Freon: een vraag aan onze koeltechnici.

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Freon: een vraag aan onze koeltechnici.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Onze airco pikte het af en dat is vervelend als alle hitterecords van de laatste twintig jaar worden gebroken. Donderdag haalden we de 45 graden en dat had ik hier in de afgelopen twaalf jaar nog niet meegemaakt. De veertig graden halen we elke zomer wel eens een dag, maar 45 graden...

Maar goed: de airco had dus service nodig. We hebben een Mistubishi met een binnen- en een buitenunit. Ik had al eens gekeken en er bleek freon 22 in te zitten. Nu weet ik toevallig dat dat sinds enige jaren binnen de EU niet meer mag worden gebruikt en dat freon 410a hiervoor in de plaats is gekomen. Ik lette dus scherp op wat die vent ging gebruiken en tot mijn verbazing bleek hij een fraaie, gloednieuwe fles met 13 kilo freon 22 bij zich te hebben waar hij ons krap een kilootje van gaf. Ik zei dat ik dacht dat dat verboden was en dat was ook zo, zei hij, maar het was in Bulgarije, dus hier vlakbij, nog volop verkrijgbaar, dus fuck dat verbod en het lazarus voor de EU. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Nu vroeg ik dus hoe het verder moest als die 22 toch op raakte. Kon er dan gewoon 410 in? Nee, dat kon niet, zei hij. Dan zat er niets anders op dan een andere airco aan te schaffen. De installatie voor R410 was veel gecompliceerder - en dus duurder - dan voor R22 en dus hoopten ze maar dat Bulgarije het nog tot in lengte van jaren zou blijven verkopen.

Dat begrijp ik dus niet. Kan iemand me dat eens uitleggen? Wat is het grote verschil of je nu R22 samenperst en weer laat expanderen of R410?
Waarom wordt een installatie dan gecompliceerder?

Gewoon maar en geïntereseerde vraag omdat ik eigenlijk dacht dat het net zoiets was als met verschilende smeerolieën: niet mengen, maar de ene soort er helemaal uit en nieuwe erin.

.

albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Bericht door albert s »

Zo ver ik weet is de vervanger voor R-12, R-134a en voor R-22 R-404a . Probleem is dat voor beide soorten de druk hoger ligt om de zelfde temperatuur te bereiken., voor R-404a zo'n 20%. Bovendien zal je (waarschijnlijk) een ander expansie ventiel nodig hebben en is de soortelijke warmte anders ( lager), dus kleinere capaciteit. Grote installaties zijn vaak wel om te bouwen, maar kleinere units is dit niet economisch.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Albert, dat is duidelijk en daar kan ik me het een en ander bij voorstellen. Betekent dus wel dat in landen waar dat verbod op R22 strikt wordt gehandhaafd, de mensen aardig op kosten worden gejaagd. Of mag het in bestaande installaties nog wel worden gebruikt, bijgevuld, zoals bij ons?

Ik las ergens dat het elektriciteitsverbruik met een vervanger voor 22 zo'n 10% hoger wordt. Dat wil dus zeggen dat wat er aan de ene kant voor het milieu wordt gewonnen, aan de andere kant deels weer verloren gaat door een hoger stroomverbruik.
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Bericht door albert s »

Zover ik weet is er een overgangsperiode of regeling. Hoe groter de installatie hoe eerder hij aangepast of vervangen moet worden. Hoe snel kleine installaties ( koelkasten ??? of kleinere airco units) moeten worden aangepast ( in Nederland) , ik heb geen idee.

Albert
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Ik meen mij te herinneren dat R-22 in bestaande installaties tot 2010 gebruikt mag worden.

Groetjes Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Airco

Bericht door ferryvaneeuwen »

Enkele weken geleden heb ik zelf een split airco van 12.000 BTU geïnstalleerd, dus geschikt voor zelfmontage. Gewoon gepostordered bij Wehkamp voor €499.- Merk Tristar en waarschijnlijk Made in China.
Afbeelding

Vorig jaar moest de airco van mijn auto bijgevuld worden en dat alleen al kostte met een paar ons gas €150.- Bij de Tristar zaten twee slangen van elk 3.5 meter alhoewel bij de Wehkamp specificaties 4 meter genoemd werd

Het lastigste bij deze montage was nog het gat van 70 mm door de spouwmuren te boren. De totale muurdikte inclusief de spouw is 35 cm. Je hebt er eigenlijk zo'n diamantboor voor nodig maar ik heb het met een wolfraamboor en een hoop beitelwerk gedaan.

