Alle Oldtimers [No ships]

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Breeze »

Mooi, OK. Fijn, mwah.

- Foute gewichtsverdeling door motor en aandrijving achterin. Kon je enigszins verbeteren door de bekende baksteen voorin te leggen.
- Onafhankelijke achterwielophanging. Klinkt leuk en modern maar...
Pendelas.JPG
Pendelas.JPG (16.62 KiB) 750 keer bekeken
De pendelassen (swingassen) geven bij inveren een spoorbreedteverandering en daarmee een inleiding tot slip.

Maar je moet het zien met de ogen van toen, dus voor die tijd een leuk autootje.

Adri

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door v+d »

Ach Adri, bij mijn moderne Renault Twizy pendelt het hele assen gedoe met net geen 500 kg en 90 km/uur kan ik hier op de Achterhoekse landwegen aardig meekomen. Mercedes had/heeft ook types met pendelassen, daar hoorde je nooit iemand over, overigens ook niet over corrosie ;)
We hadden in onze jonge jaren, voor we een eend kochten, eerst een oude afgeragde Renault 4 met een 800 cc vierpitter en een deurhandel versnelling. Prima autootje dat pas opgeruimd werd toen bij een noodstop het linker voorportier uit de sponning viel, vroeger kon er veel :D
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Breeze »

Ja die 4, als je in mijn jeugd daarin reed was je een echte autobezitter ;) . Later erfde ik van mijn vader een R4 Export en dat was toch wel weer een stuk echtere (slecht NL alert) auto.

R4 Export 2.jpg
R4 Export 2.jpg (11.25 KiB) 738 keer bekeken

Inklusief toenmalig vriendinnetje.

Over die swingassen gesproken. Inderdaad in de vijftiger jaren begon Merc ook met onafhankelijke vering in de vorm van pendelassen:

Merc 300 SL.jpg
Merc 300 SL.jpg (109.75 KiB) 738 keer bekeken

Zelfs deze supersportwagen had dat systeem. En ook de vergelijkbare Formule 1 Mercs hadden pendelassen. Je moest wel Juan Manuel Fangio of Stirling Moss heten om die goed in bedwang te kunnen houden.
Maar de huidige Mercs zijn al heel lang voorzien van voortreffelijk geleide achterassen. Het z.g. schräglenkersysteem.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Breeze »

v+d schreef: 13 jun 2020 11:44Mercedes had/heeft ook types met pendelassen, daar hoorde je nooit iemand over, overigens ook niet over corrosie ;)
Over corrosie van Mercedessen gesproken. Dit las ik laatst:
Los daarvan heeft Mercedes érg donkere dagen gekend. De problemen begonnen met de invoering van waterbasis lakken in 1993. Mercedes verzinkte als één van de weinigen nog niets, ze deden hun roestbescherming op een andere manier. De jaren '80 ontwerpen hadden forse kunststof bescherming en dingen als rubber afvoertules in de dorpels. Heel doordacht allemaal, maar het ging wankelen met minder sterke lak.
Daarnaast werd er in die Chrysler tijd bezuinigd. En niet een klein beetje. Al die details en overengineering, dat kon wel een tandje minder toch? Samenvallend met waterverf én introductie van complexere electronica onder datzelfde "kan wel een tandje minder" regime, werd de W210 E-klasse (introductie 1996) een echte rampenbak. Tot van het chassis afbrekende veerschotels aan toe. Pas na de eeuwwisseling werd besloten dat dat te gek werd. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, immers. Vanaf 2003-2005 werden alle personenwagens stapsgewijs verzinkt. De W204 (C v.a. 2008) is waar het kwaliteitsregime ook in ontwerp terug kwam. Het is nog steeds geen onverwoestbare tank, die tijden komen niet meer terug, maar in elk geval weer wat boven gemiddeld.
De schrijver geeft de indruk dat hij goed op de hoogte is.
En die rampenverhalen van de W210 E-klasse zijn toch wel doorgedruppeld. Rijen taxichauffeurs die huilend met hun premium E-klasse voiture bij de dealer terugkwamen.

Adri
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door leo-shof »

Dat had toch ook een naam dat systeem van die achteras bij Mercedes
Legt me bij van iets wat met een D begon
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jinny »

De Dion-as
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Breeze »

Heel goed Jinny, maar... de De Dion-as is niet toegepast bij Mercedes bij mijn weten.

De Dion as.JPG
De Dion as.JPG (26.52 KiB) 634 keer bekeken

Hij is wat duurder en bouwt wat hoger. Wel toegepast in dure Opels van de KAD serie (Kapitän, Admiral en Diplomat) en natuurlijk in de DAF 77 (sorry, ik bedoel natuurlijk de Volvo 300 serie).

Mercedes had zijn eigen achterassysteem ontwikkeld:

Schräglenkeras.jpg
Schräglenkeras.jpg (26.87 KiB) 634 keer bekeken

Mooi systeem, maar als er lagerbussen moet worden vervangen heb je de hoofdprijs. En de NL vertaling is mijn favoriete technische woord:
"Semi-nalooparmas".

Adri
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door leo-shof »

Ik zat wel met die naam in mijn hoofd.
Alleen zat ik verkeerd te zoeken , namelijk onder Dyon, Hoe kom ik daar nou bij als oud vrachtwagen chauffeur

Mooi systeem, maar als er lagerbussen moet worden vervangen heb je de hoofdprijs.
Maar wat is wel goedkoop bij dit merk ? zelfs de koffie uit een automaat is daar duur
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

the beast.jpg
the beast.jpg (25.86 KiB) 552 keer bekeken
The Beast - 1970 Op een speciaal chassis gebouwd met een V12 27ltr Rolls-Royce vliegtuig motor 1000cv goed voor een max. speed 300km/uur

-
bugatti royale.jpg
bugatti royale.jpg (26.06 KiB) 552 keer bekeken
Bugatti Royale 1927 - 1933 12.7 ltr motor 8 cyl

-
cadillac eldorado.jpg
cadillac eldorado.jpg (20.83 KiB) 552 keer bekeken
Cadillac Eldorado 1953 8.2 ltr 400 cv in 1976 teruggebracht naar 190 cv

-
bentley.jpg
bentley.jpg (18.87 KiB) 552 keer bekeken
Bentley 1930 8.0 ltr 220cv Er zijn slechts 100 exemplaren van dit type gefabriceerd

-
mercedes - benz.jpg
mercedes - benz.jpg (64.82 KiB) 552 keer bekeken
En nog een oude Mercedes-Benz poster
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jinny »

Mag ik zeggen dat ik die eerste spouwlillek vind?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie