Pagina 81 van 95

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 19 sep 2019 09:27
door leo-shof
Kreeg een foto van mijn zoon uit Turkye (vermoedelijk op het vliegveld)
WhatsApp Image 2019-09-19 at 00.00.40.jpeg
WhatsApp Image 2019-09-19 at 00.00.40.jpeg (125.22 KiB) 1737 keer bekeken

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 11 okt 2019 22:38
door Allen
Gelezen:
Motorhoekie001.JPG
Motorhoekie001.JPG (300.5 KiB) 1600 keer bekeken

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 26 jan 2020 15:54
door jdbvos
Vlgs mij hoor ik Petter's en hoor ik zowat een liggende Deutz….
Maffe Yanks, maar o-zo vindingrijk !! Een complete houten motor, o.a. !!
https://www.facebook.com/SabahanBahh/vi ... 090906215/
En als dat niet wil, die naam Saba-so-and-so even kopieren en in Joetjoep plakken...

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 22 feb 2020 13:13
door Ruuth
Tijdens een Afrikareis in de jaren 60 had ik mijn motor mee aan boord genomen. Een Matchless 1 cilinder 350cc. De motor stond tijdens de vaart in de break. Na de wacht werd er nog wat aan gesleuteld. Dan komt er een moment waarop alle ingrepen moeten worden getoetst door de motor aan te trappen. Alles werkte naar behoren.
Als ik daarna weer op wacht in de MK kom is het wel erg warm. De ventilatie werkte namelijk niet. Dat komt, zo werd mij verteld, omdat er een brandlucht uit de ventilatieopeningen kwam. Een doorgebrand anker is natuurlijk geen flauwekul en men had het zekere voor het onzekere genomen.
Dagen ploeterden wij in de hitte. Op een gegeven moment ging ik verband leggen tussen tijdstip van uitschakelen en het moment waarop ik de motor had gestart. Daar zat wel heel weinig tijd tussen, dus...
Dat durfde ik echter niet te vertellen. Wel stelde ik voor om de ventilatie 'nog eens te proberen want die is inmiddels wel weer afgekoeld'.

En oh wonder; het ding kwam op gang en bleef tot ieders opluchting en (vrijwel) ieders verbazing zonder problemen draaien.

De smeerolie in deze motor? Castrol Racing met een voor motorliefhebbers heerlijke lucht, die blijkbaar niet door iedereen werd herkend.

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 22 feb 2020 13:32
door Jinny
Prachtig verhaal.. :mrgreen:

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 22 feb 2020 20:58
door Piet Bruijns
Uuuuuh.......Een doorgebrand anker??????
image.jpeg
image.jpeg (19.04 KiB) 1232 keer bekeken

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 24 feb 2020 15:56
door Ruuth
Deze soorten ankers worden watergekoeld waardoor er aanzienlijk minder kans op doorbranden is.
Tevens is hier ook geen sprake van wikkelingen, zodat er voor de lezer minder verwikkelingen zullen zijn. :wink:

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 02 mar 2020 21:58
door Ruuth
Op de vraag of het nooit problemen gaf om de motor van boord te krijgen, of dat het problemen gaf om door de douane te komen kan ik het volgende antwoorden: van boord draaien gaf nooit problemen evenals het aan boord draaien.
Wel was er één keer een probleem met de douane.
Mijn motor was zoals gebruikelijk van boord gedraaid en stond tegen een loods. Mijn collega's wisten dat ik van plan was om de motor tijdens de reis te verkopen en vertelden mij op een moment: "Hé Satchmo, er is belangstelling voor je motor." Mijn bijnaam was Satchmo omdat ik tijdens die reis probeerde trompet te spelen. Een stoker had mij verteld dat hij trompet speelde en het mij wel wilde leren. Tijdens de voorafgaande kustreis koopt hij voor mij in Hamburg of Bremen een trompet. Wat er fout is gegaan weet ik niet precies, maar na een tijdje gingen mijn tanden een beetje los staan en was het oefenen in de stuurmachinekamer tot een eind gekomen. Maar goed, je hebt dan een naam en daar moet je het dan maar mee doen. Enfin, Satchmo gaat naar de mensen die bij zijn motor staan en wat blijkt? Wanneer je met een voertuig in ons land (ik meen Mozambique) wilt rijden dan moet je een borg betalen. Die borg krijg je terug als de motor weer aan boord staat en je geen schade hebt berokkend. Op zich een prima maatregel. Het wordt alleen een beetje gecompliceerd wanneer zij als borg het benodigde bedrag in GBP willen hebben. In die tijd was dat naast de USA-dollar het geëigende geld. Nog geen probleem, maar bij de terugbetaling wilden ze mij met hun rappelianengeld opzadelen. Tjonge, dat is me een heisa geworden, maar uiteindelijk kreeg Satchmo zijn pondjes toch weer terug.

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 03 mar 2020 00:09
door jdbvos
...en de smeerolie moest vervangen worden door lokale olie, en je moest invoerheffingen betalen voor de inhoud van de tank...
Én vaak local verzekeren....
Ik heb alleen de verzekering die ik voor een paar dagen af moest sluiten omdat de local Bobby mij aanhield (na 1, a 2 week al rondgereden te hebben) in de nadagen-, en ná de Falkland oorlog, nog bewaard.
De Bobby's gingen blijkbaar weer over tot de orde van de dag....
Hij heeft dat bewijsje nooit opgevraagd: op die eilanden werd op de radio omgeroepen welke mensen er die dag met het 6-persoons rode watervliegtuigje op bezoek gingen bij wie op andere eilanden, en "mrs. Tompson some fine sheperd's pie's" had gemaakt van de landmijn-slachtoffers onder de schapen, of de noodslachtingen ervan, zal ook wel bekend geweest zijn dat 'that motorbiker' (ik heb geen andere motoren gezien) "now insured" rondreed...

Ik had voor scheepsdoeleinden een Honda CB360, een leuk twinnetje. En die kon ik nog nét in m'n eentje wiel-voor-wiel over de 1-voets-drempel naar de mk huften (145 kg geloof ik)

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 03 mar 2020 00:36
door K.Brouwer
In begin jaren 60 veel met een brommer in Bristol rondgereden. Een Sparta met twee versnellingen. Werd wel om de haverklap door een Bobby staande gehouden omdat ik op het voorspatbord geen nummerbord had. Na mijn uitleg dat het een Nederlandse "moped" en geen Engelse was en een nummerbord met NL achterop had vond men het wel best en kon ik doorbrommen tot de volgende Bobby 8) . Zeelui konden daar wel een potje breken hoor.

Groeten, K.Brouwer.