Scania Vabis goed/slecht?

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Eduard

Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door Eduard »

Ik heb een tot scheepsmotor omgebouwde Scania Vabis 6 cyl D8 R41 uit 1978 op het oog. De motor start meteen, loopt goed, rookt wel wat, haalt niet de oliedruk van 4.5 tot 6 bar die hij zou moeten halen volgens de fabrieksgegevens, maar 3 bar terwijl de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, verder valt bij een voor een uitschakelen van een cilinder het toerental behoorlijk terug. Motor loopt verder goed, geen rare geluiden maar heeft vermoedelijk veel draaiuren. Hij is bedoeld voor recreatie doeleinden in een slepertje maar ik zou er toch wel redelijke vaartochten mee willen maken (bv naar Frankrijk). Is dit een te grote gok, zijn er nog manieren om de conditie van de motor te checken zonder hem uit elkaar te halen, kortom heeft iemand advies?
Groet, Eduard.
Eduard

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door v+d »

Hoi Eduard, de compressie kan je meten zonder de motor uit elkaar te halen( of laten meten.)
Als de motor in koude toestand de voorgeschreven oliedruk niet heeft zal dat in warme toestand niet beter worden, maar afhankelijk van de gebruikte olie dalen.
Een beetje rook bij koude motor is niet erg, behalve als het zwarte rook is. Maar slechte zuigerveren ontdek je al door compressie meten.
Het is natuurlijk geheel afhankelijk van je budget, maar een motor waar je de geschiedenis niet van weet(draaiuren en service gegevens)zou ik laten staan.
Als je met je sleper in Frankrijk ligt op zo'n mooi kanaaltje en je motor geeft het op val je direct in de prijzen, slepen en hulp zijn niet goedkoop.
De teruggevallen oliedruk duidt op slijtage van de lagers, een dikkere olie zal je tijdelijk helpen.
Je moet je realiseren, dat bij recreatievaart de motor weinig tot matig belast zal worden hetgeen niet direct goed voor (oude)motoren is.

Kijk eens of je het vermogen wel echt nodig hebt en indien niet neem een krapper bemeten motor die een beetje moet werken en waar de geschiedenid bekend van is.
Eduard

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door Eduard »

Ja, dat klinkt allemaal heel redelijk. Het punt is, die motor zit er nu in, dus de vraag is eigenlijk hoeveel risico ik er mee loop, moet ik een bedrag achter de hand houden om er ( later) een andere motor in te zetten of eerst maar eens een jaartje varen, Frankrijk is pas voor later, en kijken hoe hij zich houdt? Of toch meteen naar een andere motor zoeken. En moet dat inderdaad een lichtere zijn (boot is 14.40 meter) en wat kost zoiets tweedehands met uit- en inbouw? En dus rekening houden met deze ombouw bij de prijs van de boot?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door v+d »

Eduard, als de motor er nu in zit is het redelijk makkelijk om tot een oordeel te komen.
Ga met het schip varen,ergens waar je flink kan draaien tot ie op bedrijfstemperatuur is(80-85 c.).
Je kunt dan de uitlatgassentemperatuur per cylinder meten en dat geeft je al een indruk over wat er binnen gebeurt.
De temperaturen moeten ongeveer gelijk zijn.
Met een schroevendraaierhandvat of hamersteel het carter en de cilinderdeksel beluisteren geeft je een indruk van de speling van de diverse componenten.
Overigens is koud starten ook al vaak een probleem bij motoren met een slechte compressie.

Het is wat vreemd dat de motor in een schip zit en de vorige eigenaar je geen geschiedenis kan meegeven.
Bij revisiebedrijven is wel na te vragen wat de revisie van een scania ongeveer kost uitgaande van een "slechte"motor.
Je moet als je met zo'n spul gaat varen toch wat euro's achter de hand hebben anders is het plezier gauw over.
Er is vast iemand bij je in de buurt met kennis van motoren die een proefvaart met je mee wil maken, twee weten meer dan een!
Eduard

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door Eduard »

