Noodstuurinrichting

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
Ruuth
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 nov 2016 16:47

Noodstuurinrichting

Bericht door Ruuth »

Zomaar een overpeinzing. Heeft ook ongetwijfeld te maken met ouder worden, dus onzekerder.
Het gaat om de hydraulische stuurinrichting op motorjachten zoals ook op mijn bootje. Op de koopvaardijschepen was er altijd een noodstuurinrichting. Op jachten zie ik die (vrijwel) nooit.

Toch begin ik zo'n installatie te missen. Of begin ik nu echt een ouwe angsthaas te worden?

Ruud

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Noodstuurinrichting

Bericht door Otter »

Heel simpel te maken ,boven kant roerkoning moet vierkant of zes kant zijn en dan een dek door voer daar een stang door heen op het vierkant en aan de dek kant een helmstok .en het alternatief een grote wrik riem aan dek,menig bootje heeft dit en over het algemeen is dat gecamoufleerd.
Wie onder weg is, vorderd
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Noodstuurinrichting

Bericht door v+d »

Afhankelijk van het hydraulische systeem moet er soms een by-pass ventiel komen dat de bb- en sbzijde van de stuurcilinder met elkaar verbindt .
Ik heb op de roerkoning een zeskant en iemand kan dan met een grote bahco of steeksleutel sturen, het is tenslotte maar voor nood.
Gebruikersavatar
Ruuth
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 nov 2016 16:47

Re: Noodstuurinrichting

Bericht door Ruuth »

Wel bedankt voor de reacties.

Eerlijk gezegd is de dekdoorvoer de botleneck; de roerkoning ligt recht onder een kastwand. Alles is oplosbaar, maar dat geeft wel veel gedoe.

Bypass inderdaad, maar kan ook door de ramccilinder te ontkoppelen. Vervang de splitpen door een borgclip. Borgclip uitnemen, pen uitnemen en de vork van de cilinder in een vang hangen, zal weinig meer tijd kosten dan de bypass te openen. Ik moet wel direct zeggen dat een bypass met bolkraan veel technischer is.

Gezien het aantal reacties lijkt het er op dat er niet veel noodstuurinrichtingen in gebruik zijn.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurinrichting

Bericht door Harry G. Hogeboom »

niet veel noodstuurinrichtingen in gebruik zijn.
Mr. Murphy garandeerd ABSOLUUT...dat ..."ALS" het noodstuur nodig is ...DAN is dat op een kritiek moment...DUS ..WIL het noodstuur ook maar enige zin hebben....zorg dan dat je een systeem hebt wat je "staande de vergadering" in kan scheren. Jan V+D is goed bij de bootjesles...maar in deze heppik heel weinig fedusie op een 6kantje met een bahco :lol:
Ik heb een besturing via stuurwiel-ketting over kabel en een kwadrant.... nieuwe en overbemeten ( maar niet AL te veel) kabels en schijven...EN een glimmende helmstok die "staande de vergadering" met een handvast boutje op de kop van de roerkoning kan worden gezet.
Toevallig net een extra glimmertje er op gepoetst! :roll:
Eventjes een plaatje opzoeken :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurinrichting

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Eventjes een plaatje opzoeken
Warempel vlug gevonden.
Bijlagen
Nood-helmstok voor stuurwiel
Nood-helmstok voor stuurwiel
EmergencyTiller-20210301.jpg (117.96 KiB) 2778 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Noodstuurinrichting

Bericht door Allen »

Mooi stokkie @Hogeboom

Ut werkbankie ligt er ook mooi strak bij, netjes en opgeruimd, :o wel met twee
bankschroeffies natuurlijk, dat dan weer wel.
Die kleine -rechtsonder- zelfs met bekplaat beschermertjes. :)
Ut hokkie / werkplaats mag ter ook wezen, ziet er ook keurig uit, daar kun je je kont tenminste nog keren. :shock: :mrgreen:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurinrichting

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ut werkbankie ligt er ook mooi strak bij, netjes en opgeruimd
@A. Tjaaa ,,,wie de kont brand moet op de blaren zitten, druk met glimmende plankies en dan schiet het "Vrijdagmiddag rotzooi opruimen" er wel eens bij in, DUS krijg je dan kommentaar!! :lol: Werkplaatsen zijn vrijwel altijd TE klein...in deze staat ook nog eens een hele houten Folkboot in afbouw phase op een rol-cradle.... dus met het keren van de kont moet je ietsie uutkiek'n.... en over helmstokkies gesproken.....ik heb wel wat met helmstokkies... of het nu een instelling is ..of een afwijking...DAT valt nog te bezien :mrgreen:
Deze komt op de Folkboot... moet nog wat verder aan geglimd worden....maar het werkt al wel:roll:
Dat werkbankie IS trouwens een "ZEEER gezeeegend eiken bankie" :lol: ...WANT het was van origine de 2 duim dikke achterkant van een fikse kneiter van een eiken kerkbank ( allemaal dikke stroken en dan gelijmd en gevlakt.....IDEAAAAL als werkblad :lol: ...die een kennis kwijt wilde..... dus ik meende wel een gezegend werkbankie te kunnen gebruiken :lol: :mrgreen:
Bijlagen
Folkboat Helmstok-20210308.jpg
Folkboat Helmstok-20210308.jpg (57.97 KiB) 2710 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Noodstuurinrichting

Bericht door jdbvos »

...en dat ronde plekkie op het achterdek is natuurlijk de bevestiging voor de achterstag ? :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurinrichting

Bericht door Harry G. Hogeboom »

..en dat ronde plekkie op het achterdek etc.etc.
Voorlopig hooppik dat "we" het nog goan metmoak'n jaaa dak hier een kant en klaar plaatje op de toverdoos kan zet'n :roll: ...WHO knows?? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie