Alle Oldtimers [No ships]

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jacob Bothof
Berichten: 1482
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jacob Bothof »

Mijn eerste rijles heb ik gehad van een klussende politieagent in een Moris Minor in 1960. :)
Daarna ben ik verder gegaan bij een rijschool in een Ford Taunus 17 M , best wel een fijne auto
om in te rijden, beviel beter dan in dat Engelse bakje.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door jdbvos »

Ja, de oude auto's in NZ...
Om eoa vreemde reden roesten auto's eigenlijk niet of nauwelijks, daar... althans: niet op het noord-eiland…
Gevolg daarvan is, dat zelfs hele oude auto's nog redelijk duur waren...mede ook door extreem hoge importheffingen op buitenlandse auto's (een auto die hier nieuw destijds F15.000 kostte, kostte daar tegen de $25.000 , en de NZ$ 'deed' F2,00 voor 1 NZ$)
Ik heb daar nog een tijdje rondgereden in een Ford Prefect die nét zo oud was als ikzelf, waarvoor ik toen nog NZ$ 2500 moest betalen.
M'n schoonouders reden rond in een Holden van 1968 (ik spreek nu over jaren '80), een VW kever van 1970, en hadden in een oude schuur nog een niet meer lopende Holden (zo'n model als een oude Chevrolet) uit 1948...
Heb die Prefect maar 2 mnd gehad, overigens, en voor hetzelfde bedrag weer verkocht: hij kwam eigenlijk niet meer goed tegen de heuvels op in 'onze' buurt Te Puna (nu zowat de duurste wijk in NZ)
Ik vond het eigenlijk geweldig, zo'n -voor mij- klassieke auto, met zelfs een caddy achterin de koffer (in de achterklep van de koffer was een klein bankje voor 2 extra personen geintegreerd, die dus gewoon in de buitenlucht zaten) Schitterend !
Auto's gingen dus lang mee, daarom hadden ze daar ook al vér voordat in NL de APK kwam, de NZse versie daarvan...de WOF (warrant of fitness)
Ze desintegreerden eigenlijk, ik denk door materiaalmoeheid of zo: er kwamen scheuren in de carrosserie en chassis, en uiteindelijk vielen er gewoon gaten in.
Scheuren werden nog wel eens 'gerepareerd' door die scheuren warm te stoken en er lood op te smelten, maar je verloor op een gegeven moment toch van de allesvernietigende natuur..
.
prefect.png
prefect.png (113.89 KiB) 679 keer bekeken
.
Zo eentje...maar vlgs mij zaten de koplampen in de spatborden, en gingen de deuren van voor naar achteren open, maar wellicht zit ik fout daarmee...
Zo'n deursysteem heb ik in 2 andere auto's ook nog gehad: een 2CV en een Fiat600. In en uitstappen was eigenlijk veel eenvoudiger daarmee. De extreem dure automerken van nu passen dat systeem zelfs weer toe op de achterdeuren om die reden...

Jesses, wat klink ik zo oud... Ik ben er nog maar net en begin nét een beetje ervaren te worden met m'n bouwjaar '52
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door v+d »

Ja Jan,de prefect op jouw foto is van voor 1950 daarna zijn de koplampen verhuisd naar in de spatborden. Vanaf toen rotten die spatborden ook sneller weg omdat er modder in bleef hangen.
De deuren zijn nooit zelfmoorddeuren geweest bij deze types, er is er nu een te koop in Australië voor ongeveer 3500,00 aus.
Wij hebben ooit zo'n ding gehad met leren bekleding en een vouwdak, ik vond het maar niks.
De Franse eend beviel veel beter en ging zomaar 15 jaar mee mits goed onderhouden.
Jacob Bothof
Berichten: 1482
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jacob Bothof »

Goh, bouwjaar '52 pas.Ik heb er 10 meer op de teller ;)
Mijn groot rijbewijs heb ik nog gehaald in een Opel Blitz :D
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door leo-shof »

Jacob mijn teller begon te lopen in 1948
Rijbewijzen gehaald met mijn 18de jaar
mijn Luxe in een Opel Record 1900 met die mooie ronde achterlichten
0203.jpg
0203.jpg (144.62 KiB) 631 keer bekeken

met aanhangwagen er bij, daarna groot en bus in een Opel Blitz
Opel-Blitz  (P-35-45).jpg
Opel-Blitz (P-35-45).jpg (69.2 KiB) 631 keer bekeken
Met me vader mee in een Hanomag Kurrier
SAAB.jpg
SAAB.jpg (184.59 KiB) 631 keer bekeken
Welke je hier rechts op de foto ziet rijden. Goh wat was ik groos
Daarna nog een Bedford en een Mercedes 1213
Toen mocht ik met mijn kameraad mee naar Duitsland in een echte Scania
Een V8 een 141er Dat was wel wat anders als een Opel Blitz zonder aanhanger
Ik heb nog nooit als toen zo zitten zweten :D
06-NB-69.jpg
06-NB-69.jpg (77.92 KiB) 631 keer bekeken
Daar ben ik toen ook voor vast gaan rijden
En daarna nog een paar van die orgels gehad : Een 142er- 2 143ers en daarna DAF 95 ers
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jinny »

Goh, ben ik een broekie met mijn bouwjaar (stapelloop) '65...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Jacob Bothof
Berichten: 1482
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jacob Bothof »

Nou Jinny, dan heb je nog even te gaan :lol:
Wanneer word je weer losgelaten ? :)
Toen ik in 2000 met pr-pensioen ging heb ik samen met mijn dochter nog een taxibedrijfje gehad
tot mijn 71ste, alleen airportservice en ziekenhuisvervoer.
Toen zij ging verhuizen met haar partner naar Zwitserland heb ik de hele handel gestopt, er was niks
meer te verdienen.Ik heb er een leuke auto aan overgehouden en ik voldoet nu aan mijn ophokplicht
zoals ze dat noemen. Als ik naar mijn haren kijk lijkt het wel of ik weer in de nozemtijd zit,
alleen hebben ze nu een andere kleur :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jinny »

Ik hoop 5 mei Jacob, maar niks is zeker in deze tijd.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door peelander »

SCAN0004.JPG
SCAN0004.JPG (126.52 KiB) 535 keer bekeken
Velsertunnel ca. 1957. Wie herkent de meeste auto's :) :) :) .
Wie kent ze niet; de Daf en Vespa
SCAN0002.JPG
SCAN0002.JPG (160.35 KiB) 535 keer bekeken
En ja, had je pech dan waren zij er nog
SCAN0003.JPG
SCAN0003.JPG (147.17 KiB) 535 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door jdbvos »

Volgens het radioprogramma Cursief kwam die ook naar de Antillen en Suriname...(2e helft van onderstaande link)
Wie op de wegen wacht, wacht het langst

https://www.youtube.com/watch?v=VWT0sOncs8Q
Oost, west...ook best


Plaats reactie