Het spoor
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Het spoor
Even off topic. Gebruik van groene energie is alleen mogelijk als je het zelf opwekt en meteen in je eigen energiehuishouding stopt. De energie die opgewekt wordt door windmolens mag dan wel groene energie zijn, maar het wordt in de grote energievijver gepompt en gemengd met alle electrische energie opgewekt door gas- olie- kolen- of atoomcentrales. En dan wordt het aan ons verkocht als groene energie. Ik heb dit wel eens gezegd tegen zo'n energieboer en hem gevraagd om over dit onderwerp eerlijk te zijn. Nooit meer last gehad van telefoontjes of ik me bij hun wilde aansluiten.
Gaan we weer verder met treintjes, al of niet op groene energie.
Bob
Gaan we weer verder met treintjes, al of niet op groene energie.
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Het spoor
Groene energie..... dit is nog zwarte op de wagen werkplaats in Amersfoort 1947.
mvg Gerard
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Het spoor
Goed te zien is de verlengde schoorsteen, die door NS is aangebracht. Deze loc's maakten wat moeilijk stoom met de Nederlandse kolen, daarom werden de schoorstenen verlengd om de luchtstroom door de vuurkist sterker te maken. Daardoor brandden de kolen feller en maakten deze "Jeeps" makkelijker stoom. De schoorstenen van deze loc's waren in verband met het kleinere Engelse profiel nogal kort, maar konden in Nederland makkelijk verlengd worden.gerard tenerife schreef:Groene energie..... dit is nog zwarte op de wagen werkplaats in Amersfoort 1947.
mvg Gerard
Re: Het spoor
Bijgaand een plaat van stoomloc 4416 te Utrecht. Net als de reeds getoonde 4303 ook zo'n War Department lok, maar deze 4416 heeft nog een korte schoorsteen.
Groeten, Paul G.- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Het spoor
Dit staat eigenlijk niet, met zo'n mooie water poort
mvg Gerard.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Het spoor
Nu ik er over nadenk, de verlengde schoorsteen kan ook wel te maken hebben gehad met de neerslaande rook uit de korte schoorsteen. Er hebben, dacht ik, als proef 4300'en rondgereden met twee kleine windleiplaten links en rechts naast de schoorsteen, op de rookkast. Het slechte stoom maken kan ook te maken hebben met het Engelse rooster in de vuurkist. Dat liep blijkbaar snel dicht met as van de kolen uit de Nederlandse mijnen.wkruit schreef:Goed te zien is de verlengde schoorsteen, die door NS is aangebracht. Deze loc's maakten wat moeilijk stoom met de Nederlandse kolen, daarom werden de schoorstenen verlengd om de luchtstroom door de vuurkist sterker te maken. Daardoor brandden de kolen feller en maakten deze "Jeeps" makkelijker stoom. De schoorstenen van deze loc's waren in verband met het kleinere Engelse profiel nogal kort, maar konden in Nederland makkelijk verlengd worden.gerard tenerife schreef:Groene energie..... dit is nog zwarte op de wagen werkplaats in Amersfoort 1947.
mvg Gerard
Grtz W!W
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Het spoor
Van bovengenoemde stoomlocomotieven heeft de NS in totaal 237 stuks in dienst gehad. Niet alle 237 loks hebben gelijktijdig dienst gedaan. In 1946 zijn er 50 geruild voor het type 1E (serie 5000 NS).
De windleiplaten waren kleine plaatjes aan weerszijden van de schoorteen boven op de ketel. Dus niet van die grote olifantsoren zoals de DB vaak had. Ben nog even aan het zoeken geweest en kwam toch nog een foto tegen van een 5000. Het vreemde is dat in een boek van Waldorp met de titel "Onze Nederlandse stoomlocomotieven" geen afbeeldingen of geschreven bijzonderheden van de 5000 serie voorkomt. Het is toch wel een bijzondere machine met de 5 aangedreven wielen. Krijg de foto helaas niet verkleind genoeg voor plaatsing. Ga verder experimenteren.
Bob
De windleiplaten waren kleine plaatjes aan weerszijden van de schoorteen boven op de ketel. Dus niet van die grote olifantsoren zoals de DB vaak had. Ben nog even aan het zoeken geweest en kwam toch nog een foto tegen van een 5000. Het vreemde is dat in een boek van Waldorp met de titel "Onze Nederlandse stoomlocomotieven" geen afbeeldingen of geschreven bijzonderheden van de 5000 serie voorkomt. Het is toch wel een bijzondere machine met de 5 aangedreven wielen. Krijg de foto helaas niet verkleind genoeg voor plaatsing. Ga verder experimenteren.
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Het spoor
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Het spoor
De windleiplaten hadden inderdaad alleen te maken met het leiden van de rook over de lok heen zodat de machinist er geen last van had. Een proeflocomotief van de besproken serie was de 4444 (WD 78538), dus nog met korte schoorsteen. Blijkbaar was de proef geen succes, want men is verder gegaan op het pad van de schoorsteenverlenging.wkruit schreef:Nu ik er over nadenk, de verlengde schoorsteen kan ook wel te maken hebben gehad met de neerslaande rook uit de korte schoorsteen. Er hebben, dacht ik, als proef 4300'en rondgereden met twee kleine windleiplaten links en rechts naast de schoorsteen, op de rookkast.
Groeten, Paul G.