problemen met mijn md2b volvo penta

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
wouter1971

problemen met mijn md2b volvo penta

Bericht door wouter1971 »

hallo allemaal,

Ik heb en probleem met mijn karretje. na jaren van trouwe dienst heb ik mijn karretje afgelopen winter uit de boot gehaald, om hem eens goed na te kijken. ik heb nieuwe norsels in de verstuivers gedaan om dat de verstuivers niet echt geweldig meer waren. de boel schoongemaakt en gespoten. wat blijkt nu! ik heb oliedruk problemen olielamp gaat branden tijdens onze eerste trip. oliepeil oke. ring op peilstok oke, Overdrukventiel van de oliepomp oke,

onder de 500 tpm gaat het lampje branden, maar wat mijn grote zorg is dat er rook uit de olievuldop komt. en inderdaad ook als ik de klepdeksel demonteert komt er rook langs de klepstangen. Rook of te hete olie??

wie kan mij daarbij helpen.

ik hoor graag van jullie.

gr wouter

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: problemen met mijn md2b volvo penta

Bericht door lp »

:wink: wij hadden in onze redddingsboot een GM diesel. Daarvan moesten de verstuivers af en toe bij een bedrijf worden afgeperst, na montage moest het brandstofsysteem worden ontlucht. Als je voor het vervangen geen problemen had, zou ik niet weten wat het anders kan zijn.
quo vadis
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: problemen met mijn md2b volvo penta

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Wouter,

Ben geen techneut doch wellicht lukt het dat die mij onmiddelijk in m'n nek gaan springen door mijn antwoorden en jou nog verder helpen. :-D .

Heb zelf een MD6A en als ik de olievuldop open doe TIJDENS HET DRAAIEN zie ik altijd oliedamp.Dit wordt
normaal via het kleppendeksel met een rubberslang weer afgezogen door het luchtfilter als de olievuldop
er weer op zit. Heb via You Tube naar de MD2B zitten kijken doch kon dit bij jouw motor niet ontdekken dus zal wel goed zijn.

Mijn stationair toerental is 600 p/m en uiteraard brand er dan geen lampje. Ben toch bang dat dit op slijtage van je lagers wijst (hij kan niet voldoende druk opbouwen dus gaat het lampje branden.).

Misschien ( wedden dat dit voer voor de techneuten is :-D ) kan je eens proberen om je smolie eens te verwisselen voor een wat "dikkere soort" ,die stroomt wellicht niet zo snel tussen je lagers vandaan en
kan dan wat druk opbouwen 8) ,dus lampje gaat uit.

Zeer onwaarschijnlijk maar toch.....smeeroliepomp versleten? Wellicht eens mogelijk om bij die als laatste
eens de druk op te meten.

Kortom,over dat " roken" maak ik mij niet zo druk,zou meer in m'n piepzak zitten over die lage oliedruk bij dat stat. toerental :| .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: problemen met mijn md2b volvo penta

Bericht door lp »

:wink: Heb nog even een Penta deskundige bevraagd, deze antwoordt mij het volgende.

Moeilijk om zo te zeggen. Komt de "rook" uit de olievuldop met enige druk (overdruk in het carter) dan zou ik zeggen dat er langs de zuigers gelekt wordt. (zuigerveren-verminderde compressie??) Als er duidelijk geen overdruk in het carter is, dan zou het inderdaad ook temperatuur kunnen zijn. Als de temperatuur te hoog is (kun je meten) dan wordt de olie dunner en gaat de opbrengst van de oliepomp omlaag hetgeen resulteert in een te lage oliedruk. Zit er een oliekoeler op? Kijk of die verstopt zit. De motor is gespoten en heeft misschien wat flenzen afgeplakt. Zal niet de eerste keer zijn dat er als het ware een dichte pakking geplaatst is.
quo vadis
Framar
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2010 15:36

Re: problemen met mijn md2b volvo penta

Bericht door Framar »

Hallo.

Is de zender in de motor, die het lampje aan stuurt wel goed?
Om zeker te zijn, lijkt het mij het beste om de oliedruk te testen met een
oliedrukmeter.
Misschien even lenen bij reparateur of garage.

Of zelf aanschaffen,bij Conrad is een oliedrukmeter met zender niet duurder dan,
pak hem beet €60.00.

Misschien hebt u hier iets aan.

Groet Frans
wouter1971

Re: problemen met mijn md2b volvo penta

Bericht door wouter1971 »

hallo,

ik heb inderdaad de oliedruk gemeten toen ik de motor afgelopen winter in de garage had staan.
bij 2000tpm ongeveer 2,5 tot 3 bar

heb inmiddels de kopen er afgehaald. zie er netjes uit pakkingen niet lek. kleppen lijken goed.
ik haal een cilinderwand er uit om eens te kijken naar de zuigerveren. dit ivm de rook in het carter.

vr gr wout
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: problemen met mijn md2b volvo penta

Bericht door K.Brouwer »

De hamvraag is natuurlijk hoeveel druk gaf hij bij 500 tpm. en hoeveel moet het volgens het instructieboekje zijn. Bij de hogere toerentallen is de druk meestal wel voldoende. Daarom is vaak de eerste aanwijzing van lagerslijtage het rode lampje bij laag ( stationair) toerental.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: problemen met mijn md2b volvo penta

Bericht door Henk van der Moolen »

Een stationair toerental van 500 omw/min lijkt mij te laag.
Ik heb zelf een MD11C gehad en daarbij was volgens mij het voorgeschreven stationaire toerental 700 omw/min.
Bij een te laag stationair toerental heb je ook een te lage smeeroliedruk dus een rood lampje.
Als de druk bij 2000 omw/min 2,5 tot 3 bar is dan is dat ruim voldoende, aan de smeeroliepomp ligt het dus niet.
Kijk ook even of je carter ontluchtingslang niet verstopt is en goed is aangesloten.
Versleten lagers lijkt mij te ver gezocht en een dikkere oliesoort is ook niet verstandig, houd je altijd aan de voorgeschreven oliesoort.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: problemen met mijn md2b volvo penta

Bericht door Jan Sprong »

Hallo mannen,

Wat zou nou de oplossing geweest kunnen zijn ,of was er geen probleem?

Groeten,

Jan
Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: problemen met mijn md2b volvo penta

Bericht door Bart the second »

gas olie in de smeer olie?
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.


Plaats reactie