Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Even off topic. Gebruik van groene energie is alleen mogelijk als je het zelf opwekt en meteen in je eigen energiehuishouding stopt. De energie die opgewekt wordt door windmolens mag dan wel groene energie zijn, maar het wordt in de grote energievijver gepompt en gemengd met alle electrische energie opgewekt door gas- olie- kolen- of atoomcentrales. En dan wordt het aan ons verkocht als groene energie. Ik heb dit wel eens gezegd tegen zo'n energieboer en hem gevraagd om over dit onderwerp eerlijk te zijn. Nooit meer last gehad van telefoontjes of ik me bij hun wilde aansluiten.

Gaan we weer verder met treintjes, al of niet op groene energie.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Het spoor

Bericht door gerard tenerife »

Groene energie..... :?: dit is nog zwarte :wink: op de wagen werkplaats in Amersfoort 1947.

Afbeelding

mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
wkruit (R.I.P.)

Re: Het spoor

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

gerard tenerife schreef:Groene energie..... :?: dit is nog zwarte :wink: op de wagen werkplaats in Amersfoort 1947.
mvg Gerard
Goed te zien is de verlengde schoorsteen, die door NS is aangebracht. Deze loc's maakten wat moeilijk stoom met de Nederlandse kolen, daarom werden de schoorstenen verlengd om de luchtstroom door de vuurkist sterker te maken. Daardoor brandden de kolen feller en maakten deze "Jeeps" makkelijker stoom. De schoorstenen van deze loc's waren in verband met het kleinere Engelse profiel nogal kort, maar konden in Nederland makkelijk verlengd worden.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bijgaand een plaat van stoomloc 4416 te Utrecht. Net als de reeds getoonde 4303 ook zo'n War Department lok, maar deze 4416 heeft nog een korte schoorsteen.
Stoomlocomotief 4416 ca1946 Utrecht.jpg
Stoomlocomotief 4416 ca1946 Utrecht.jpg (52.58 KiB) 3357 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Het spoor

Bericht door gerard tenerife »

Dit staat eigenlijk niet, met zo'n mooie water poort

Afbeelding

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
wkruit (R.I.P.)

Re: Het spoor

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

wkruit schreef:
gerard tenerife schreef:Groene energie..... :?: dit is nog zwarte :wink: op de wagen werkplaats in Amersfoort 1947.
mvg Gerard
Goed te zien is de verlengde schoorsteen, die door NS is aangebracht. Deze loc's maakten wat moeilijk stoom met de Nederlandse kolen, daarom werden de schoorstenen verlengd om de luchtstroom door de vuurkist sterker te maken. Daardoor brandden de kolen feller en maakten deze "Jeeps" makkelijker stoom. De schoorstenen van deze loc's waren in verband met het kleinere Engelse profiel nogal kort, maar konden in Nederland makkelijk verlengd worden.
Nu ik er over nadenk, de verlengde schoorsteen kan ook wel te maken hebben gehad met de neerslaande rook uit de korte schoorsteen. Er hebben, dacht ik, als proef 4300'en rondgereden met twee kleine windleiplaten links en rechts naast de schoorsteen, op de rookkast. Het slechte stoom maken kan ook te maken hebben met het Engelse rooster in de vuurkist. Dat liep blijkbaar snel dicht met as van de kolen uit de Nederlandse mijnen.
Grtz W!W
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Van bovengenoemde stoomlocomotieven heeft de NS in totaal 237 stuks in dienst gehad. Niet alle 237 loks hebben gelijktijdig dienst gedaan. In 1946 zijn er 50 geruild voor het type 1E (serie 5000 NS).
De windleiplaten waren kleine plaatjes aan weerszijden van de schoorteen boven op de ketel. Dus niet van die grote olifantsoren zoals de DB vaak had. Ben nog even aan het zoeken geweest en kwam toch nog een foto tegen van een 5000. Het vreemde is dat in een boek van Waldorp met de titel "Onze Nederlandse stoomlocomotieven" geen afbeeldingen of geschreven bijzonderheden van de 5000 serie voorkomt. Het is toch wel een bijzondere machine met de 5 aangedreven wielen. Krijg de foto helaas niet verkleind genoeg voor plaatsing. Ga verder experimenteren.



Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

lok 5000 [HDTV (720)] (800x495).jpg
lok 5000 [HDTV (720)] (800x495).jpg (218.2 KiB) 3279 keer bekeken
Daar is ie dan toch.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Het spoor

Bericht door Allen »

Distelwegveer.JPG
Distelwegveer.JPG (26.7 KiB) 3235 keer bekeken
Spoorpont over het IJ - DISTELWEGVEER
>>> HIER
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

wkruit schreef:Nu ik er over nadenk, de verlengde schoorsteen kan ook wel te maken hebben gehad met de neerslaande rook uit de korte schoorsteen. Er hebben, dacht ik, als proef 4300'en rondgereden met twee kleine windleiplaten links en rechts naast de schoorsteen, op de rookkast.
De windleiplaten hadden inderdaad alleen te maken met het leiden van de rook over de lok heen zodat de machinist er geen last van had. Een proeflocomotief van de besproken serie was de 4444 (WD 78538), dus nog met korte schoorsteen.
Stoomloc 4444 30 juni 1946 Leeuwarden.jpg
Stoomloc 4444 30 juni 1946 Leeuwarden.jpg (74.04 KiB) 3198 keer bekeken
Blijkbaar was de proef geen succes, want men is verder gegaan op het pad van de schoorsteenverlenging.
Groeten, Paul G.


Plaats reactie