Inmiddels heeft de verkoper besloten een onafhankelijk bedrijf (Duursma en Versluijs) een keuring te laten uitvoeren, dat wacht ik nog even af. Als daar min of meer hetzelfde uitkomt is de volgende vraag natuurlijk wat de revisie van zo'n motor kost, of een (tweede hands) andere motor waar wel van bekend is hoe die is en de eventuele in- en uitbouw. En als de bedragen die daar uit komen van de koopprijs af kunnen is aankoop alsnog te overwegen. Weet jij iets van revisie-bedrijven?
Groet, Eduard.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Eduard,

Voordat je veel geld uit gaat geven, controleer ook even of je oliedrukmeter wel goed aanwijst.
Ik heb het zelf gehad bij een Thornycroft moter dat de oliedruk meter van de bakboord moter 2 bar minder aangaf dan de oliedrukmeter van de stuurboord moter.
Bleek dus aan de drukmeting te liggen en niet aan de werkelijke oliedruk.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door v+d »

Een keuring laten uitvoeren is een goed idee, de verkoper heeft n.l. informatieplicht.
D.w.z. zaken die hij niet kan weten, kunnen bij die keuring boven water komen en een hoop gedoe achteraf voorkomen.
Door als koper het keuringsrapport te accepteren kan je later niet terug komen met klachten bij de verkoper, dus lees het aandachtig ook de kleine lettertjes.
De keuring hoeft niet noodzaklijk in te gaan op de staat van de motor, vaak staat er zoals gezien of in draaiende staat maar er heeft geen inspectie plaats gehad.
Als je specifiek iets over de motor wilt weten, moet je het rapport daar goed op doorlezen.

Toen ik mijn vlet kocht, met keuringsrapport van een bekende organisatie, vonden we achteraf toch een aantal zaken die niet genoemd waren.
De motor was zelfs in zijn geheel niet bekeken en alleen beoordeeld op kleur van de uitlaatgassen en koude start.
Veel meer is er zonder demontage ook niet te doen natuurlijk!

Er zijn een aantal goede revisie bedrijven, maar als de motor er ooit uit moet en je gebruikt de sleper alleen voor recreatie zou ik hermotorisering overwegen.
D.w.z andere schroef en kleinere motor waardoor je brandstofverbruik voordeliger wordt, bij de huidige diesel prijs wordt dat gauw belangrijk.
Zelf heb ik een 45 kw Japanner (zes cylinder)er nieuw ingezet bij een 9 ton wegende vlet van 10 meter lengte, ze haalt met gemak de rompsnelheid als de motor 75% belast wordt.
Inmiddels loopt dat karretje al weer twintig jaar zonder een enkel probleem.

Voor recreatievaart is 5 kw per meter scheepslengte voldoende bij een goed model onderwaterschip.
Een revisiebedrijf hier in de buurt zegt euro 1000,= per cylinder te rekenen met allerlei slagen om de arm natuurlijk.
De werkelijke prijs hoor je pas als de motor er uit is en het ding op de wekbank staat.
Het in- en uitbouwen kan ook aardig in de papieren lopen afhankelijk van de plaatsing van het karretje.
Succes.
Eduard

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door Eduard »

Iedereen dank voor alle goeie tips en raad. Ik wacht nu eerst de keuring van de motor af en probeer intussen informatie in te winnen over de kosten van het plaatsen van een andere (nieuw of gereviseerd) motor. Dus tips op dat gebied zijn ook zeer welkom. Na de keuring (vermoedelijk 8 nov.) meld ik mij met het rapport. Groet, Eduard.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Eduard,
Die lage oliedruk kan ook nog komen van de vervuiling van de aanzuig van de oliepomp.ooit gehad met een Ford 2712E en met een Kromhout 6LWS.
Hoop werk daardoor en eigenlijk weinig aan de hand,maar dat roken is natuurlijk slijtage of kan ook nog van afdichting van de klepgeleiders komen.
Afwachten wat de mannen zeggen op 8 nov.is niet verkeerd.

Succes ,

Jan
Eduard

Re: Scania Vabis goed/slecht?

Bericht door Eduard »

Wat ik nog vergeten was: tijdens de proefvaart ben ik op een gegeven moment weer de machinekamer in gegaan. Daar hing toen wat damp waarvan ik niet begreep wat het was, het rook niet naar uitlaat gas. Later realiseerde ik me dat dat waarschijnlijk van de carterventilatie afkomstig was en dat duidt volgens mij ook op slijtage (zuigerveren?).
Groet, Eduard.


Plaats reactie