Jeugdboeken

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Jeugdboeken

Bericht door Arie »

Afbeelding


Een waarschijnlijk onderschat iets; de invloed van jeugdboeken en de keuze voor een zeevarend beroep.Natuurlijk moest er al wel wat in je schuilen wou je zo'n boek kiezen in de bibliotheek.
Er zijn er velen geweest, helaas niet zo levendig vandaag de dag meer.
Zelf veel de verhalen van Norel en van van Kampen gelezen.
Bijv. voor de mast, op de grote vaart, van doggersbank tot barentszee, ketelbinkie...
Anton Beuving heeft er ook wat geschreven maar ikzelf ben daar te jong voor, veel "oudere" forumgebruikers zullen hem wellicht wel kennen.

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Arie.
Heel mooi onderwerp!
Uiteraard heb ik alle lectuur verslonden die er over de scheepvaart in de Bieb te vinden waren. En ik had mazzel, mijn vader werkte bij Uitgeverij Elsevier, dus alle boeken van Jan de Hartog had ik destijds in mijn bezit.
Hier een mooi voorbeeld van een niet zo bekend boek wat ik zojuist gescanned heb, met mooie illustraties.
"'Een spannend boek voor de oudere jongens" staat er in de aanhef.
All the best
Jos

Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"Antonton Beuving heeft er ook wat geschreven," zeg je.
Hij schreef meer dan 60 boeken.

Hier twee van zijn jeugdboeken die ik zelf heb.

Afbeelding

Afbeelding

Anton Beuving heette in werkelijkheid Anton Oliemans, maar dat vond hij geen naam om onder te schrijven, zei hij zelf. Gelijk had hij. :)

De meeste van zijn boeken hadden betrekking op de zee, maar daarnaast schreef hij een zeer succesvolle reeks detectiveromans met rechercheur "Hakkie Waaldijk" in de hoofdrol.

De volledige lijst vind je hier:

http://www.liacs.nl/home/kosters/vnsterac.html

Maar dat was nog niet alles: Anton Beuving schreef maar liefst 2800 liedjes! De meest bekende daarvan is uiteraard "Ketelbinkie", met muziek van Jan Vogel, maar er zijn talloze bekende liedjes die iedereen kent en die nog steeds worden gedraaid zonder dat wordt gezegd dat het van Anton Beuving is.

O ja, hij schreef ook nog een stuk of wat toneelstukken en ik meen 2 musicals. Hij werd geboren in 1902 en overleed in 1977. Een werkzaam leven, dat mag je wel zeggen. :)

Op http://www.boekwinkeltjes.nl/ vind je op dit moment 18 van zijn boeken, voornamelijk jeugdboeken, in prijs variërend van 2,50 tot 11 euro.
Jaap de Roode (RIP)

Bericht door Jaap de Roode (RIP) »

Afbeelding

Ze staan nog steeds in de kast
Groet
Jaap
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier zo'n mooie illustratie uit het boek "Als de Zee roept".
All the best
Jos


Afbeelding

De Baviaan sprong op de schouders van een der mannen (blz.35)
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Bericht door Arie »

Dat van ketelbinkie was bekend maar dat ie zoveel geschreven had...
heb via wat 2e hands boekewinkeltjes wel een paar van zijn boeken kunnen kopen o.a. vuur aan bakboord.
Er is ook een roman van hem maar die heet bakboordsvuur..loopt tragisch af.
Wel leuke titels: vuur aan bakboord, zeeman tegen wil en dank, de verstekeling, de lading brandt..
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Bericht door Arie »

Afbeelding
Huib
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jul 2004 16:56
Locatie: Stad aan 't Haringvliet
Contacteer:

Bericht door Huib »

Afbeelding

Omslag van de zevende druk. Afbeelding is anders dan het exemplaar van Theo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr, Huib
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Prachtig al die oude boeken, waarvan ik er in mijn jeugd ook verschillende heb versleten, nu geen 1 meer huis helaas, maar voor de liefhebbers van wat nieuwere boeken, kreeg ik een lijst van Fred, die zijn collectie met ruim 700 boeken te koop aan biedt, met redelijke prijzen, goede service, en voor ieder wat wils kijk op:
www.neptunusboek.nl
groetjes ruud
Ps. Een beetje reclame moet kunnen, hij heeft mij in ieder geval zeer goed/netjes verzorgd, nog bedankt Fred.
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Leuk onderwerp,

Zeker wel alle boeken van K.Norel gelezen.
Trouwens alles wat er in de bibliotheek was te vinden qua varen en jeugdboeken wel gelezen. Naar aanleiding van die boeken wilde ik natuurlijk naar zee.
Dat vond m'n grootvader die bij de Rotterdamsche SHV zat echter geen goed plan. Hij wist m'n ouders over te halen dat ik een technische opleiding ging doen zodat ik daarna bij de RDM kon gaan werken. Nog steeds vind ik het jammer dat ik niet vaar al heeft dat ook z'n voordelen. De RDM is het ook niet geworden en dat is achteraf maar goed ook.

Groet.


Plaats reactie