Dia,s in foto,s op de Pc overzetten.

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door proet »

Wat van belang is bij een scanner is de resolutie en het gebruiks gemak.
Een speciale filmscanner is gemakkelijk om te werken je stopt de film er in en het werkt. Ik gebruik zelf een Epson perfection 3490 scanner en ik moet alles met de hand er in stoppen (doet trouwens wel 5 foto's tegelijk. en bevalt uitstekend de resolutie is 4800 dpi. verder bewerkt ik indien nodig e.e.a. met photoshop indien nodig (want negatieven raken wel eens beschadigt.

Sterkte bij het scannen met wat voor apparaat dan ook. Het moet leuk blijven.

Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Bericht door Evert Sikkema »

Kijk maar eens op het Kustvaartforum bij:
Zelf gemaakte foto's in Buitenlandse Havens
Daar heb ik een paardagen geleden 16 foto's geplaatst die gescand waren van dia's.
Ze zijn niet allemaal van de hoogste kwaliteit, maar ik heb eerder het idee dat het aan de dia's zit (die zijn namelijk 32 jaar oud) dan dat het aan het scannen zit.
Ik heb 2 jaar geleden een Epson scanner gekocht voor 150 euro (het model weet ik even niet meer en ik kan het ook niet nakijken want ik ben niet thuis op't ogenblik).
Scannen van foto's, (kleinbeeld)negatieven en dia's gaat prima, maar ik vind het scannen van dia's wel een werkje waar je veel geduld voor moet hebben, want je moet de ingeraamde dia's één voor één scannen.

groeten
Evert Sikkema
Leen B

Dia,s in foto,s op de Pc overzetten.

Bericht door Leen B »

Hallo Evert ik heb voor de klus om die ouwe dia,s te scannen een Hp Scanjet 3800 gekocht. Er gaan twee dia,s tegelijk in en het resultaat verschild per dia. De ene dia is donker en wat je ook doet hij blijft donker.{ alleen de negers die er op staan zijn erg blij met dat resultaat!] Maar weer anderen geven toch wel een goed resultaat althans voor mij dan. Ik ben voor 65 % tevreden en mijn mening is ook dat onze dia,s misschien wel wat te oud zijn. Ik haal de dia,s na de Jetscan ook nog eens door een eenvoudig foto bewerking programma. Mijn ervaring is dat ook overbelichte dia,s het beste met mijn scanjet in een zeer goed resultaat terug te brengen zijn. Ik ben nu zo,n 14 dagen met deze megaklus bezig en heb er nu ongeveer 700 gedaan. Ik heb er nog ongeveer 700 te gaan, en moet af en toe even stoppen om dat ik dan de bomen door het bos niet meer ziet. Annie zegt dat het door mijn glaasje komt maar naar mijn weten is dat glaasje volkomen onschuldig. Jan Kramer
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Bericht door Evert Sikkema »

Ja, Jan, dat scannen is een hele klus.
Gisteren kon ik het model van mijn scanner niet geven, omdat we bij onze dochter waren, waar ik mijn "verhaaltje"plaatstte, maar mijn scanner is een Epson Perfection 2580 Photo.
Als je bij www.epson.nl kijkt kun je hem via ZOEKEN nog wel vinden, maar ik kon er zo vlug niet achter komen of hij nog te koop is.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Ook ik heb een HP Scanjet 3800 aangeschaft.
Dit zijn mijn eerste probeersels, nog onbewerkt.
Allebei genomen met een halfkleinbeeldcamera, Olympus pen D, gekocht in 1965.
Gr. Arie.



negatief uit 1992
Afbeelding

Dia uit 1968
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Bij Office is een Epson V350 in de aanbieding €119,00 excl. BTW. Wie heeft er ervaring met deze scanner?
Moi,
Anne
delano

helpdesk

Bericht door delano »

men kan de dia,s in raampjes laten en zo scannen
maar uw scaner moet wel negatief kunnen scannen
dat wil zeggen een spiegel in de deksel
ik werk met een canon 8000f gaat prima
groetjes delano


Plaats reactie