IJslandvaarders

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: IJslandvaarders

Bericht door Bob R.I.P. »

Als het gaat over dories zie ik beelden van een zeilschip met opeen gestapelde roeiboten (dories). Heb ik daar een film over gezien of zou het een boek geweest kunnen zijn met een levendige beschrijving van een dergelijke vistocht? In mijn beleving was het een Portugees of Baskisch schip. Ook zie ik beelden van een dorie eenzaam op zee. Het moederschip is niet te zien vanwege de mist.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding.Afbeelding.Afbeelding

Bob, dat is de verfilming van het hierboven genoemde boek van Kipling, Captains Courageous uit 1937, met Spencer Tracy.
Nog altijd op DVD te koop en ook na 75 jaar nog steeds de moeite waard.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: IJslandvaarders

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Theo,

Het zou het kunnen zijn. Het is echter al een hele tijd gelden, zolang dat ik niet eens meer weet wanneer het ongeveer geweest is. Je hebt van die vaste punten in je levensgeschiedenis. Was het nu voor of na mijn vaartijd, huwelijk, nieuwe baan? Zelfs dat weet ik niet. Als ik de film, ik ga er naar op zoek, zie ben ik benieuwd of het een ah, ah Erlebnis wordt.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: IJslandvaarders

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb nu diverse scenes uit Captains Courgeous bekeken, maar er ging geen lichtje branden.

In Nederland heet deze film Stormduivels. De film is onderscheidde met een oscar.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jaap v D

Re: IJslandvaarders

Bericht door Jaap v D »

Afbeelding

grts Jaap
Mariner (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Theo,

Neem aan dat je onderstaande klassieker ook - ergens - in de boekenkast hebt staan.

Afbeelding


Groets,

Mariner
Mariner (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Effe eentje voor Harry;

De bouw van de replica van de Canadese Grand Banks schooner Robertson (II) werd beschreven in The Boatman met een schitterende voorplaat, die, (zoals het hoort), enigszins geleden heeft door de tand des tijds :-D );

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groets,

Mariner
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mariner schreef:Neem aan dat je onderstaande klassieker ook - ergens - in de boekenkast hebt staan.
Jaag me maar weer op kosten! :-D
Nee, die heb ik dus niet in mijn boekenkast staan, maar zojuist besteld op Abebooks.
14 euro inclusief porto. Hardcover, very good, first edition 1951.

Je lijkt Harry wel; die smeert me ook doorlopend boeken aan.
Die heeft ook geen meelij met ouwe potjesschippers die van een karig pensioentje moeten rondkomen. :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJslandvaarders

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tja Horsten.....Potjes schipperen is een ding......schoeners is een andere zaak :roll: Ik bedenk me natuurlijk wel 2 keer voordat ik ga redetwisten met ene Horsten, laat staan als ie Kipling d'r bij haalt...ik heb nota bene zijn beroemde IF hier ingelijst aan de muur hangen.
Toevalliger wijze staat er hier ook een mooi bossie papier op de plank betreffende schoeners en hoe ze daar vroegaah de kost mee verdienden hier op de kust. Geloof nou van mij; zo zachies an ook 20+ jaar bekend hier aan en op de Atlantic, Newfoundland en de Grand Banks inclusief; dat er geen zwaarder zeemansleven is geweest dan dat van de visserslieden in dories. Ik heb m'n brilletje er even voor opgezet en ik tel er dus 2 in deze prachtige " uit het dory-man vissers leven gegrepen leven" foto welke ik scande uit het bijzonder fraaie boek van KeithMcLaren " A race for real sailors"..zie hieronder.

Er wordt op dit moment een splinternieuwe Blue Nose gebouwd in Lunenburg, ze zal wel Blue Nose3 gaan heten of zo iets, ter leeringhe ende vermaek heb ik er 2 foto's bijgezet.

Naast Kipling ben ik ook een fan van Alan Villiers, zeeman, zeiler, schrijver optima forma, maar dat boek van hem heb ik nou net niet, wel de volgende betreffende schoeners, inclusief tekeningen om er eentje te bouwen.Marq de Villiers is niet de eerste de beste met de pen en zijn boek is ook bijzonder. Ik hoop dat jullie de volgende plaatjes interessant vinden:
Bijlagen
BlueNose2-Dories-tow-2-men.jpg
BlueNose2-Dories-tow-2-men.jpg (68.23 KiB) 4717 keer bekeken
BlueNose2-RaceRealSailors.jpg
BlueNose2-RaceRealSailors.jpg (136.84 KiB) 4717 keer bekeken
BlueNose2-2.jpg
BlueNose2-2.jpg (118.43 KiB) 4717 keer bekeken
BlueNose2.jpg
BlueNose2.jpg (108.5 KiB) 4717 keer bekeken
BlueNose2-5.jpg
BlueNose2-5.jpg (90.39 KiB) 4717 keer bekeken
BlueNose-New12-07-2011.jpg
BlueNose-New12-07-2011.jpg (132.41 KiB) 4717 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJslandvaarders

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nog een paar....
Bijlagen
Blue-Nose-New-2011.jpg
Blue-Nose-New-2011.jpg (290.32 KiB) 4717 keer bekeken
BlueNose2-saga1.jpg
BlueNose2-saga1.jpg (214.05 KiB) 4717 keer bekeken
BlueNose2-1.jpg
BlueNose2-1.jpg (132.64 KiB) 4717 keer bekeken
BlueNose2-4.jpg
BlueNose2-4.jpg (168.95 KiB) 4717 keer bekeken
BlueNose2-3.jpg
BlueNose2-3.jpg (203.46 KiB) 4717 keer bekeken
BlueNose2-6.jpg
BlueNose2-6.jpg (85.37 KiB) 4717 keer bekeken
HighlanderSea-NewDeck.jpg
HighlanderSea-NewDeck.jpg (107.36 KiB) 4717 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie