Toen geluk nog heel gewoon was

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

In Amsterdam, ergens bij het Boschenburgerplein, koste het in 1953/54 een dubbeltje voor een uur.
Je bleef dan daar in de buurt blokjes om rijden tot de fietsenboer je naar binnen riep.
Wanneer er niet zo veel fietsjes verhuurd waren, kon één uur wel eens uitlopen tot twee.

Dat dubbeltje kreeg ik trouwens mee om naar het De Miranda zwembad te gaan maar ja, fietsen was ook leuk.

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Beste Theo,
Ik denk rond 1950,toen was ik 9 jaar,maar zo'n fietsje huren was maar een paar keer in het jaar,want een dubbeltje vond mijn moeder een hoop geld,want ze hadden het niet zo breed.
Je mocht maar een kwartier fietsen,want het andere kwartier was mijn broer aan de beurt.
Ja,ja,er werd wat afgescharreld in die tijd.
Tinus
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:02
Locatie: Wormer

Bericht door Tinus »

Hallo Tina,

Die broodbakkerij met winkel op de hoek Hoefkade en ik dacht Jacob Catsstraat, staat mij bij dat die HUS heette.
Mocht ik van me oma altijd een zak met knapperige kapjes broood halen, en lekker dat het was.
Schuin tegenover de bakkerij was een hele grote ijssalon, was ook al zo'n traktatie, 3 bolletjes tussen 2 wafels, jonge jonge, dan was het feest.
Oma en opa woonde een straat verder, de Cuypstraat, deze straat bestaat heden ten dage niet meer, alles is platgegooid en is nieuwbouw gepleegd.

met groet,
Tinus
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Bericht door leo-shof »

hallo , was hus geen haagsche bakkerij
toen ik in 1962 op school zat in den-haag
zeiden we altijd "met hus brood ben je eerder dood"
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Beste Tinus en Leo,
Vroeger had je in de v/d Veldestraat,hoek Delfselaan/Bakhuizenstraat de bakkerij van de CO-OP (Volharding) zitten.Ik ben in deze straat geboren recht over de bakkerij.Op de Delfelaan had je handkarren en bakfietsen stalling en het winkeltje met retour brood en gebak.
Dit was niet de bakkerij van HUS/PAUL KEYSER in de Jacob Catsstraat,vanuit de J.Catsstraat keek je op het oude Ziekenhuis Zuidwal(later Leyenburg aan de Leyweg)
Ik kan nog uren doorgaan over dit onderwerp,maar dat is te vermoeiend.
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Iemand stuurde me laatst dit filmpje.
Past wel in het straatbeeld dat jullie schetsen.

Gr. Arie.

<embed width="440" height="380" type="application/x-shockwave-flash" src="http://v3.tinypic.com/player.swf?file=v ... 3"></embed>
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Môgge,

:lol: :lol: :lol: :lol:

Gr.Rob
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Bericht door leo-shof »

mogge arie

prachtig dat filmpie,zie het weer helemaal voor me,en ik ben nog geen eens zo oud,had een opa en een ome die hadden een lompe/metalen handel,me ome reed ook in het rond met een bakfiets later een gemotoriseerd driewielig voertuig,hiet was ook niet te verstaan wat hij riep,je kon hem ook moeilijk immiteren
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Arie,
Prachtig filmpje! :lol: :lol:
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In Haarlem Noord reed voddeboer Schele Teun met een pony voor een wagen die eigenlijk voor een paard bestemd was. :wink:
Schele Teun had ook nog eens een hazelip, zijn bril stond scheef, soms zat er een pleister op zijn ene brilleglas, hij had een prachtig vettig leren petje scheef op zijn hoofd staan en was nooit goed te verstaan.
Als braaf jongetje had ik ouwe kranten voor de kerk verzameld, alleen had ik thuis in de schuur een privéverzameling die ik voor het goede doel: "een leren knikker" te gelde wilde brengen.
Ik dacht toen heel slim te zijn en had in de juten zak tussen de kranten een zwaar stuk oud ijzer gestopt, ervanuitgaand dat schele Teun dit niet in de gaten zou hebben.
Schele Teun haalde zijn knarsende weeghaak uit zijn zak, haakte die aan de zak met ouwe kranten en zag meteen dat de gewicht/volumeverhouding van deze zak niet helemaal klopte met het soortelijk gewicht van ouwe kranten.
Ik kreeg 10 cent voor de kranten en 15 cent voor het stukkie oud ijzer. :-D
Maar je moe me nie meer probere te belazere. :)
Als 's middags de kar aan zijn merk lag, werd deze voor de kroeg geparkeerd en als Teun aan zijn merk lag werd hij netjes door zijn pony thuis gebracht. :-D
Ik heb later nog wel eens kassie zes met Schele Teun zitten gooien in die kroeg, op de een of andere manier zat hij er nooit in. :wink:
All the best
Jos


Plaats reactie