Van modelbouw naar een realistisch schip

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
Swake Schoten

Van modelbouw naar een realistisch schip

Bericht door Swake Schoten »

Hallo Kombuizers,

Die kerel uit Schoten die zich met Huldertje al varende tussen sluizen 4 en 5 op het Kanaal Dessel Schoten al enkele jaartjes zoet hield.
Ken je hem nog. Wel die is nu gestart aan een belabberde Gouwerok Waaiersteven van 8.20lm. die reeds jaren de tand des tijds heeft mogen aanvoelen.

Die tand werd in augustus uitgetrokken.
Bovenbouw en binnenwerk werd er uit gesloopt.
Roest langst de binnenzijde werd onder handen genomen en het geheel voorzien van twee laagjes verf, zodat het er later weer zo goed als nieuw gaat uitzien.
Gouwerok romp is in prima conditie, enkel de antifouling die er opzit laat na zeven jaar niet vervangen te zijn in plekken los op de ondergrond van Tar. De welke, das een goed vraag, zou het niet weten.
Rigy 2013 860.jpg
Rigy 2013 860.jpg (88.62 KiB) 5611 keer bekeken
Tal van vragen komen dan in je op. De een vraagt, hoe lang ga je eraan bezig zijn. De ander, wat ga je er van maken en hoe komt het eruit te zien, welke verf ga je gebruiken (en ja dat vraagstuk is reeds opgelost)

In dit schip zit een perfect lopende schroefas plus Endinor 42Pk motor (die nog een nieuwe lik olie dient te krijgen) , gekoppeld aan een drieblad schroef.
Ooit heeft men de interne koelinstallatie vervangen door eentje met een wierpot. En dat zint mij echt niet om telkens en constant de temperatuur van de motor aan een blik te moeten onderwerpen tijdens de vaart. Dus, nog een klus.
In die Gouwerok zat vooraan in de boeg een toilet, een waar je gehurkt je ding op een verhoog diende te plegen. Ook die er er uitgesloopt.

En dan sta ja daar als Lid zonder Boot, plots voor het Lid worden met een ligplaats. Pfft.
Einde September is de Rigy aan de wal gezet, samen met een vijftal andere scheepjes.
Drie dakstukken werden daar eerst in de scheepsruim opening geplaatst, welke later aan wal, omhoog gekrikt werden en op palen staan.
En ja de boot is aan de smalle kant, toont leeg groot genoeg, maar van het ogenblik dat je begint in te delen sta je versteld van hoe krap het word.

Zo, dat is mijn inleiding.

Tot een van de,
Swake

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Van modelbouw naar een realistisch schip

Bericht door v+d »

Swake,
Je hebt nog wel en beetje werk! Voor je pleetje zijn mooie elektrische stoelen te koop met vermaler en klein vuilwatertankje, dus overal te plaatsen zonder een groot gat in de romp te hoeven maken.
Succes gewenst, hier zeggen ze: "koop een boot en werk je dood" . Het valt wel mee, als je alles in een keer goed doet :wink:
Swake Schoten

Re: Van modelbouw naar een realistisch schip

Bericht door Swake Schoten »

v+d schreef:Swake,
Je hebt nog wel en beetje werk! Voor je pleetje zijn mooie elektrische stoelen te koop met vermaler en klein vuilwatertankje, dus overal te plaatsen zonder een groot gat in de romp te hoeven maken.
Succes gewenst, hier zeggen ze: "koop een boot en werk je dood" . Het valt wel mee, als je alles in een keer goed doet :wink:
Hoi ,
Had al een idee om een chemische toilet uit onze kamper te sleuren :? Die zijn over het algemeen tig keer goedkopen. maar ja, vrouwtje wil haar toilet niet kwijt, hihi.
Over onderdelen; bakplaat Electro toestellen zal ik ook maar de kamper spullen benutten. Ze zijn even degelijk en kosten een pak minder.

En ik neem uw wens wel mee. Daarbij denkende aan mijn vader zaliger. Het allerlaatste onderdeel(redingsband met de naam op van zijn boot 'Balder", Polaris 28voet" hangt reeds in de boot als aandenken. Er gaat geen dag voorbij of ik zie hem naast mij staan klussen (in gedachte)

Tussen 1968 -1974 zit vandaag een wereld van nieuwigheden. Wat vroeger handmatig diende gedaan kan vandaag machinaal.
Later meer daarover.
Eerst maar eens wat fotomateriaal erbij halen om zo het verhaal tot leven te brengen.
Maar das voor later.

Mvg,
Swake
Swake Schoten

Re: Van modelbouw naar een realistisch schip

Bericht door Swake Schoten »

Hoe de realiteit mij vandaag weer deed huiveren.
Het is dan ook niet moeilijk dat de Europese economie niet meer ten volle draait.

Dit pakket 7 vaste, 4 kiepramen. 1 schuifraam , 2 schuifdeuren zou zoveel kosten als een kleine auto , ja watte

Als men Boot uitspreekt en dubbele beglazing, schieten de Prijzen mij om de oren.
En aangezien dubbelglas beter is dan enkel, vraag ik me af wat het verwarmen van zand te maken heeft met knallende glasprijzen. En dan gaan die glashandels nog over de kop ook, onbegrijpelijk?
De verschillen zijn duidelijk Door Jan aangegeven. een extra alu kader en een getemperde glasplaat meer en ja volgend jaar gaan de aluprijzen voor de profielen weer de hoogte in.
En neen, de bestaande lijsten gaan we niet meer benutten want die lijken te laag, te scherp van vorm, enz. Om de bijkomende 200mm dak rondte over heel het schip een beetje fatsoenlijker er uit te laten zien.
Dus, beraad, tekeningetjes maken en nog wat beter uitkienen.
En ja, Jan is een oude rakker en had tijd zat, dus de gesprekken liepen voort dik drie uur; hihi.

Zo, hopelijk worden morgen het pakket profiele aangeleverd.

Mvg,
Swake


Plaats reactie