoonlijk per uur waarbij 35 euro per uur vrij normaal is. Redigeren wil dus zeggen: kromme zinnen verbeteren, bepaalde gedeelten schrappen of omwerken, kortom: het manuscript verbeteren. Een goede redacteur kan wonderen doen voor een boek. Goede redacteuren zitten alleen bij goede uitgeverijen. Goede, reguliere uitgeverijen, doen dat allemaal zelf; daar komt de schrijver niet bij te pas en hoeft daar dus ook niet voor te betalen.

Maar goed, ik begrijp dat je met Free Musketeers in zee wilt gaan. Ik wens je succes. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen persoonlijke ervaringen met ze heb, maar als ik links en rechts mijn oor te luisteren leg, dan kan ik daar geloof ik alleen maar blij om zijn. Hieronder vind je de reactie van iemand die zijn boek bij hen onderbracht en ook zo blij was dat ze dat helemaal gratis en voor niks voor hem verzorgden terwijl hij alleen maar geld zou verdienen:
Tja, die Free Musketeers. Prachtige reclamepraat op hun site: "Het kost u totaal niets, WIJ verzorgen alles, GEEN addertje onder het gras, wij staan voor betrouwbaarheid " bla bla. Dat blijkt compleet gelogen te zijn. Ze eisten dat ik 50 boeken zou afnemen, anders werd er niets gedrukt. En zelf betalen. Toen ik een mailtje stuurde met de opmerking dat alles toch gratis is en dat zij voor alles zorg zouden dragen, dreigden ze met de rechter en mijn manuscript te stelen en het in eigen beheer uit te geven. Ik ben echt niet bang van een rechtszaak, en had dit waarschijnlijk ook wel gewonnen. Maar daar koop ik niks voor, en dat weten die schurken. Dus heb ik maar 50 boeken zelf gekocht, en ga kijken hoe het loopt. Je vroeg hoe ik over die lui denk: Keiharde leugenaars die met grote dreigementen van diefstal van het manuscript en de rechter een schrale winst proberen te maken.
Dat "promoten" bij Bol en Bruna en Scholtens moet je ook met een baal zout nemen. Bol is gewoon een webwinkel. Veel mensen denken dat Bol een meneer is, maar het is gewoon Boeken On Line. Ik weet niet hoeveel Bol per boek krijgt, maar Bruna eist 50 procent van de netto verkoopprijs met recht van retour. Dat is pas gemakkelijk geld verdienen. 30 procent is normaal voor de boekhandel. Voor uitgaven zoals die van Boekenbent neemt de boekhandel genoegen met 20 procent. Ze hoeven er tenslotte ook helemaal niets voor te doen; ze nemen de boeken niet op voorraad, maar bestellen ze simpelweg per stuk en geven ze door. Kassa.

Nou, nogmaals succes. Ik hoor graag eens hoe het afloopt en kijk met belangstelling uit naar je boek.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door gerardN »

Hallo Theo,
Allereerst heel veel dank voor de moeite, die je doet om mij op de goede weg te helpen. Mijn oogjes gaan steeds verder open en daarom heb ik bedacht om voorlopig nog geen beslissing te nemen om bij Free Musketiers of Boekscout mijn boek onder te brengen. Contracten tekenen doe ik voorlopig dus nog niet. Jouw advies is heel duidelijk. Er zitten mij te veel addertjes onder het gras. Van Boekenbent had ik ook gehoord. Kirjaboek heb ik nog niet onderzocht. Ik ga weer verder zoeken naar uitgevers. Tijdens mijn vakantie op Lanzarote vorig jaar kwamen ik en mijn echtgenote in contact met de schrijfster Annemarie Verkerk. Zij zat ook in ons Bungalowparkje. Ze is schrijfster van vele "chiklets" of hoe zoiets moge heten. Haar boeken werden uitgegeven bij Ellessy. Ook met hen heb ik contact gehad, maar Ellessy wilde een geprinte versie toegestuurd krijgen, net als de meeste uitgevers. Misschien moet ik ook maar eens een geprinte versie naar deze club opsturen. Er zat inderdaad een foutje in mijn sommetje van 1000 boeken. 100 boeken leveren dus 120 euro op. Nogmaals heel veel dank voor je positieve bijdrage. Ik ga weer verder met mijn speurtocht en zal je op de hoogte houden.
vriendelijk groetend,
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Verstandig om nog even goed na te denken, Gerard. Het zou jammer zijn als er weer iemand het slachtoffer werd van die zakkenvullers op het internet. Als je zelf vertrouwen hebt in datgene wat je hebt geschreven en denkt dat anderen bereid zullen zijn om het te kopen, dan zul je of de lange weg moeten volgen en trachten een gewone reguliere, gevestigde uitgever te vinden die bereid is je boek uit te geven, of je moet een paar centen investeren en het zelf doen. Wat let je om een offerte te vragen aan Boekenbent of Kirjaboek? Dat verplicht tot niets en dan krijg je een eerlijk antwoord. Dan weet je precies waar je aan toe bent en kun je eenvoudig uitrekenen hoeveel je moet verkopen om je kosten terug te verdienen.
Twee exemplaren naar de Koninklijke Bibliotheek en twee exemplaren naar de Bibliotheekdienst. Als die laatste, de Bibliotheekdienst, het goed genoeg vindt om het te laten beoordelen, dan heb je kans dat veel Openbare Bibliotheken het opnemen en dat tikt ook lekker aan. Hou er wel rekening mee dat de mensen die boeken beoordelen voor de Bibliotheekdienst, zéér kritisch zijn. Je hebt publiciteit nodig en dus moet je vervolgens besluiten of je recensie-exemplaren naar daarvoor in aanmerking komende kranten en tijdschriften zal sturen. Met die vier exemplaren voor de KB en de Bibliotheekdienst worden het al met al een stuk of tien exemplaren, kosten die bovenop je aanvankelijke investering komen.
In Ellessy heb ik me ook wel eens verdiept. Die zijn aardig kieskeurig en dat is alleen maar goed.

