Probleem Maxtor Externe HD

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is vrijwel hetzelfde als Tune-Up Utilities waar Baas Jos ons een keer op heeft gewezen en dat ik sindsdien dagelijks gebruik, maar ik zal dit ook eens proberen. Ik denk niet dat het helpt, maar het is sowieso een handige site om bij problemen te gaan kijken. Bedankt voor de link, Gerard.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Heeft je drive nog wel dezelfde driveletter als voorheen?
Kan zijn dat door gebruik van een andere externe drive (usb stick of i.d.) je driveletter toewijzing is "opgeschoven" dus ipv D: opeens E:
Kan hij ook van in de war raken

Kun je in schijfbeheer aanpassen

Instellingen-config.scherm-systeembeheer-computerbeheer-schijfbeheer

Je kunt ook nog even proberen met masterboorterecord opnieuw schrijven
Even google met "fix master boot record" geeft wel wat instructie
Ik weet niet zeker meer of dit ook voor NTFs geldig is

Groeten,
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mijn computerboer is er gistermiddag dik twee uur mee bezig geweest en heeft alles uit de kast gehaald wat hij erop los kon laten en dat was nogal wat. Hij is een computerboer van het allereerste uur en geen domme kastenverkoper.
Drive uit zijn omhulsel gehaald en in een andere pc gezet. Niets hielp; er was gewoon niet in te komen. Uiteindelijk geformatteerd en dus alles wat erop stond, verloren. Nu bleek gelukkig dat toch 95% op die andere externe schijf stond, dus het verlies is niet al te groot.

Groter is mijn verlies van vertrouwen in harde schijven in het algemeen vooral omdat hij het niets bijzonders vond; het kan je dus elke dag overkomen. Hij werkt nu weer normaal, maar ik heb de neiging om hem gewoon in de vuilnisbak te flikkeren. Dat doe ik niet, maar ik ga inderdaad backups van de backup maken. :)

Ik heb meer vetrouwen in memorysticks omdat daar geen bewegende delen in zitten. Zullen misschien ook wel de geest kunnen geven, ik weet het niet. Iemand daar slechte ervaringen mee?

Als ik een boek vertaal, maakte ik vroeger per pagina een backup omdat ik toen nog geen UPS had en hier het licht soms even knippert, vooral in de zomer als het ergens onweert, waarbij je computer zonder UPS vrolijk opnieuw opstart. Dus telkens als ik een pagina af had, opslaan en een backup maken. Dan kon ik dus nooit meer dan één pagina kwijtraken, wat toch altijd nog een uur, soms twee uur werk is, maar door luiheid ben ik ook wel eens een volle dag kwijtgeraakt.

Met een UPS is die ellende voorbij. Nu maak ik een paar keer per dag een backup, maar dan wel gelijk twee, naar twee memorystcks. Je moet er toch niet aan denken dat zoals nu, nu ik net een vertaling klaar heb en zit te corrigeren, 4 maanden werk zomaar verdwenen kan zijn.

Een boek neemt geen ruimte in, hooguit 4Mb en zonder de toeters en bellen van de tegenwoordige versies van MS Office, nog geen 2Mb, dus daar heb je geen enorme harde schijf voor nodig. Vroeger had je nog twee floppy drives en maakte ik daar backups op, ook twee, want je wilt niet weten hoe vaak een floppy bij intensief gebruik de geest gaf. Nu zijn de schijfjes in stilte uitgestorven. Ik heb nog steeds een drive, maar ik kan me niet herinneren wanneer ik die voor het laatst heb gebruikt.

Hoe het ook zij: ik geloof dat je beter uit bent met twee externe drives van, pakweg, 80Gb elk dan met eenjte van 250Gb of nog groter.
Het kost me straks een dag om de 5% die verloren is gegaan overnieuw te doen, - alleen maar muziek rippen - maar ik heb weer een lesje gehad.

:)


Plaats reactie