Ga eerst eens praten met de havenmeester, in dat geval...
Vaak zijn dergelijke boten al jaren wees: eigenaar overleden, en de familie heeft er óf geen weet meer van, óf wil niet opdraaien voor de kosten.
Als het een dergelijke boot is, kun je hem al vaak kopen van de havenmeester tegen een kostenvergoeding (liefst de uitstaande rekening, maar een goed gesprek doet vaak wonderen: af laten voeren is voor de jachthaven nóg duurder). Die man/vrouw weet óók wat het opknappen van een weesboot kost, dus er valt dan altijd wel wat te ritselen...
Als hij toch op de wal staat: strijk met je hand over het onderwaterschip. Als je 'bobbels' voelt, heb je osmose...
Niet onoverkomelijk, hoor: ook dát is te repareren, maar is geen sinecure... Je moet 'tot op het bot' de plekken uitslijpen, dan met aceton voorzichtig de glasmatten stuk-voor-stuk weer losweken, en dan mbv een zeilnaald de matten weer wat in oorspronkelijke staat terugvlechten, en laagje-voor-laagje weer met hars tamponeren….
In de praktijk doen maar weinig mensen dat: die slijpen de osmoseplekken eruit, rafelen de randen mbv een roterende staalborstel, en vullen de gaten op met glasvezel-polyesterplamuur. Als de romp ook al "gespoten" was, is die hele romp eigenlijk al van een dergelijke structuur.
Maar het blijft een "inzetstukje" dat dan alleen maar op z'n plek plakt, maar geen deel meer uitmaakt van de structuur.
Maakt voor binnenwateren natuurlijk niet zo héél veel uit, maar ik zou er geen oceaan meer mee bezeilen: geheid 'ploppen' die plakstukken er door het werken van de romp er op een dag uit...
En op de binnenwateren is dat niet zo'n probleem...volle kracht de kop in de oever zetten en motor zo draaiend laten staan, en er 'met man en muis' gewoon vanaf stappen en kijken wat er zoal gebeurt met een dergelijk fenomeen...
En wat die motor betreft: eerst ff olie peilen: als dat 'tussen de merken', of een ietsje daaronder
staat, zit er geen water in: ff tornen, en als dat ook goed is, even de impellor uit de koelwaterpomp halen, en proberen te starten. Als-ie aanslaat, wel na een paar seconden stoppen: je hebt op de wal en zonder impellor geen koeling.... Als-ie start/goed draait, is dat iig niet je grootste kostenpost meer. Kijk meteen daarna weer even op de peilstok: zie je zwarte olie, of geelbruine 'emulsie'.... Dan moet je even spoelolie gebruiken...
Dit is uiteraard voor een motor met buitenboord-koelwater...met een gesloten koelwatersysteem kun je wel even langer draaien (ook niet onbeperkt: de hoeveelheid luchtkoelers zijn erg dungezaaid aan onderwatergedeeltes van boten....
(PS: wél die impellor er even uit halen: na 2 seconden droog draaien issie naar onz lieveheer..)