Nou, meer kan ik je ook niet vertellen. Mocht je denken dat ik nog iets voor je kan doen, dan laat je het maar weten.

Hartelijke groet,

Theo Horsten
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door gerardN »

Hallo Theo,
Nog even een kleinigheidje herstellen. De schrijfster, die we spraken op Lanzarote was niet Annemarie Verkerk, maar Anita Verkerk. Zij zat met haar laptop in het park te typen. Haar man vermaakte zich wel. Leuk om dat mee te maken. Aangezien ik toen zelf 10 jaar koopvaardij op papier had gezet met foto's, etc. (Niet voor de uitgever maar voor mijn nageslacht) was ik helemaal in de stemming om zelf ook iets proberen te schrijven. Korte tijd later stond er in de Telegraaf een hele pagina over "hoe schrijf ik mijn eigen boek?" Dat gaf de doorslag om zelf ook iets te schrijven. Tijd genoeg nu. Misschien zit het ook wel een beetje in mijn genen. Mijn vader was graficus en heeft zijn hele leven doorgebracht in drukkerijen en wilde ook ooit zelf schrijven. Hij heeft het nooit zover gebracht. De oorlog meegemaakt (twee wereldoorlogen) en het gezin ging voor. Ik heb gelukkig in een luxe tijd geleefd en kwam gelukkig nooit iets te kort. Anita Verkerk gaf uiteindelijk het laatste zetje en zo ging het balletje rollen. Ik heb veel plezier aan mijn eerste verhaal beleefd en ga er nu mee verder. Dus nu op zoek naar een goede uitgever.
Theo, bedankt en je zult hopenlijk nog van me horen.
Groeten,
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Amazone, Brazilie

Bericht door gerardN »

Beste KHL collega's, Kombuizers en alle andere internetters,
(Met dank aan Theo Horsten voor zijn adviezen)

Eindelijk is het dan zover. Mijn eerste boek (debuut) is uitgekomen per 1 september 2010 onder de titel "Het Buenos Aires complot". Het is een triller, doorspekt met een vleugje romantiek. Het gaat over een terroristisch groepje in Buenos Aires, dat met behulp van smokkelhandel via een vrachtschip, de "Waterland" van de Zuid Amerika Lijn (ZAL), aan financieële middelen tracht te komen, om hiermee hun doelstelling, d.m.v. misdadige aktiviteiten, waar te kunnen maken.

Afbeelding

ISBN nummer 9789460080845

De bedoeling van de groep is om strafvermindering of rehabilitatie af te dwingen voor de foute Argentijnen uit het Videla(dictator) bewind. De ondergrondse BA-groep met de naam HAB (Hijos del Argentinos Buenos) wordt gevormd door kinderen van foute Argentijnen. Deze kinderen (thans dertigers) worden hun hele leven achtervolgd door misdaden van hun ouders, waardoor ze zelf hun carriere de mist in zien gaan. De drugs worden geproduceerd en gekocht in een plaatsje op het Zuid Hollandse eiland Voorne Putten en via een vrachtschip, het ms. Waterland, van de Zuid Amerika lijn (ZAL) naar Argentinie gesmokkeld. Op deze smokkelroute vinden een paar gewelddadige zaken plaats. De hoofdpersoon in het boek is de 3e werktuigkundige Nico Meyer, die een verhouding aan boord krijgt met een stewardess.
Het verhaal begint in december 1989, toen de containervaart nog in de kinderschoenen stond.
Het is verkrijgbaar in elke boekhandel en 15 september 2010 te zien op de website van Bol.com. en op de website van Kirjaboek.nl.
Uitgeverij Kirjaboek.nl.
Het volgende boek, waar ik nu druk mee bezig ben heeft de titel: Goeree over de rooie.

Gerard H. Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.


Plaats reactie