Wie is de oudste kombuizer?

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Wie is de oudste kombuizer?

Bericht door Geep »

Wilt u ruilen.

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Wie is de oudste kombuizer?

Bericht door Mart Hoogedoorn »

He Jaap....niet zo stug hoor.Geep is een ouwebekende van het eerste uur,Een beetje boos op zijn ouwe moer die hem een niet zo prettige jeugd bezorgde,en dan de oorlogstijd er nog bij die jij waarschijnlijk niet beleefd heb ..ik wèl.Ferry zou een borreltje moeten lusten,net als ik nog steeds,dan zie je het leven wat vrolijker soms,Geep is ''recht voor z'n raap'' ,en dat moet je waarderen kunnen....Velen zijn dat nl niet meer in het eens zo leuke landje,Mart Brasil,waar het nu te fris is voor de banane boompies in mien tuuntje. :-D
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Wie is de oudste kombuizer?

Bericht door Mart Hoogedoorn »

P.S......De banaantjes blijven veel te Klein deze teid.....mìjn banaantje òòk. :oops: :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Wie is de oudste kombuizer?

Bericht door Geep »

Geachte Heer, voor dat uw struikelt over mijn woordkeus en de NL-taal.
‘n Deel van mijn jeugd speelde zich af, aan de grens v/d ,,Elite’’ Hoerenbuurt, en het Waterlooplein.
U heeft het inmiddels door, en begrepen, hoe ik over mijn eigen ouders oordeel, en denk.
Ik hen beide, zeker niet vergeet, ik weet wie m’n ouders zijn, wat zij deden, in noodsituaties.
Anno 1939 -1945. Voor hun ondergrondse daden zijn beiden nooit gehuldigd.
Ondanks…. gun ik het hen wel! Ik weet, en ken mijn EIGEN ouders het beste. U niet!
Ik kreeg op m’n sodemieter omdat ik te hard groeide. Schoenen! Binnen 1 jaar moest er nieuw gekocht worden: mijn voeten zijn erger verminkt als bij ‘n Chinese Gheisja, laat ik het dan niet hebben over mijn kleding, vermaakte afdragertjes van m’n vader en broer.
Ook het ondergoed!
Mijn (halfbroer) heeft weinig bij gedragen aan de huishoudelijke economie!

Hij was in opleiding, voor stuurman (wel met een kruiwagen) kort nadat z’n officiële papiertje’s had, was hij het huis uit. 1955, gaf hij zijn jawoord!
Ons moeder en ik gingen samen, verder! De oude dame was sterk verbitterd.
Ik maakte de KNSM onveilig, heb daar ook een plezierige tijd beleefd,
Kwam als panne-wasser, in dienst, deed m’n best, eindigde daar als proviandmeester
Een nadeel, wegens proviandering was er te weinig tijd, als toerist, de wal op te kunnen.
Stapte over naar de Nederland! Bleef daar trouw tot het einde.

Ik was al vroeg fietsjongen, scholing was voor mij niet weggelegd, mijn vader zoop, mijn moeder was gek op stinkende sigaretten. Nadat mijn vader het meubilair, tot lucifers had verwerkt, sloeg ik hem met een lat op zijn kale kop, vlugger als een haas, rende hij de 3 trappen af. Ciske de rat, is bij mij vergeleken, ’n braaf, zoet koorknaapje!
Ik weet ook hoe onderduikers geholpen, zijn! Ook mijn joodse buurtgenoten, m’n liefste joods vriendinnetje, “Greetje’’ tegen beter weten in heb ik lang op haar gewacht!
Ik heb de belofte aan haar, trouwen, na ruim 45/50 jr. gebroken.
In deze paar zinnen, geef ik een deeltje van mijn leven aan u bloot. Ik ben er trots op in die
Status als snotjongen over straat te mogen gaan!

Ik ga eerst de sleepvaart op, als koksmaat, tot het gerucht verscheen, dat m’n broer tzt aan boord kon komen als 2e stuur, ik ondergeschikt aan hem
Bij voorzorg neem ik tijdens de reis al ontslag! Broers of vrienden zijn wij nooit geweest.
De rest van zijn leven waren wij oppervlakkig.
Dom, om niet naar zijn eigen lichaam, te luisteren. Onze eeuwenoude vriend ,,Abraham’’ heeft hij niet de hand kunnen schudden. Te jong, hij was maar 9 jr. ouder als ik.

Mijn (halfbroer) heeft weinig bijgedragen aan de huishoudelijk economie! Hij was in opleiding, voor stuurman (wel met een kruiwagen & ’n financieel-voorschot) kort nadat z’n papiertje had, was hij het huis uit. Hij werd zelfs bevorderd tot commodore,

Drinken, roken & hartfalen gingen voor.

Geachte heer Jaap, Uw sermoen gelezen, uw heft uw vinger zonder dat u weet wat mijn jeugd geschiedenis is! Aan de hand van mijn gegevens open en bloot in Kombuispraat, leg ik als ondankbare zoon, enkele vragen aan U, voor…….de eerste is de zwaarste…..

Hoeveel keer heeft U uw moeder daadwerkelijk meegenomen, op vakantie? Niet ’n daggie? Zo het uitkwam 2 of 3 weken, lang
Ook ver de grenzen, Weekendjes Pinksteren Paasdagen en Kerstdagen. Of, zo maar is!
’n Mantelpakje leuke schoenen…heb haar nukken genegeerd, en geaccepteerd!
Ik heb met haar Londen, Parijs, Brussel en Bern, onveilig gemaakt! Voor haar gezelligheid nam ik ook een van haar vriendinnen mee. Tijdens de Zomer en de Kerstdagen. Tot aan de Invasie-stranden in Frankrijk, Ruim 25 jaar lang; 2 a 3 weken vakantie naar mijn 2e Vaderland, hond mee. Zonder m’n 4 benig Zwitsers-wandelmaatje, vertrek ik niet,
Foto’s ; Kleuren-films dubbel 8 liegen niet. Evenmin Video, opnameichtinn die ontbreken niet! Ik hoop nog voor mijn laatste adem* stopt, er tevreden mee kan zijn. Vanaf half 1963, tot nu toe is filmen m’n passie
* ik ben al maanden lang bezig met het her- monteren
Ik heb met behulp van reis organisaties, haar ook naar Griekenland, Kreta, Israël; Portugal en Spanje, gestuurd.
Door ’n meneer, ene Tatler op Raffles-place te Sydney, kon dat.
Zwijg ik maar over de korte momentjes, effies gouw, met haar naar C&A – Bijenkorf.
Of zo maar struinen op zomermarkten, naar Zandvoort, rondscharrelen op de Kaasmarkt te Alkmaar. Naar de Generaal in Baarn. De Lucht bij Breda, is ook leuk.


Meneer

De vrouw die U gebaard heeft !

Denk daar ook maar eens over na.
Meneer Jaap


Denken? Doe ik al jaren…..vriendelijke groet.
Of heeft u toch noch andere suggesties?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie is de oudste kombuizer?

Bericht door v+d »

Heren, zullen wij het hierbij laten.
Jos heeft altijd getracht het hier gezellig en leerzaam te houden, laten wij in die geest verder gaan alstublieft.?
Animositeit leidt zelden tot gezelligheid of elkaar beter verstaan, wellicht kunt u via persoonlijke berichten wat meer begrip voor elkaar krijgen indien u dat al nodig zou vinden.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Wie is de oudste kombuizer?

Bericht door Mart Hoogedoorn »

God,wat ben ik weer begonnen met ouwe Geep aan te halen.ik mag hem wel ,trauma of geen trauma.maar tja ik spoor òòk niet meer op het hollandse smalspoor ,tenminste dat zeggen sommige familieleden en een kennis.Voor de rest vindt ik het leuk soms wat te neuzen op Kombuis.Ik woon nu langer in Brasil dan dat in Nederland
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Wie is de oudste kombuizer?

Bericht door warbout »

Toch heeft dit alles een positief tintje.
Zo leren wij nog wat er in iemands anders zijn leven speelde en toch goed voor zijn moeder bleef.
Dankjewel Geep voor je mededeelzaamheid. Amen.

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie is de oudste kombuizer?

Bericht door v+d »

Ja ome Mart er is ook niets tegen wat openhartig gepraat op het kombuis, dat kan allemaal.
Een zoals Willem zegt, we leren eens wat er in een anders leven speelde.
Geep heeft een openhartige wijze van schrijven en daar is niets tegen, uit het leven gegrepen zeg maar.
Ik probeer voor te zijn dat we hier getuigen moeten zijn van een twist(je) tussen Geep en Jaap.
Jaap stoort zich kennelijk aan Geep zijn verhaal of aan de wijze van uitdrukken dat mag en kan ook.
Het verstandigst is dan om niet te reageren, immers het wordt dan een wedstrijdje tussen twee personen en dat leidt tot ongein.
We hebben dat hier wel vaker gezien, op de man spelen en een man verliezen.
Persoonlijk zie ik niets bijzonders in het verhaal van Geep, er zijn meer mensen waarbij de eerste stappen in deze wereld wat anders gingen dan bij mensen die met een gouden lepeltje in hun mond geboren werden.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Wie is de oudste kombuizer?

Bericht door peelander »

Mart Hoogedoorn schreef: 31 jul 2019 16:54 Geep is een ouwebekende van het eerste uur,
Misschien kunnen we ipv. de leeftijd ook voor de duur van het lidmaatschap van het forum kiezen.
Geep is bv. van april 2012 ingeschreven en ik zei de gek ben vanaf november 2009 ingeschreven, hoewel ik op dit en het HELE oude forum ook al actief was, zie de quote van Bert Compass.
Jan, v+d, kan me wel identificeren :-D :-D :-D
Compass schreef: 02 okt 2006 22:45 Hallo Kombuizers,
Prachtige inzendingen en verslagen allemaal.
Ben zondag eerst vanuit mijn fantastische kosthuis in Goes (nogmaals bedankt Jan en Dorothy; klasse) naar huis gereden
Groeten,
Bert de Boer
Verder zoekend kom ik mezelf nog tegen op een foto van de mei reunie in Scheveningen uit 2004.
mink29.jpg
mink29.jpg (51.09 KiB) 5549 keer bekeken
Meest links op de foto a/b de Fortuna.
Van toen zijn er niet veel meer over, gestopt of vertrokken met de NCL.
groeten
Jan van der Pluijm
ship-wis
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 feb 2019 04:24

Re: Wie is de oudste kombuizer?

Bericht door ship-wis »

3e van rechts tegen het stuurhuis ben ik,
pete


Plaats reactie