Ik ga effe hier verder met een antwoord voor Leo mbt vrachtauto's bij het topic 'Innovatie'....Maar zoals gewoonlijk: ook algemeen, natuurlijk
Leo, ik heb helemaal niks tegen vrachtauto's: die blijven altijd bestaan, en zijn letterlijk broodnodig.
Wat ik bedoel is wat anders...
Iedereen in NL zit zich vreselijk te ergeren aan alle file's op de wegen, en de vrachtauto, een boot waarvoor een brug open moet, toeristen, en wát dan ook krijgt daarvan de schuld.
Iemand die niet onmiddellijk bij het achteropkomen van (vroeger de BMW, maar nu: ) een AUDI tussen 2 rechtsrijdende vrachtauto's duikt, wordt nadat die AUDI eindelijk heeft kunnen inhalen, als dank voor het oponthoud even flink gedwongen om sterk af te remmen, of moet de vluchtstrook op om te voorkomen dood gereden te worden.
De max snelheid is 130, en dus rijdt managend NL 130+49(jaja), en dat plebs heeft dan maar aan de kant te gaan.
De agressie viert hoogtij op de wegen, en dat komt uiteraard omdat de ruimte steeds kleiner wordt op diezelfde weg..
M.i. komt dat doordat alle kleine bedrijven uit de bewoonde wereld weg moesten, en liefst op grote bedrijfsterreinen, en voor middenstand op winkelcentra, worden geclusterd.
Hoe personeel en/of klandizie daar diende te komen, was hun probleem. Daarna gingen vele bedrijven uitbreiden, en vestigden zich op 'strategische locaties', en wederom: hoe personeel en/of klandizie...enz
Het overgrote deel van de file is dus woonwerkverkeer. Maar ook de meest chauffeurs van de vrachtauto's hebben dagbanen, en gaan 's chtends weg en komen laat 's middags weer terug.
Inmiddels is er een nieuw fenomeen ontstaan: het internet-shoppen, met het "vandaag bestel, morgen in huis !"-motto.....
Stel je de volgende situatie voor:
Ik bestel in R'dam iets, een kleinigheid: zeg, een boek, bijvoorbeeld. In Utrecht een paar sokken, in Den Bosch nog iets, in Roermond, en nog iets in Enschede..... En ik woon (in het echt in Groningen, maar ik zeg hier ff:) Uithuizermeeden. Als ik dan om ca 3 uur 's middags ff in de stad moet zijn, en daarna terugrijdt naar Uithuizermeeden, rij ik dus achter een file van 5 vrachtauto's voor m'n neus.
Wanneer nu 10 andere medebewoners ook 5 auto's aan het werk zetten middels internetshoppen, rij ik (indien alle plaatsen anders zijn) achter 50 vrachtauto's aan, van Grunn's-staad naar Uithuizermeeden.....en dan heb ik het niet eens over diezelfde ongemakken voor alle andere weggebruikers "en-route"....
Ik durf rustig te stellen dat als bedrijven weer personeelswoningen naast het bedrijf neerzetten, het fileprobleem voor 75% is opgelost. Wanneer de bezorgdiensten ophouden, nog eens 10%, en als je via het water je vracht vervoert, de laatste 15%. Iedereen weer tevreden....
Voer de beurtvaart weer in op ons haast idioot grote waterwegennet, en maak distributiehavens in de buurt van bedrijfs-, winkel-, en woonclusters, en laat iedere pakweg 8 uur na elkaar een beurtschip vertrekken op een 'lus' in beide richtingen... De 'havens', of liever laad&losplaatsen moet je dan zien als in een stad de weg met een vluchtheuvel, dus een eiland in het midden van de doorvaart, en kranen op die eilanden om ruimte te houden voor vrachtauto's op de walkant.
De vrachtauto zou z'n taak niet kwijtraken: die doet het vervoer van- en naar deze los&laad-plaatsen, en hoeft niet meer het hele land door, én terug.
Ik denk dat daarmee een groot deel van het fileleed kan worden voorkomen, en tevens die prachtige water-infrastructuur beter wordt benut...
Wanneer je de sluizen onderweg nou als zo'n laad&los-plaats inricht, sla je nog eens 2 vliegen in 1 klap.
De tijd om van R'dam naar Groningen te varen is eveneens binnen een dag, dus die "vandaag besteld, morgen in huis" zou bij goede planning nog steeds kunnen, maar de wegen zijn dan wél ontlast
En dát bedoelde ik met die opmerking Leo... Nogmaals: ik heb NIETS tegen vrachtvervoer of openbaarvervoer. Allebei prachtig, en allebei broodnodig.
En al die "vliegende auto's" waar iedereen zo mee bezig is... Zie je het voor je: spitsuur boven de randstad war iedereen kriskras door elkaar heenraast ? Ik denk dat de bewoners van de Bijlmer daarover wel het eea kunnen vertellen: die hebben al wat ervaring met de gevolgen-van-de-gevolgen.
En als we die beurtschepen als Schuco-bootjes autonoom laten varen, kan Jos ook dit terugplaatsen naar topic Innovatie