Alle Oldtimers [No ships]

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Sparks316 »

Om o.a. Roy tevreden te stellen, ga ik nog maar even door, te beginnen met de Market-Garden 2014 optocht.

Afbeelding
Het ging hier toch over old-timers? Deze dan, alhoewel of deze er in 1944 ook bij waren?

Afbeelding
volgens mij een Austin hospitaalwagen

Afbeelding
Buster op het droge

Afbeelding
Als ik het goed lees een Bedford 4x4 truck, waarschijnlijk een QLD

Nog even over de DUKW, in de volksmond Duck geheten. De D stond voor ontworpen in 1942, de U voor amfibisch hulpvoertuig, de K voor all wheel drive, de W voor twee aangedreven achterassen. Er zijn er zo'n 21.000 van gebouwd, ze konden 2,5 ton lading meenemen maar in de praktijk ging 5 ton ook nog, in het water lieten ze een schroef zakken en gestuurd werd met de voorwielen in combinatie met een roer achter. Maximum snelheid op de weg was 80 km/u, in het water 10 km/u.
Origineel zat er een General Motors benzinemotor in. Na de oorlog bouwde Rusland 'm na, maar wel met achterklep en in recentere jaren is het ding nog eens door Brazilie gebouwd. Tijdens de watersnoodramp van 1953 bewees het ding wederom goede diensten, met name door in Belgie achtergebleven exemplaren.

Volgende keer verder met de 2019 versie.
Louis

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Sparks316 »

Vervolgens op 19 september j.l. de 2019 editie, extra groot opgezet omdat het dit jaar 75 jaar geleden was (en waarschijnlijk ook de laatste keer met nog echte veteranen, want die lopen langzaam aan tegen de 100 aan).

Afbeelding
de Canadezen marcheren de stad in. In dit geval kadetjes van de King's Edgehill School uut Kaanaadaa, compleet met bagpipes

Afbeelding
Een track-voertuig (geen tank!) met een gun erachter

Afbeelding
en een halftrack met gun

Afbeelding
idem van achteren

Afbeelding
nog eentje met vrolijke soldaten

Afbeelding
en een Austin met audjes

Mocht iemand nadere gegevens (type-aanduidingen) weten, laat maar horen :lol:
Louis
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Sparks316 »

Zij gingen stug door, ikke dus ook.

Afbeelding
Onbekend merk voertuig. Wie???

Afbeelding
Wederom mij nie weten. Alleen dat het/ze Myrtle heet

Afbeelding
Dit is dan weer een Austin, zonder gewonden of erger

Afbeelding
weer een track voertuig, dus niksnie tank

Afbeelding
verkenningsvoertuig? ikke maar leek zijn

Afbeelding
nog zoiets, maar nu met k'non. Het heette trouwens d'Artagnan

Ik zit nu aan zes afbeeldingen, volgens mij het max. (of niet?)
Louis
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Sparks316 »

Market Gasrden 75 vervolg

Afbeelding
alweer een rijdend hospitaal, onbekend merk

Afbeelding
De Edgehill School kadetjes pauzerend tot ze op mogen en vast adem verzamelend voor het blazen
en twee van die bagpipes kunnen nog een hoop kabaal maken 8)

Afbeelding
een zootje verzameld bij het eindpunt

Afbeelding
hmmm, heb ik daarmee gereden?

Afbeelding
ter plekke werden nog wat opschriften aangebracht

Nogmaals, nadere info is welkom en tot over 5 jaar! Zij trokken door naar Grave...
Louis
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Johnny »

Sparks316 schreef: 08 okt 2019 13:35 Om o.a. Roy tevreden te stellen, ga ik nog maar even door, te beginnen met de Market-Garden 2014 optocht.

Afbeelding
Het ging hier toch over old-timers? Deze dan, alhoewel of deze er in 1944 ook bij waren?

Afbeelding
volgens mij een Austin hospitaalwagen

Afbeelding
Buster op het droge

Afbeelding
Als ik het goed lees een Bedford 4x4 truck

Nog even over de DUKW, in de volksmond Duck geheten. De D stond voor ontworpen in 1942, de U voor amfibisch hulpvoertuig, de K voor all wheel drive, de W voor twee aangedreven achterassen. Er zijn er zo'n 21.000 van gebouwd, ze konden 2,5 ton lading meenemen maar in de praktijk ging 5 ton ook nog, in het water lieten ze een schroef zakken en gestuurd werd met de voorwielen in combinatie met een roer achter. Maximum snelheid op de weg was 80 km/u, in het water 10 km/u.
Origineel zat er een General Motors benzinemotor in. Na de oorlog bouwde Rusland 'm na, maar wel met achterklep en in recentere jaren is het ding nog eens door Brazilie gebouwd. Tijdens de watersnoodramp van 1953 bewees het ding wederom goede diensten, met name door in Belgie achtergebleven exemplaren.

Volgende keer verder met de 2019 versie.

Het merk van een DUKW is GMC, het onderstel is van een CCKW 353, de normale vrachtuitvoering.
Heb zelf zo'n ding een jaar of 25 geleden op de kop getikt in Frankrijk maar kreeg hem niet op NL-kenteken, torn maar weer verkocht, nu behoorlijk spijt van. :oops: :oops:
Het leven is geen facebook
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Roy »

Wat een heerlijkheden allemaal zeg !.
Die Bedford zou van het type QL kunnen zijn.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door leo-shof »

Met zo´n Halftruck ging ik als joggie van een jaar of 10 mee.
Daar stond een draad kraan op gemonteerd.
Mocht ik achterin zitten, bij de draaddrums.
Ik ruik nu gewoon die olie lucht die er in de kraan hing.
Die trucks hebben nog steeds mijn belangstelling, als ik er 1 zie
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door leo-shof »

Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Sparks316 »

Ik heb het maar even aangepast. Tks Roy (Leo trouwens ook, voor de link)
Louis
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Sparks316 »

Trouwens, hoe werd Oss nou eigenlijk bevrijd in 1944? Dat wil ik nog wel ff uitleggen, alhoewel ik helemaal geen Ossenaar, laat staan een Brabo ben.
Ik dateer van begin 1948, toen mijn ouders (destijds wonend in Leeuwarden) het safe vonden "er nog eentje bij te maken".

In 1944 plande Montgomery (Monty) een aanval om Europa zeg maar Duitservrij te maken. Hij verwachtte weinig tegenstand en zo ontstonden operaties Market en Garden, die uiteindelijk samengevoegd werden. De ene was door de lucht, de andere over de grond.
Oss was inmiddels wel bezet door een garnizoentje Duitsers, o.a. om de fabrieken van Hartog en Zwanenberg zeker te stellen (voedselvoorraden).
Bovendien was daar inmiddels bepaald dat daar geen Joden mochten werken. Er woonden dus inmiddels de nodige Duitsers in Oss, vooral in voormalige dure huizen waar de eigenaren al uitgehaald waren (inderdaad, Joden).

Op 17 september 1944 begonnen de luchtoperaties, gevolgd door de grondtroepen. Oss zag hordes vliegtuigen over zich heen komen, de luchtroute liep recht over Oss heen. De hier wonende Duitsers werden zenuwachtig en begonnen alvast hun koffers te pakken.
Een paar dagen later stokte het grondoffensief al bij Arnhem, want de tegenstand was veel groter dan Monty had voorspeld.
Het grondkonvooi stond her en der opgehoopt stil, o.a. bij Grave. Inmiddels hadden de Duitsers ook de nodige vliegtuigen neergeschoten en op Station Oss stond een stel Duitsers met krijgsgevangen Engelsen en/of Amerikanen klaar om per spoor afgevoerd te worden.

Vervolgens gingen er de nodige Ossenaren, waaronder een politieman in Grave kijken waar ze vertelden wat ze in Oss hadden gezien. Daarop besloot een Engelse commandant met twee tanks plus manschappen in een extra wagen naar Oss te gaan om die krijgsgevangenen weer te bevrijden. Bij de vuurgevechten aldaar sneuvelde een Engelse sergeant, ene Sergeant Brown. Naar hem is een later nieuw gebouwde straat vernoemd.
In elk geval, de Engelsen wisten de krijgsgevangenen te ontzetten en de Duitsers te verjagen. Dat was 19 september 1944.
Vervolgens reden ze met de bevrijde mensen terug naar Grave, want ze moesten toch door.
Inmiddels wapperden in Oss natuurlijk de nodige rood-wit-blauwe vlaggen.
Helaas kwamen de Duitsers 1 of 2 dagen later terug, en schoten de huizen waar vlaggen hingen in brand of gewoon in puin.
Daarop zijn de Engelsen weer teruggekomen en hebben de Duitsers nog eens op hun falie gegeven, waarop ze definitief vertrokken.
Wel bleven er tot aan de bevrijding de nodige duitse nesten aktief langs de Maas en werden er zelfs V1's vanuit de Betuwe op dit gebied afgevuurd.

De officiele bevrijding van Oss staat dus op 19 september en elke 5 jaar wordt dat uitgebreid gevierd. Sinds een jaar of 10 gebeurt dat dus ook met een konvooi voertuigen, wat de oude route afrijd eens in de 5 jaar. Plus natuurlijk luchtlandingen bij Arnhem (en die kisten komen meestal ook over Oss heen).

Het konvooi: de meeste voertuigen komen van de stichting "Keep 'em Rolling" die vooral Amerikaanse voertuigen in bezit heeft. Omdat dit jaar 75 jaar gevierd werd wilden ze vooral veel Engelse voertuigen hebben, ook omdat het bevrijdingsleger vooral uit Engelsen bestond.
In het hoofdkonvooi reed bv. ook een Engelse tanktransporter-met-tank rond die pas dit jaar zover gerestaureerd was dat ie de weg op kon.
De pers blies de meningsverschillen tussen de twee groepen dusdanig op dat het erop leek dat het niet door zou gaan, maar het viel allemaal reuze mee. Die tanktransporter is gewoon in het hoofdkonvooi gebleven en hebben we hier niet gezien.
Louis


Plaats reactie