Noodstuurinrichting

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
Ruuth

Noodstuurinrichting

Bericht door Ruuth »

Zomaar een overpeinzing. Heeft ook ongetwijfeld te maken met ouder worden, dus onzekerder.
Het gaat om de hydraulische stuurinrichting op motorjachten zoals ook op mijn bootje. Op de koopvaardijschepen was er altijd een noodstuurinrichting. Op jachten zie ik die (vrijwel) nooit.

Toch begin ik zo'n installatie te missen. Of begin ik nu echt een ouwe angsthaas te worden?

Ruud

Otter

Re: Noodstuurinrichting

Bericht door Otter »

Heel simpel te maken ,boven kant roerkoning moet vierkant of zes kant zijn en dan een dek door voer daar een stang door heen op het vierkant en aan de dek kant een helmstok .en het alternatief een grote wrik riem aan dek,menig bootje heeft dit en over het algemeen is dat gecamoufleerd.
Wie onder weg is, vorderd

v+d

Bericht door v+d »

Afhankelijk van het hydraulische systeem moet er soms een by-pass ventiel komen dat de bb- en sbzijde van de stuurcilinder met elkaar verbindt .
Ik heb op de roerkoning een zeskant en iemand kan dan met een grote bahco of steeksleutel sturen, het is tenslotte maar voor nood.

Ruuth

Bericht door Ruuth »

Wel bedankt voor de reacties.

Eerlijk gezegd is de dekdoorvoer de botleneck; de roerkoning ligt recht onder een kastwand. Alles is oplosbaar, maar dat geeft wel veel gedoe.

Bypass inderdaad, maar kan ook door de ramccilinder te ontkoppelen. Vervang de splitpen door een borgclip. Borgclip uitnemen, pen uitnemen en de vork van de cilinder in een vang hangen, zal weinig meer tijd kosten dan de bypass te openen. Ik moet wel direct zeggen dat een bypass met bolkraan veel technischer is.

Gezien het aantal reacties lijkt het er op dat er niet veel noodstuurinrichtingen in gebruik zijn.

Plaats reactie