Toen geluk nog heel gewoon was

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Wat ik mij kan herinneren was de "zilvervloot" spaarregeling van de "Rijkspostspaarbank", op de lagere school konden wij zegeltjes kopen en in een spaarbankboekje plakken die je later op de bank weer kon "verzilveren".

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Sparen....
Vroeger kwam er iedere week iemand van de HAV-bank langs.
Op de fiets, een krakende zwarte leren jas en een grote zwarte leren tas met allemaal vakkies.
Als mijn moeder toevallig iets kon missen werd dat aan deze functionaris overhandigd en kregen wij een gestempeld bewijs van betaling in ruil hiervoor.
Als erfgenamen kwamen we deze papieren in 1998 weer tegen en bleken die een waarde te vertegenwoordigen van zo'n veertig gulden.
Echt waardevast was die HAVbank dus niet, het was destijds een rib uit het lijf van het karige huishoudbudget en de erfgenamen konden er ieder een potje bier van kopen.
En wij nu maar klagen over die woekerpolissen. :)
All the best
Jos
Tinus
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:02
Locatie: Wormer

Bericht door Tinus »

De door Jolly Sailor hierboven aangehaalde langwerpige doos met gleuven, waar moeders d'r huishouden mee probeerde te bestieren, staat bij ons nog in een hoekje van de kamer.
Zelfs de Brabantia sticker zit er nog op.

Afbeelding

En net zoals 50 jaar geleden is hij nog steeds niet gevult.

Met groet,
Tinus
Afbeelding
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Hallo Tinus

Ja dat bedoelde ik als de man thuiskwam en zijn loonzakje had overhandigd werd het geld verdeeld over de vakjes trouwens dat slotje stelde niets voor.

En de begrafenisverzekeringsman kwam ook elke week zijn geld innen.
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Tinus

inderdaad betaalden we kijk en luister geld,en die slimme PTT van de distribitie omroep had daar mooi op ingespeeld ,voor de mensen die geen echte radio hadden en Zaterdags naar Radio Luxemburg konden luisteren voor het laatste Rock muziek en de top 10.
4 Kanalen op de distributie :cry: :cry:

:lol: :lol: maar de speaker was toen fenomenaal op de bandrecorder en als versterker voor mijn electrische gitaar :lol: :lol:

en er waren maar weinigen in mijn familie die de visserij band ontvingen met de onderlinge,ze waren blij dat ze thuis waren,en even een biljardje konden plegen in Cafe "de Klok" op Egmond aan zee. :lol:

en de huisbaas werd huisjesmelker genoemd!

Groets Bram :-D
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

De jaren 50 huiskamer van mijn ouders met op de achtergrond de knop en luidspreker van de draadomroep, je betaalde geen luistergeld, alleen abonnementskosten.
De draadomroep hebben ze tot de opheffing gehad.
Dacht tot begin jaren 70, toen ik het huis in 1975 kocht heb ik de leiding weg gesloopt.
Afbeelding

De keuzeknop van de draadomroep.
Afbeelding

Deze leiding zat aan de buitenkant.
Afbeelding

gr. Arie.
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Arie

Ik ben toch blij dat jij nog bij je positieven ben,ik was het meest van de draad omroep alweer vergeten,want in 58 kwam er TV zwart /wit en Radio in huis,na mijn tweede reis, ach dat ging toen zo ,je maandbrief werd gedeeltelijk veranderd in kostgeld,Oh arme happy day`s. :-D

Groets Bram :-D

mijn drankrekening was hoger als dat Pa verdiende in de maand 8) :P :shock:

Groets Bram :-D
Tinus
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:02
Locatie: Wormer

Bericht door Tinus »

Hallo Bram en Arie,

Ja dat was het zo'n draaiknop en een draadje naar de speakerbox.
Abonnemetskosten dus, wel dan is er weinig veranderd dat betaal ik nu ook.
Alles bij elkaar genomen kwam die blikkendoos op mijn foto hierboven gleuven te kort of het vakje onder diversen was te klein.
Heeft Brabantia niet goed over nagedacht.

Bram,
Die ouwe van mij was niet zo vaak thuis opgeteld maar een paar weken per jaar en is de visserijband ingebouwd en op vaste afgesproken dagen en tijden riep hij altijd de Steynlaan op, dat was geen schip maar de straat waar we woonden.
Dan hield hij z'n praatje en waren me moeder en wij weer op de hoogte.
Scheelde telefoon en had hij z'n borrel weer verdiend.

met groet,
Tinus
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Hallo Tinus

Luistergeld weet ik niet maar wel wel dat je kijkgeld betaalde en als je twee televisie,s had betaalde je daar ook nog extra voor of de volle pond dat weet ik niet meer.

Weet dit toevallig omdat er bij ons in de buurt een was die had zijn ouders ook bij hem inwonen en die hadden ook een TV toestel op hun kamer.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tot 1960 is er luistergeld geheven. Bij ieder radiotoestel behoorde je een kaart te hebben waarop je zegels moest plakken. Het luistergeld zou al aan het eind van de twintiger jaren zijn ingevoerd, maar door allerlei oorzaken bleef dat erbij, tot de Duitse bezetter het luistergeld in 1940 alsnog invoerde.

Afbeelding

Er werd ook wel degelijk gecontroleerd, aan huis. Er kon zomaar zo'n kerel op de stoep staan. Tegenwoordig zou hij met twee pliesiegenten en een hond moeten komen anders kon hij in plaats van centen natuurlijk mooi een knal voor zijn kop verwachten, maar in de tijd toen geluk nog heel gewoon was, kon zo'n ambtenaar de mensen de stuipen op het lijf jagen.

Toen halverwege de jaren '50 de transistorradio in gebruik kwam, werd het een onmogelijke zaak om daar nog zicht op te houden. Kijkgeld werd apart geheven, tot in 1969 de Wet op de Omroepbijdragen van kracht werd waarin luister- en kijkgeld werden geregeld en samengevoegd. In 2000 zijn de omroepbijdragen afgeschaft en sindsdien wordt de publieke omroep uit de belastingen betaald. Die werden toen wel met ruim 1% verhoogd.

Hier in Griekenland wordt de omroepbijdrage via de elektriciteitsrekening geheven. Heb je een elektriciteitsmeter, dan betaal je luister- en kijkgeld. Bij een graf brandt vaak een kaars of een olielampje. Op sommige grote begraafplaatsen is er een mogelijkheid om bij een graf een elektrische aansluiting te krijgen zodat je zo'n elektrisch "godslampje" kunt laten branden. Daar moet je uiteraard voor betalen en ook het luister- en kijkgeld van die rekening wordt hoofdelijk omgeslagen. Hier betaal je dus ook na je dood nog luister- en kijkgeld en mag je ook in je graf nog blijven kankeren over de waardeloze programma's die je voor je centen krijgt. :)


Plaats reactie