Hoera, ik had een Backup

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Hoera, ik had een Backup

Bericht door Compass »

Afgelopen week een paar keer probelemen gehad met het herkennen van mijn twee harde schijven. Oftewel niet meer normaal opstarten dus. Op zeker moment bleek ik dus géén harde schijven meer te hebben terwijl er toch echt een van 80(C en E) en een van 120 GB (D) inzitten.

Gelukkig heb ik altijd een vaste regel gehanteeerd; kleine C-schijf alleen programma's en drivers en grote D-schijf alle gegevens die van belang zijn (in dit geval zo'n 95 GB!!). De kleine E-partitie op schijf 0 is een beetje om te rommellen.

Verder een externe schijf van 250 GB met volledige backups van C en D en van de laptop. Tevens op de laptop een aantal belangrijke mappen van de D schijf gesynchroniseerd.

Aanvankelijk leek het alsof de primary IDE controler de geest gegeven had maar even booten met een Linux cd rom bracht weer leven in de brouwerij en (tijdelijk) mijn C en D terug. Maar wel elke keer bij afsluiten een foutmelding voor D:$Mft (NTFS master file table) met als gevolg weer beide drives kwijt. Op den duur werkte het Linux truckje ook niet meer.

Eerst primary en seccondary controler omgewisseld met gelijkblijvend resultaat.

Toen drive D: losgekoppeld en voila ; alles weer als een zonntje.

Dus kennelijk is door de defecte drive D óók C niet meer aanspreekbaar.

Volgende week maar even een nieuwe (grotere?) harde schijf monteren en alles even zonder verlies weer terugzetten.

Op zo'n moment zeg je toch "Hoera, ik had een Backup"

Groetjes,
Bert de Boer

Adrie

backup

Bericht door Adrie »

Volgens mij heb ik een black out. het is voor mij allemaal abacadabra.
Maar voor jou schijnbaar niet.Geniet er van.

Gr. Adrie
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Adrie,

Geen schande hoor als je er niets van begrijpt; daarom had ik het ook onder helpdesk gezet.

Ik mag dan wel 60 zijn maar mijn eerste computer had ik al in 1984 dus 20 jaar geleden en sindsdien al heel wat problemen meegemaakt en ook opgelost.

Voor de techneuten dus de details en voor hen die géén techneut zijn (en daar zul jij dus ook bijbehoren) in elk geval wèl de waarschuwing om vooral af en toe eens een backup te maken van belangrijke zaken.

Het is echt niet leuk als je 85 Gigabijte (even voor alle duidelijkheid ongeveer 130 cd-roms) aan min of meer belangrijke gegevens kwijtraakt.
Al die moeizaam ingescande of bijelkaar gebedelde foto's
Mijn correspondentie van de laatste 20 jaar zowel zakelijk als prive
Mijn werkstaten en werkraporten van 8 jaar
Alle gedownloade programma's drivers en updates
En ga zo nog maar even door.
Adrie

Bericht door Adrie »

Kijk , dat bedoel ik maar. Ik heb mijn laptop nog geen jaar, en sla niks op van administratie of zo . Wel wat foto,s.Ik leer nog wel met hulp iedere dag er wat bij,En dat voor een meisje dat op haar 13de al ging werken.

Gr. Adrie
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Adrie,

Dan zou ik er voor die administratie af en toe toch maar eens een paar diskettes of een cd rommetje aan wagen want dan ben je in elk geval niet ALLES kwijt als het mis gaat.

Succes.

Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Al die moeizaam ingescande of bijelkaar gebedelde foto's
Mijn correspondentie van de laatste 20 jaar zowel zakelijk als prive
Mijn werkstaten en werkraporten van 8 jaar
Alle gedownloade programma's drivers en updates
Dat is ook wel heel veel om allemaal op je harde schijven te bewaren. Tekst neemt vrijwel geen ruimte in, dus dat kan allemaal op 1 cd-rom. Zo heb ik al mijn vertalingen van de laatste 20 jaar op cd staan. Dat zijn vijftig boeken, maar dat neemt nog geen 60 Mb in beslag. Voordien had ik dat allemaal op 1,4 Mb schijfjes staan. Dat waren er ook niet zo erg veel want het moet een fors boek zijn, wil je een tweede schijfje nodig hebben.