Het aansluiten is verder een fluitje van een cent. Voor de inbedrijfstelling moet je een ventiel precies 10 seconden ingedrukt houden om de lucht uit de koperen koelleidingen te verdrijven. Hij was gelijk voor z'n 'roodkoperen' moet ik zeggen. Ik heb nog drie Panasonics in huis die tien jaar geleden geplaatst zijn. Ik zal de prijs hier maar niet noemen...... Zo'n klein condenswaterpompje wat een paar maanden geleden vervangen moest worden kostte alleen al €250.- exclusief arbeidsloon. Maar in die tijd waren airco's in NL vrij zeldzaam en was zelfmontage nog ondenkbaar. Een aanrader voor iedereen die boze plannen heeft. Als een eenvoudige vonkenboer het al kan......;-)

Ik heb ook nog zo'n verrijdbaar ding staan met zo'n akelige slang voor naar buiten. Begin daar echter noooooit aan! Een hoop herrie en weinig koeling omdat het ding noodzakelijkerwijs (warme) lucht aanzuigt onder deurkieren door en zo het effect weer teniet doet.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hier loont het absoluut niet om zelf je airco te plaatsen. Ze zijn allang blij dat ze er eentje aan je kunnen verkopen. Een servicebeurt kost, inclusief bijvullen van freon, 50 euro, dus dat zijn ook de kosten niet. Let wel, dat is hier, op het Griekse platteland. In Athene kost dat 70 euro.
Deze Mitsubishi kostte zeven jaar geleden 1400 euro en sindsdien zijn ze niet duurder geworden. Als we in 2010 zouden moeten vervangen, vind ik het prima. In dat geval zou ik weer Mitusbishi nemen, maar dan een iets grotere waarop je een tweede binnenunit kunt aansluiten. Nu kan hij het maar net aan, terwijl hij toch ruim voldoende capaciteit heeft voor de ruimte die hij koel moet houden, maar dat komt omdat de binnenunit op de verkeerde plaats zit. Daar waarschuwde de installateur ook voor, maar de plek waar hij hem eigenlijk had willen hebben, vond mijn vrouw niet mooi en daar valt dan uiteraard niet tegen te lullen. :wink:
Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. »

Freon R22 is nog steeds verkrijgbaar,ook in Griekenland,maar alleen nog te gebruiken op bestaande installatie's,op nieuwe installatie's is het al lang verboden.

De koelmiddelen die nu op nieuwe installatie's gebruikt worden zijn hoofdzakelijk;R 410a voor klimaat installatie's,zo als airco's,R 507a voor industrieéle installatie's,koel zo wel vriesinstallatie's en voor huishoudkoel en vrieskasten wordt voor 90% propaan gebruikt.

Gr.Joop(een koeltechniekus)
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Joop!
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Het is maar dat u het weet !!

Dear Yahoo! Photos user,

For some time now, we've supported two great photo sharing services: Yahoo! Photos and Flickr. But even good things come to an end, and we've decided to close Yahoo! Photos to focus all our efforts on Flickr "” the award-winning photo sharing community that TIME Magazine has called "completely addictive."

We will officially close Yahoo! Photos on Thursday, September 20, 2007, at 9 p.m. PDT. Until then, we are offering you the opportunity to move to another photo sharing service (Flickr, KODAK Gallery, Shutterfly, Snapfish, or Photobucket), download your original-resolution photos back to your computer, or buy an archive CD from our featured partner (for users of the New Yahoo! Photos only). All you need to do is tell us what to do with your photos before we close, after which any photos remaining on Yahoo! Photos will be deleted and no longer accessible.

Of course, we hope you'll join us at Flickr (you can even use your Yahoo! ID), but we also realize that Flickr may not be for everyone. In the end, we want you to find the service that's right for you, and we hope you take some time to learn more about your options before making this important decision.

Please give us your decision by Thursday, September 20, 2007, at 9 p.m. PDT. After that time, any photos remaining in Yahoo! Photos will be deleted. Click here to make your decision, or review a list of our frequently asked questions.

Thanks for being a part of the Web's largest photo sharing service "” we hope to see you over at Flickr!

The Yahoo! Photos team
Old sailors never died.

Gr Willem V.


Plaats reactie