Roken

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Roken is niet alleen schadelijk voor de gezondheid van de roker, maar ook voor duie van zijn naaste omgeving.
Nou zal een niet roker echt niets oplopen van een rokerige horeca gelegenheid, gezien dat incidenteel is (al zal dat bij sommige anders zijn) maar bij intensief "meeroken" is de kans op longziekten en andere aanverwante aandoeningen reëel.

We hebben het dus over een eigenschap, verslavend gemaakt door toevoeging van chemicaliën door de tabaksindustrie, die rechtstreeks de oorzaak kan zijn van dodelijke of ernstige aandoeningen.
Per direct verbieden zou ik zeggen.
Er is echter een oplossing waar iedereen, behalve de tabaksindustrie, mee is gebaat:
Haal die verslavingmakende chemicaliën er uit, want het zijn waarschijnlijk diezelfde chemicaliën die die aandoeningen veroorzaken.
Zodra men weer pure tabak gaat roken, zal de verslaving afnemen, zijn de gezondheidsrisico's voor roker en meeroker aanzienlijk kleiner, en hoeft een roker niet meer zijn best te doen om te stoppen, tenzij ivm de financiële kant.

Overigens vindt ik het bijzonder hinderlijk als men tijdens het eten gaat zitten roken, ergo: ook bijzonder hinderlijk als ik in een restaurant zit te eten, en aan het tafeltje naast mij gaan mensen zitten roken.
Het werkt op mijn smaak, krijg een loopneus, en mijn plezier in de maaltijd wordt er door vergald. (ben licht allergisch voor sigarettenrook, sigaren en andere soorten rook doen mij niets)
In Nederland is dat allemaal vaak wel aardig geregeld, maar hier in Portugal dus nog niet.
Daarentegen zijn de Portugesen wat socialer ingesteld, en hebben de restaurants vaak afdoende ventilatiemogelijkheden, en blijft derhalve de overlast vaak wel beperkt.
Aan boord was/is dat anders, mindere ventilatie, en soms ook minder sociale types. Die hadden bij mij dan vaak een zwaar leven.
respect voor een ander (wederzijds, na het eten kan en mag best gerookt worden) de gevolgen ondervinden (er wordt gewoon geen tabak meer besteld)
Heb als stuurman wel eens met de slagroomspuit een sigaret uitgespoten.
De enigste die het niet leuk vond was de roker in kwestie.
Een week later bleek het pakje shag van de roker in kwestie flink vermengd te zijn met wat scherpe specerijen. Ik kreeg natuurlijk de schuld, maar was écht onschuldig. Ik was dus niet de enigste die er last van had, maar wel de enigste die er openlijk iets tegen durfde te ondernemen. De specerijendader heeft zich nl nooit gemeld.

groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Als ex-roker is enige voorzichtigheid geboden.
Meestal zeggen rokers en niet geheel ten onrechte: " Dat zijn de ergsten".
Maar ik denk dat Eric de spijker op z'n kop slaat.
Het is veeleer het sociale gedrag of eigenlijk het ontbreken daarvan dat de niet roker stoort.
Aan tafel roken terwijl een ander zit te eten.
Roken in de auto als je een kippeneindje moet rijden.
Het ontbreekt de meeste mensen aan de wil om rekening te willen houden met een ander.

Groeten,
Harry
gast

Bericht door gast »

als je niet buiten roken kan, moet je buiten roken
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Roken

Bericht door Nick »

Hallo allemaal
In England heeft Pizzahut het roken verboden in zijn restaurants
sins vorig jaar
Het gevolg daar van was dat pizzahut omzet met meer dan de helft gedaald was dit jaar.
Ook in amerika waar in bijna alle horeca gelegenheden een rook verbod was in gesteld is het omzet meer dan de helft terug gelopen
En wat gaat er gebeuren als iedereen stopt met roken
waar komt dan al datbelasting geld vandaan
waarschijnlijk gaat dan de alcohol accijns drie keer omhoog en
de benzine wordt dan 7 euro per liter
en al de andere belastingen worden met 75 % verhoogt
due inkomsten verlies van wegen dat iedereen gestopt is met roken
wat iemand al eerder zei
Mijn grootvader rookte als een ketter en stierf toen hij 89 jaar oud was aan k zei men en mijn zwager had nog nooit gerookt in zijn leven kwamniet in de kroeg of wat en ook ( was zwaar gereformeerd )
maar stierf voor zijn vijfstigte jaar door kanker
gast

Bericht door gast »

en wat denk je dan van al die werklozen die er bij komen zoals die die arme boertjes die tabaks bladeren verbouwen in het buiten land ,krijg je weer een of ander actie groep help de boertjes ,krijg je dalijk gesubsidieerde sigaretten met behulp van postbus 51,en de nederlandse werklozen wordt daar nog over nagedacht
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Hallo Gast,

Zeker bang om je naam te noemen.

Gerrit
Groetjes Gerrit.
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

maar.........
die 'gast' heeft wél gelijk, huh !!
mzzl, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Roken

Bericht door Nick »

die gast heeft gelijk zover.
De meeste boeren daar zijn al gestopt en verbouwen nu opium
daar is meer aan te verdienen. dan tabaksplanten.
niet dat ik dat goed keur maar zo is de werkelijkheid.
Ander ziens het word natuurlijk wel komisch als postbus 51
reclame maak voor sigaretten.
En wat about de werkeloosheid bij fabrikanten
En al die winkels die sigatten en shag verkopen.
Ze moeten het nauw al hebben van de extra artikelen
Want van de tabak industrie kunnen zij niet meer leven.
:roll: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Hoi Pete,

Zeker heeft hij gelijk, maar zijn naam er bij staat toch even netter.

gr Gerrit
Groetjes Gerrit.
Jaap v D

Bericht door Jaap v D »

Je kan beter met 2.5 kg coke op Schiphol landen ,dan met een slof cigaretten teveel ,want dan wordt je als crimineel behandeld 8)
grts Jaap


Plaats reactie