Late reactie

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
Bob

Late reactie

Bericht door Bob »

Een heel late reactie van mij op een bericht van Theo Horsten van 6-2-04 op het oude door stoom aangedreven forum.
Theo schreef: -Mijn grootvader, Willem van Gelderen, met de grote oliekan en gouden horlogeketting op "zijn" machine, in 1906, op het station van Delfzijl.
Wie kan me wat meer van deze machine vertellen?
Nummer 21, in 1886 gemaakt door Beyer, Peacock & Company in Manchester.
De lijn Groningen-Delfzijl werd op zondag 15 juni 1884 feestelijk geopend. -

Misschien kan ik je nu wel helpen als ik de foto zie. Kan je die nog eens plaatsen? Ik kan geen loc 21 van Beyer etc terug vinden. Slechts 1 loc met no 21 maar die was van de NCS en NCS kwam zo hoog niet in Groningen. Zij reden tot Zwolle van uit Utrecht.
Van wat Leo Starrenburg op 7-2-04 schreef, fabrieksnummers 2701-2710 kan ik niets terug vinden.
Hebben jullie wel de juiste loknummers? Om met Barend Barendse te spreken: "Rugnummers moet ik hebben, namen interesseren mij niet."

Groeten Bob

Groeten Bob

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Bob,

Ja hoor, hier komt hij nog een keer en gelijk maar wat groot ook:

Afbeelding

Het zou leuk zijn als je me daar iets meer van kon vertellen.

Heb je nog iets aan deze informatie?
Stoomlocomotieven SS serie 1 - 5, 9 - 16, 17 "“ 20, 21 - 78 (later NS 701 - 775)
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Theo,

Wat een schitterende foto. Je kan zien dat die kerels enorm trots zijn op hun machine.
Ik heb de gegevens gevonden van dit type lokomotief. Ik zal morgen proberen het als foto te plaatsen. Het is nog al veel.
Ik kon het eerst niet vinden omdat nu net deze bladzijde geplakt zat. Gelukkig niet ernstig.

Groeten

Bob
Bob

Lok serie 701- 755

Bericht door Bob »

Hallo Theo,

Ik hoop dat je onderstaande kan lezen. Er moet nog een heel verhaal bij, maar dat komt in de loop der tijd.
Ik kan je al wel vertellen dat er nog een exemplaar bewaard is gebleven in het Spoormuseum in Utrecht. (Heb je wat aan als je in Griekenland woont).

Kijk eens op:
http://stationsweb.brinkster.net/statio ... g=delfzijl

voor meer info station Delfzijl.




Groeten

Bob

Afbeelding
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Theo,

Hier de resterende info over loc-serie 701-755
Hopenlijk kan je het lezen. Ik ben nog niet zo bedreven in scannen, dat het een en ander laat wel te wensen over.
Groeten
Bob


Afbeelding


Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hartstikke bedankt, Bob. Zo weet ik ruim voldoende. Het is goed leesbaar en ik ga het een en ander hiervan in het familiealbum overnemen, dat is misschien aardig voor het nageslacht.
Ja, mooie foto van precies honderd jaar geleden. Ergens op een site over stoomlocomotieven las ik dat dit "misschien wel de mooiste machines die de NS ooit had gehad" waren. Mijn moeder wist de namen van die twee andere mannen. Stom dat ik die toen niet heb opgeschreven.

Mijn grootvader, Willem van Gelderen, overleed al in 1915. Mijn grootmoeder behield daarna haar vrij reizen tot aan haar dood in 1947 en ik weet nog goed hoe we altijd met verwondering naar haar kaartje keken: ze betaalde 10 cent administratiekosten om van Delfzijl naar Rotterdam te reizen. Ze maakte er veelvuldig gebruik van.

Nogmaals bedankt, Bob!
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Theo,

Blij dat ik je hiermee van dienst heb kunnen zijn.
Het moet voor je grootmoeder een enorme reis geweest zijn van Delfzijl naar Rotterdam. Ik denk dat jij nu sneller hier bent van uit Griekenland dan zij in R'dam vanuit Delfzijl. Een dubbeltje administratiekosten. Dat was een grote uitgave in die tijd, maar toch nog altijd goedkoper dan een betaald kaartje.
Schrijver Waldorp, een specialist op het gebied van treinen, schrijft ook dat de 700 serie een van de mooiste series is geweest.

Groeten
Bob
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou, wat die reistijd Delfzijl-Rotterdam betreft, dat kon je nog wel eens heel erg meevallen en het zou de moeite waard zijn om dat eens uit te vogelen. Er staat me iets van bij dat het in die jaren - zo net voor en aan het begin van de oorlog, zeg maar - nog geen drie kwartier langer duurde dan tegenwoordig. Er reden misschien wat minder treinen, maar puur in tijd zal het niet veel hebben gescheeld. Ook toen was het maar twee keer overstappen: in Utrecht of Zwolle, dat lag er maar aan, en in Groningen.
Je doet er nu 3 uur en 40 minuten over; dat was vroeger vast geen 5 uur.
Een dubbeltje was niet zo erg veel als je rekent dat je dat ook voor de tram in Rotterdam betaalde.


Plaats reactie