Ons nieuwe roeibootje !

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
Leo Starrenburg

Ons nieuwe roeibootje !

Bericht door Leo Starrenburg »

Nou ja, nieuw is niet helemaal het juiste woord: 35 jaar oud om precies te zijn maar ik ben er erg mee in m'n sas.

Vanmiddag wezen kijken en proefgeroeid, heel wat anders dan het Walkerbay bijbootje en ook wat langer. 8,3 meter en zo'n 0,8 meter op z'n breedtst. Je kan er alleen in roeien, met z'n tweeen en dan ook nog met elk twee riemen of ieder een. Er is ook plaats voor een passagier/stuurman.

Afbeelding

Afbeelding

En hard dat je gaat met twee man ! Voor mijn doen dan :lol:


m vr groet, Leo.

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Leo,
Prachtige boot, mooi eerlijk hout en wat een lijntje....
Hoe heet dit type? Of is het door een liefhebber zelf geheel naar maat gemaakt?
Ik hoop dat je er heel veel plezier aan zult beleven.
All the best
Jos
jannuh
Berichten: 190
Lid geworden op: 22 jul 2004 06:38
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

Bericht door jannuh »

Volgens mij wil Leo die Noorse wereldreiziger achterna.. :wink:
gr., jannuh
------------
NL Maritiem Forum Archief
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Moet eerst nog maar 's leren varen met dit bootje Jannuh, de lengte / breedte verhouding is bijna 11 op 1 en dat heen-en-weer stoeltje maakt het er ook niet makkelijker op. Het is een zgn Wherrie (of Wherry) met de hand gemaakt in Tsjechie of Roemenie begin jaren '70.

Je moet er niet mee met de kop in de golven gaan anders heb je gelijk een natte kont, gewoon zijdelings weg laten zetten met de riembladen plat op het water en dan weer gang maken. Zal nog wel een jaartje duren en ik begin maar in ouwe kleren te oefenen zonder sleutels en portemonnee in de zakken. Pijp en tabak kunnen prima in een waterdicht tonnetje. Nou nog nadenken over een nieuwe naam.

Achter die Noor aan? De baas ziet me al aankomen voor een jaartje verlof...

Afbeelding


m vr groet, Leo.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Leo,
Onderstaande Wherry staat op een Australische site"¦

Afbeelding

En mocht je weer een lange roeitocht gaan maken, dan lijkt dit me een uitstekende sponsor.
All the best
Jos

Afbeelding
Leo Starrenburg

Wherrie

Bericht door Leo Starrenburg »

Afbeelding

Het roeibootje ligt alweer een week in de haven, nog een weekje en dan gaat ie in de winteropslag. Het roeit wel wat anders dan het jolletje, gaat met minimale inspanning al twee keer zo hard :lol:

m vr groet, Leo.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Kijk, dat is nou het betere werk Leo :) Bij de volgende weddenschap hoef ik niet meer mee te fietsen maar kan ik gewoon mee aan boord 8)

Zo te zien kun je voorin twee prima ligplaatsen inscheren en dan is er nog ruimte genoeg voor aan paar kratjes pils :lol:

Maar het is een prachtige boot Leo; met mooi gelakt houtwerk ben ik onder een hoedje te vangen :D

Groeten,
Bert de Boer
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Uit de Telegraaf van vandaag:

"Twee roeiers zijn gisteren in het Twentekanaal bij Enschede aan de dood ontsnapt toen ze in hun wedstrijdboot door een vrachtschip werden overvaren.
De twee zonder stuurman hielden met een andere boot een wedstrijdje, waarbij de rivalen in het midden van het kanaal voeren. Vlak voor een bocht in het kanaal had een van de roeiers nog achterom gekeken, maar er was niets te zien.
Na de bocht keek de roeier andermaal achterom, waarop hij tot zijn grote schrik zag dat er een schip slechts twintig meter achter hen voer. Een van de inzittenden wist nog uit de boot te springen.

Zijn maatje zat echter met zijn voet klem en werd door het vrachtschip overvaren.
Onder water slaagde de roeier erin zich te bevrijden. Met grote tegenwoordigheid van geest wist hij zo ver mogelijk naar beneden te duiken. Vervolgens kwam hij pas weer boven water toen het schip was gepasseerd.
Beide roeiers hielden niet meer dan een nat pak aan het avontuur over."

m vr groet, Leo.


Plaats reactie