Noodgenerator thuis.

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Noodgenerator thuis.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik doe weer eens een beroep op de hier aanwezige kennis. Is er iemand die daar ervaring mee heeft: thuis een noodgenartor aansluiten?
We hebben hier vaak stroomstoringen en ook wordt een aantal keren per jaar op zondag de stroom afgesloten van 's morgens 8 tot 's middags 3 voor onderhoud of andere noodzakelijke werkzaamheden. Daar valt mee te leven en al loop ik dan ook al jaren met het plan om een generator te kopen, echt nodig is dat nooit geweest.

Nu beleven we echter de tweede hittegolf van deze zomer - gistermiddag was het hier 42 graden en op andere plaatsen was het 44 graden - met als gevolg dat er grote problemen met de stroomvoorziening ontstaan. Om Athene en Thessaloniki van stroom te kunnen blijven voorzien, worden er elke dag een aantal omliggende plaatsen afgesloten. Gisteren waren wij hier aan de beurt. Om halfzes 's middags ging de stroom eraf en pas om halfelf werden we weer aangesloten.

De zomer is nog lang, er is nog geen kijk op lagere temperaturen en we hebben te horen gekregen dat de stroom in de komende weken nog vaker en mogelijk langer afgesloten zal worden. Italië kan meer stroom leveren, maar iedereen maakt met iedereen ruzie, dus ook dat is een zootje. Voor mij reden om nu dan toch een generator aan te schaffen.

Een vermogen van 7,5 Kw lijkt me ruim voldoende. Zo'n ding weegt ongeveer 75 kilo en als ik daar wielen onder zet, is dat goed te handelen. Kosten afhankelijk van fabrikaat en mogelijkheden tussen de 600 en 1000 euro. Daar wil ik niet langer zonder airco voor in het donker zitten.

Afbeelding

Goede elektriciëns zijn hier dun gezaaid, dus voordat ik er eentje ga zoeken, wil ik zelf het een en nader weten. Mijn buurman heeft een benzinestation en die heeft een 4,5Kw generator om zijn pompen, luchtcompressor en koel- en vrieskasten aan de praat te houden. Die heeft hij zelf aangesloten en dat is, zoals alles wat hij doet, een grote klerezooi, al werkt het wel.

Vandaar mijn eerste vraag: hoe schakel je om van het net naar de generator? Ik begrijp dat daar speciale transferschakelaars voor zijn en dat je die ook echt nodig hebt, al heeft mijn buurman die dan ook niet.

Hierbij mijn typisch Griekse meterkast:

Afbeelding

Als je een huis gaat bouwen, krijg je tijdens de bouw eerst een voorlopige aansluiting met twee stopcontacten zoals hier te zien is. Die zijn apart gezekerd en daarvandaan kun je dus met snoeren je bouwproject van stroom voorzien. Later, als je huis klaar is en aangesloten, zijn die handig voor de tuin, voor snoeischaren, elektrische maaiers en om wat dan ook in de tuin te klussen. Die meterkasten maken bij een vrijstaand huis zoals het mijne altijd onderdeel uit van de omheinig, dus een betonnen zuil met daarin die kast en bovenop een door het elektriciteisbedrijf geleverde gegalvaniseerde pijp met bovenaan een grote haak waaraan de bovengrondse leiding wordt vastgemaakt.

Nu dacht ik, leek die ik ben, dat als ik de hoofdschakelaar, boven die stopcontacten, afzet, ik de stroom van die generator rechtstreeks in die stopcontacten zou kunnen voeren, zonder het gevaar dat ik stroom in het net terugvoer en zonder de kans op brokken als de stroom terugkeert. In dat geval is het eerst generator ontkoppelen en afzetten en dan de hoodschakelaar weer aan. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Let wel: ik ben niks te beroerd om een goede aansluiting met transferschakelaar te (laten) maken, vooropgesteld dat ik een goeie elektriciën kan vinden. Mijn ervaringen op dat gebied zijn slecht.

Iemand goede raad voor me? Alvast bedankt!

gabriel

Bericht door gabriel »

Is een leuk idee, maar maakt wel een klere herrie :lol:
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Och, klereherrie... 75db en dat een meter of twintig van het huis?

Er draaien hier overal van die dingen, maar dan vooral voor zakelijk gebruik. Een restaurant laat zich geen hele zondag klandizie afpakken omdat het elektriciteitsbedrijf onderhoud moet plegen. De banketbakker - die op zondag altijd open is - laat zijn ijs echt niet smelten en wil zijn vitrines blijven koelen.
Voor huiselijk gebruik zie je ze erg weinig, maar dat is dan voornamelijk omdat men er de centen niet voor (over) heeft. Mijn buurman is de enige van vijf benzinestations in de buurt die op noodstroom overgaat en dat is dan goed te merken aan zijn klandizie.
gabriel

Bericht door gabriel »

Die dinge zijn in ik koop er ook één :lol:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Noodgenerator

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zelf heb ik een Honda EU20i met een vermogen van 2 kVA max en 1.6 kVA continue. Om die laatste waarde gaat het trouwens. Schrik niet van de prijs van deze dingen in dit landje! Ik sta verbaasd over de lage prijs van dat apparaat van maar liefst 7.5 kVA. Is dit het continue of het maximale vermogen? Uiteraard is mijn Honda ongeschikt voor op volle toeren draaiende airco's!

Afbeelding

Ik heb indertijd een schakelontwerp gemaakt voor de situatie hier thuis, maar dat is nog niet gerealiseerd. Ik heb een nogal uitgebreide meterkast met 14 zekeringen van 16 A elk voorzien van een uit/aan-schakelaar en apart nog 6 van die antieke schroefzekeringen voor de 3 x 380V aansluiting van o.a. de electrisch kookplaat, oven, stoomoven en grill. Met die schakelbare zekeringen was het idee om in noodbedrijf bepaalde groepen selectief aan- en uit te schakelen. Ik heb bijvoorbeeld in de keuken een Amerikaanse koelkast met diepvriesdeur en ingebouwde ijsblokjesmachine die nogal stroom sleurt en in de bijkeuken nog eens een diepvries en koelkast. Die moeten niet allemaal tegelijk van spanning voorzien worden want dan zakt de Honda door z'n knieën. Het is geen mooie tekening maar het geeft toch een indruk van wat ik gepland heb.

Afbeelding

L1, L2 en L3 zijn de drie in ster geschakelde fasen (3 x 220V). Die komen van de hoofdschakelaar. Alle groepen zijn aangesloten op de Aardlekschakelaar die hier verplicht is. Het ideee was, maar is niet te zien op de tekening, om een kW-meter aan te sluiten die ik in de huiskamer kan aflezen. Dit om het verbruik te monitoren. Ik wil er dan ook nog een detector zien aan te hangen die bij bijvoorbeelde 1.8 kW een akoestisch signaal geeft. Ik weet niet of deze informatie voor jou nuttig is.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Ferry. Behalve die meterkast zitten er in huis twee zekeringkasten, eentje boven en eentje beneden. Ik heb destijds veel groepen laten maken. In de meterkast zat een aardlekschakelaar en in elke zekeringkast ook eentje. Al na een paar maanden hebben we ze er weer tussenuit moeten halen omdat ze bij het minste of geringste reageerden. De hele zooi was zo kloterig aangelegd dat er altijd en overal wel lekken waren! Verplicht zijn ze hier nog altijd niet.
Ik heb zo eens op het net rondgekeken en die transferschakelaars zijn te kust en te keur te koop, ook hier. Die ga ik er dus tussen laten zetten. Als ik een goeie elec kan vinden. :)

Vier KVA is wel het minste dat ik moet hebben want alleen de airco trekt al 2 KVA en liever vermogen over dan tekort. Die van 600 euro is bij Praktiker, de enige fatsoenlijke bouwmarkt die we in Griekenland hebben. Helaas is begin van deze maand bij Paraktiker Thessaloniki een enorme brand geweest. Het duurt nog even voordat ze weer open zijn. Hier plaatselijk koop ik er een met hetzelfde vermogen voor ruim 800 euro. Vanwege de service is plaatselijk kopen eigenlijk ook beter. Ja, die 7,5 KVA is continu.
Ze hebben nog een kleinere voor nog geen 200 eoro. 1,3KVA

Afbeelding
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Ferry,

Knap werk , ik had haast hetzelfde ontwerp zat alleen nog met het automatisch omschakelen van Normaal naar Nood!
Aangezien ik deze relais in mijn bezit heb gehad kan ik me wel om de oren slaan dat ik ze tijdens de laatste verhuizing heb weggegeven.

Kwam van de vormalige Ptt vandaan de zo genoemde N bakjes (R S T ).
Omschakeling van 220 naar aggregaat werkte feilloos, weet het ampere helaas niet meer !!

Heb in Somalia ook met een Honda gewerkt buiten gewoon goed en betrouwbaar
Werkt op loodvrij benzine.

Eeuwig zonde maar daar heeft Theo niks aan.

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

In een vorig leven had ik een huisje in Drenthe, in de Zuurse Duinen. Daar had ik 12 volts verlichting aangelegd. Drinkwaterpompje op 12 volt, koelkast op gas en op 12 volt. Ik had de grootste accu die ik nog net kon tillen, twee stuks. Eentje daar en eentje thuis die ik geladen hield. Toen had ik een Honda aggregaatje van 750 Watt. Die gaf 12 volt om de accu op te laden als ik er wat langer verbleef en die 750 watt was net voldoende voor een boormachine en de stofzuiger. Dat was een ideaal dingetje. Was in die jaren,, 1978-1980, ook nog vrij duur.
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Wat ik net vertelde betreffende de automatische omschakeling klopt dus niet, alleen als de generator bijstaat en de Netspaninng valt uit dan werkt het wel.
Maar dat doe je dus niet !

Uiteindelijk heb je maar een hoofdschakelaar nodig om de omschakeling handmatig te maken van Hoofd naar Aggregaat
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. »

Hallo Theo

Wordt dat aggregaatje aangedreven door een vietakt of een twee takt motor?

Voor zo'n groot aggregaat zou ik persoonlijk voor een viertakt diesel kiezen ivm met de levensduur omdat je hem daar vaker dan hier nodig hebt,maar hangt wel een ander prijs kaartje aan!

Ik heb verleden week ook een 1 KVA aggregaatje gekocht bij Hornbach bouwmarkt,ze waren er voor 95 euro(lawaai schopper en twee takt) en honda aggregaten aan gedreven door een viertakt motor voor 625euro ,maar dan heb je ook wat,en deze heb ik dan ook gekocht.

De formule is KVA delen door de geleverde Volta is de hoeveelheid Ampere die het aggregaat leverd .

Dat aggregaatje heb ik gekocht voor als ik met mijn modelduikboten in waterplasen ga varen als stroom voorziening.

Gr.Joop


Plaats reactie