Foto's is een andere zaak. En muziek. Maar ook dat zet ik allemaal zo nu en dan eens op cd. Ik heb met 6 pc's één HD-crash gehad en wat er toen werkelijk verloren was, vond ik te verwaarlozen. Ja, ik vergeet telkens weer om mijn email adresboek te backuppen, maar als dat verloren gaat, is eigenlijk geen ramp.

Toch overweeg ik een externe HD. Dat kost ook geen vermogens meer. Een Maxtor 120 Gb voor € 142 tot een 300 Gb voor € 290.

Wat overigens voor mij belangrijker is, is backuppen terwijl ik aan het werk ben en een UPS want hier valt regelmatig de stroom uit. Of het licht knippert alleen maar even. Heb je geen UPS, dan reset je pc. Voordien was ik dan soms een hele dag werk kwijt, maar met een UPS is dat dus opgelost. Desondanks schrijf ik elke vertaalde pagina onmiddellijk weg naar een backup, tot voor kort schijfjes, maar nu een stickie. Door schade en schande wordt men steeds wijzer. :)

Ik had ook nog dozen vol 5 1/4 floppies en dus had ik tot 2 pc's terug nog altijd een 5 1/4 drive, maar dat staat inmiddels ook allemaal op cd. Allemaal spul dat ik nooit meer nodig zal hebben maar je weet tenslotte maar nooit. "Lijken in de kast" zitten er ook nog bij.

:wink:
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Theo.
lekker duur daar in griekenland,heb zelf net een nieuwe harde schijf maxtor 200 gb voor 144 eurotjes dus daar is nog over heen te komen.
maar had wel problemen om hem te splitsen in c=80gb en d=120gb.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat zijn Nederlandse prijzen, Ronny, en ook maar om een idee te geven. Je moet even gaan winkelen. Je hebt nog teveel betaald want bij http://www.2fast4ucomputers.nl kost de Maxtor 200 Gb slechts €106,19
en op Ebay betaal je voor een Maxtor 160 Gb - wat toch ook een aardige capaciteit is - € 100. Bij 2fast4u kost die dan ook weer 10 euro minder.

De prijzen die ik opgaf, komen van Quickspot. Die zijn nooit de goedkoopste, maar ze zijn zeer betrouwbaar en geven een voortreffelijke service.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Op het ogenblik in de aanbieding bij Lidl (of was het ALDI?) een externe harde schijf van 250 GB (USB2) voor nog geen 200 euro.

Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die was hier kortgeleden ook bij Lidl, maar ik heb hem niet gekocht. Ik kom veel bij Lidl omdat ik daar dingen kan kopen die je hier in geen enkele andere supermarkt vindt - zuurkool en rookspek, om maar iets te noemen. :D
Vrijwel alles wat je daar koopt is van uitstekende kwaliteit, behalve... alles wat elektrisch of elektronisch is. Daar heb ik slechte ervaringen mee en dus heb ik me niet aan die externe harddisk gewaagd. Natuurlijk heb je garantie, maar dat geeft een hoop gedoe, dus dan maar liever ergens anders wat meer betaald. Op Ebay staat ook plenty, allemaal nieuw, allemaal in Duitsland.

Toch hou ik het maar op Quickspot. Daar kost een Maxtor 120Gb € 142. Dat is meer dan voldoende capaciteit voor mij. Dat heb ik ook aan vaste schijven - 40 en 80 Gb - en daar gebruik ik op dit moment helemaal 18Gb van, dus voordat ik niet meer genoeg heb aan 120Gb, zijn we een poosje verder. :)

Ik geloof dat je alleen schijven met een enorme capaciteit nodig hebt als je veel films wilt opslaan - ik meen dat een DVD iets van 7 Giga is - maar waarom zou je dat eigenlijk doen?
Het gaat dus zuiver om de backup en dat is zeer belangrijk, zoals je door schade en schande leert. :shock:


Plaats reactie