Pagina 79 van 85

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 26 mar 2018 23:12
door Breeze
Ah, zo'n Mobylette had mijn vader ook. Dubbele ketting en altijd moeizaam starten.

Adri

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 26 mar 2018 23:33
door leo-shof
Wat zou de reden daarachter geweest zijn (die dubbelle ketting)

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 26 mar 2018 23:53
door Breeze
Eén was voor de aandrijving van de motor naar het achterwiel. De andere was de verbinding tussen trappers en achterwiel. Later werd dat meestal gecombineerd.

Adri

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 26 mar 2018 23:53
door Da Silva
Misschien een stomme opmerking. De rechtse om te fieten/motor te starten en de linkse op de motor. Die dingen hadden voorzover ik me herinner geen versnelling. Mijn moeder had zo'n ding en sie kon er totaal niet mee overweg. Die was wel iets nieuwer, dan die op de foto. Enorme knallen uit de uitlaat :lol: .
Tijdens een vakantie op de veluwe, zijn ze er nog mee naar de importeur in Arnhem geweest. Die zat daar bij de Rijnbrug. Zal rond 1955 zijn geweest.
Grt.
Mario

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 26 mar 2018 23:55
door Da Silva
Adri was me net voor. Niet gezien tijdens het typen.

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 27 mar 2018 00:01
door Breeze
Heel goed Mario, hier de historie van Kaptein: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaptein
Als ik me goed herinner (maar het is ook al weer 55 jaar geleden) had die van mijn vader een soort variomatic versnelling. Je kon er niet mee stoppen en wegrijden, dus geen centrifugaalkoppeling, die de latere EEG Mobylettes wel hadden.
Dit alles IIRC.

Adri

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 27 mar 2018 16:13
door Lupo
:-D Ik reed vroeger ook op een mobylette. Je had twee modellen. Met ketting-aandrijving en met spanrol-aandrijving. Het type met ketting had inderdaad twee kettingen. Eén van de twee kettingen was nodig om de motor aan te kunnen fietsen, waarbij je de kleppenlichter in de cilinderkop met een handeltje moest openen om de compressie op te heffen. Als de motor aansloeg liet je het handeltje los, waarbij met voldoende gas de centrifugaalkoppeling de brommer vooruit stuwde. Bij het twee-kettingen model zorgde een schijf, waaraan een tandwiel van de ketting zat en een V-snaar tussen de koppeling en de schijf voor de aandrijving. Als je stopte bleef de motor langzaam doordraaien, zonder de koppeling inwerking trad. Bij gas geven greep de koppeling weer aan en ging je weer vooruit.
Bij de spanrol-aandrijving was de schijf met ketting, vervangen door een spanrol. Als je aan een handel trok, duwde je de rol tegen de achterband. De rol werd aangedreven door een V-snaar tussen de rol en de koppeling. De grap was dat de motor linksom draaide, daar moest je bij het eventueel afstellen van het ontstekingspunt wel rekening mee houden, want anders reed je achteruit.Voor het overige was de werking gelijk aan het kettingmodel, later het bekende EEG brommertje.
Naast de Ural rijd ik ook nog een andere motor. Die staat momenteel bepakt klaar om dit Paasweekend mee naar Texel te rijden.

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 27 mar 2018 17:23
door Jacob Bothof
volgens mij staat er nog een dikke naast ook :wink:

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 27 mar 2018 19:02
door Lupo
:-D Die "dikke" is een antieke BMW R100 EML uitvoering, dus met zijspanbak. Een leuke bijkomstigheid is (net als Ural) dat er een achteruitversnelling op zit. Eén van de vorige eigenaren heeft de versnellingsbak ooit laten aanpassen. (kostte toen een bom duiten)
Deze motor is inmiddels een Oldtimer.

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 28 mar 2018 17:24
door Lupo
Allemaal een: