Noodgenerator thuis.

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Noodvoorziening

Bericht door ferryvaneeuwen »

Klopt Theo. Het blijkt alleen dat in veel gevallen de noodgenerator als die nodig is niet wil starten omdat het aan goed en geregeld onderhoud mankeert. Bovendien moet je regelmatig de generator starten om te zien of de zaak nog goed werkt. Zelf ben ik begonnen met een converter die van 12VDC naar 220VAC omzet. Ik kan deze converter met akkuklemmen op de batterij van mijn auto in de garage aansluiten waarna ik 300 W tot mijn beschikking heb. Een beetje weinig maar voor stoel of bed genoeg. Deze converter heb ik nu als backup voor het geval de Honda onverhoopt niet aan de praat te krijgen is. Met dat ding kan ik het in principe een hele tijd uithouden want als de akkuspanning te laag wordt hoef ik de auto maar te starten en het ding is zo weer vol.

Zelf hou ik ook mijn antieke telefoonaansluiting om dezelfde reden. Als alles uitvalt kan ik nog met één toestel uitbellen. Ik heb een KZM-telefooncentrale in huis waarmee mijn echtgenote ook de voordeur electrisch kan openen en met de deurpost tevens kan praten met degene die aanbelt. Tevens heb ik een kleurencamera bij de voordeur die op elke TV in huis laat zien wie er aanbelt. Zo kan ik met een gerust hart even weg om boodschappen te doen e.d.

Stel je niets voor van het uitbellen met de gewone telefoon of GSM in geval van een calamiteit. Alle lijnen zijn dan bezet en bellen is onmogelijk. Voor elke 100 abonnees is er één netlijn naar de centrale beschikbaar. Statistisch gezien is dat voor normaal gebruik voldoende want de gelijktijdigheid is dan gering. Met een GSM zijn er op een basisstation maar een beperkt aantal lijnen beschikbaar en die zijn natuurlijk bij het minste al bezet. Het dimensioneren van een basisstation van het GSM netwerk gebeurt net als bij de vaste telefoon aan de hand van de Erlang verlies formule. Het aantal vaste radiofrequenties is zeer beperkt. KPN heeft bijvoorbeeld in totaal slechts 125 frequenties. Elke basisstation heeft slechts enkele frequenties tot zijn beschikking. Bovendien is een deel van deze kanalen nodig voor signalering. Als alles bezet is en dat is dus al gauw, gaat de basispost zoeken naar andere, verderweg gelegen basisposten met vrije kanalen, maar dat zal in geval nood dus niet lukken. Als je weer eens zo'n slecht veraf gesprek hebt dan weet je dat je niet aan je eigen basispost hangt. Je bent dus bij een geringe calamiteit al heel gauw incommunicado....

Hetzelfde euvel heeft waarschijnlijk op 9/11 in NY gespeeld want naar het schijnt 'deden' de radio's van de brandweer het niet. Er zijn tegenwoordig zogenaamde trunked radiosystemen die in analogie met de het oude telefoonnetwerk een gering aantal frequenties of kanalen beschikbaar hebben voor een groot aantal gebruikers. Een controle kanaal wijst bij aanvraag van een gesprek automatisch een vrije frequentie toe. Bij een grote gelijktijdigheid gaat de computer van het system 'plat' en is het afgelopen met de communicatie. Lekker slim systeem voor dit soort vitale diensten en wat nog erger is, zeer voorspelbaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trunked_radio_system

Uiteraard heb ik mijn maatregelen genomen om in zo'n geval niet zonder communicatie te hoeven zitten. Met mijn radiostation kom ik zo nodig de wereld rond......;-) Uiteraard draait het zaakje op mijn noodgenerator.

Afbeelding

Afbeelding

Ferry

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hele mooie setjes Ferry. Vooral die spierwitte :)

Groeten,
Bert de Boer
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Dorst

Bericht door ferryvaneeuwen »

Een radiostation bedienen is een dorstige aangelegenheid en jij stelt natuurlijk feilloos vast waar de drankvoorraad bewaard wordt.....

Afbeelding


Ferry
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Oei, foei. Die text had ik niet gelezen maar ik begrijp de hint :(

Die Sailor transmitter is dat er nog zo een met die 'programeerbare' koperen strips door het afbreken van nokjes? Ben hier zelf wel eens mee aan het rommelen geweest om in het verre oosten toch een beetje verbinding te hebben ipv het vaak zwakke PCH. De kunst was om eerst de bestaande strips in enen en nullen te vertalen en dan een frequentie vinden (met bijpassend walstation uiteraard) die je er nog uit kon peuteren door één of meer nokjes af te breken. Nokjes bijplaatsen ging dus niet in tegenstelling tot de Sailor VHF waar het met schroefjes te doen was. Heb van deze schriefjes nog steeds een zakje vol in mijn 'uitrusting'. Was toen bruikbaar om USA frequenties te 'bakken'

Groeten,
Bert de Boer
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Sailor

Bericht door ferryvaneeuwen »

Nee, bij deze Sailor moet je koperen schroefjes met nok draaien in gaatjes voorzien van schroefdraad die in de trommel van kunststof zitten. Je stemt af door een paar kunststof staafjes tussen de trommel en de verschillende contacten te plaatsen tot de juiste afstemming is gevonden. Dan draai je met een speciale tool de schroefjes met nok in de gaten onder de staafjes, die je natuurlijk eerst verwijderd hebt. Deze methode is dus non-destructief. Met dat afstemmen moet je wel precies weten wat je doet anders heeft het geen zin, maar meestal staat de afstemprocedures goed beschreven in de bijbehorende documentatie.

Ferry
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Bob,

Het zal wel in de bureaucratie verzanden zeg je,nu als dat het alleen was werd het dan uiteindelijk toch wel (hopelijk)opgelost. Ben bang dat
het ook aan de totale onkunde van de top ligt. M'n vrouw heeft pakweg zo'n negen jaar als receptioniste in zo'n bejaardentehuis gewerkt en je
wilt niet weten wat voor stommiteiten daar door de managers worden uitgehaald. De grootste stommiteit is wel dat ze niet luisteren naar hun
eigen personeel.Er liep daar vroeger (toen alles "beter was" :lol: :lol:)
een directeur rond, een van de dames maakte toen eens de opmerking dat het toch wel eens tijd werd om de mat die bij de voordeur te vernieuwen daar die toch wel erg versleten was,tja vrouwen zien dit nu eenmaal beter dan mannen. Na enkele weken lag er een nieuwe mat
(dit slechts als voorbeeld). Het bestuur heeft op een gegeven moment
de directeur vervangen door enkele "managers". Deze durven geen beslissingen te nemen en gaan dit zelfs zoveel mogenlijk uit de weg!

Voorbeeldje? Wordt een nieuwe telefooncentrale door KPN daar aangelegt. Na een poosje bel ik m'n vrouw daar en het gaat wel over doch er wordt niet opgenomen. Na een poosje weer gebeld en hetzelfde
verhaal. De 3e keer is het raak en m'n vrouw neemt op....dus ik vraag
waar zat je ( ze zijn verplicht om binnen de 3 keer overgaan op te nemen...) bleek dat ze daar al die tijd al zat DOCH DE TELEFOON NIET OVERGEGAAN WAS! Na dit nog een paar keer meegemaakt te hebben
zei ik tegen haar dat ze dat maar eens door moest geven zodat dit door
KPN nog in de garantieperiode hersteld kon worden.

Nadat m'n vrouw dit aan de betreffende manager had gemeld kreeg ze als antwoord "dat ze waarschijnlijk nog niet goed met de nieuwe centrale
om kon gaan"....... Kan zo nog wel een poosje doorgaan over die sufkloten daar aan de top. Er loopt daar een "manager"rond met een koksdiploma op zak :shock: .

Heb zelf jaren geleden ook een 2-tact noodgeneratortje gekocht ( was in de aanbieding :lol: ) en eigenlijk alleen maar bedoelt om de ventilatoren
van onze luchtverwarming aan de praat te houden (als de elec. uitvalt dan
ook geen verwarming meer). En ook eventueel die paar (of een ) spaarlampen en wellicht ook nog de t.v. Die 300W converter van 12v DC naar 220V AC koop ik wellicht later ook nog eens 8) . Je zal net zien dat de benzine op is als het licht uitvalt :lol: :lol:.Heb nog wat accu's staan
en kan ze ook via de noodgenerator opladen :wink: .

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie